2020-02-04, 18:25
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Fast han har styrkt min uppfattning om testet att det visar positivt då viruskoncentrationen uppnått viss nivå. Alltså kan man vara smittad utan att det syns i testet.

Det där skulle jag säga är fastställt utom rimligt tvivel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Prova denne länk:

https://www.youtube.com/watch?v=XgBzmohE92A&feature=emb_logo
WHO holds technical briefing on coronavirus outbreak | LIVE
Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Hur menar du att det är anmärkningsvärt? Utveckla gärna.
Hoppas du räknar med att det var i Hubei som smittan uppdagades först, varför det vore tämligen orimligt att det blir lika illa däran för övriga landet.
Det är klart som fan att det är anmärkningsvärt. Vi skulle verkligen behöva vara bekymrade (eller glada, som den Vitruvianskemannen) om vi hade ett virus med Hubeis dödlighet spritt utanför Hubei.
Citera
Medlem
elopis avatar
Jag tänker på de här svenskarna som kom med planet i söndags där det befann sig en smittad. Blir alla dessa testade här i Sverige eller bryr man sig inte?
Citera
2020-02-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Inte de kineser jag har träffat men det kanske är skillnad på var man bor i landet
Jag har inte varit på en enda restaurang i Kina där man inte gör så. Men jag har mest rört mig i norra Kina. Man delar på många olika rätter och man tar mat till sin egen tallrik med sina egna pinnar. Det händer att det finns skedar, men då är det pga soppa/sås/sky. Många gånger delar man samma doppskål med sås också, man dippar när man tar från den gemensamma skålen i en annan gemensam skål.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, direktkontakt (handslag, kyssar etc) samt droppsmitta är garanterat. Hostning, nysning, via fekalier och sekundärkontakt via ytor.

Det var kinesiska CDC som hade gjort ett labbtest som visade att det inte var luftburet.

Har du någon länk till den kinesiska rapporten om labbtest?

Har man kommit fram till den slutsatsen bör man veta hur länge viruset kan leva i aerosolform, jag vill ha den informationen.

Hur såg miljön ut där labbtestet genomfördes, viktigt att veta, skapade man en aerosol i en autentisk miljö?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och hur skyddar det i detta fallet?

Sjukvården hjälper nog de som blir sjuka (även om mina erfarenheter av den är att de är så underbemannade att folk mycket väl kan dö innan de får hjälp).

Men lätt överförbara virus bryr sig väl inte om vi bor i små eller stora lägenheter. Det är på dagis, på jobbet och i skolan man blir smittad. Det är mängden resor mellan olika områden som styr hur snabbt det smittar. Sverige lär snabbt få spridning över hela landet om det får fäste. Vi reser väldigt mycket. x2000 är ju rena pendeltåget...

Den här smittan fick fäste i en storstad under en typ av högtid, där extra mycket folk var i rörelse. Därför blev utbrottet så stort. Ett utbrott i Åsele har inte alls samma chans att sprida sig till särskilt många.
Citera
2020-02-04, 18:28
Medlem
xXoyKillSss avatar
Hur gick det med den misstänkt smittade Blekingebon?
Citera
2020-02-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Den här smittan fick fäste i en storstad under en typ av högtid, där extra mycket folk var i rörelse. Därför blev utbrottet så stort. Ett utbrott i Åsele har inte alls samma chans att sprida sig till särskilt många.
Nej, men ett i Stockholm där folk åker tunnelbana. Dessutom så reser folk med tåg till Stockholm och sedan tunnelbana. Det skulle kunna smitta väldigt snabbt.
Citera
2020-02-04, 18:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, absolut inte. Men det är sådant man skulle behöva veta mer om för att kunna stoppa spridningen av viruset.

Man kan ta sig en funderare på om alla konstaterat smittade samt mörkertalet verkligen har utsatts för nysning och hosta.

Spontant tycker jag att det verkar orimligt.

Funderar på hur ofta jag utsätts för någon som hostar eller nyser mig i ansiktet, eller mot mig, och på nära håll, sällan eller aldrig.

Nä, det kan inte vara så enkelt när vi ser hur många som tycks vara smittade, här behövs mer fakta, tycker jag.
Citera
2020-02-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elopi
Jag tänker på de här svenskarna som kom med planet i söndags där det befann sig en smittad. Blir alla dessa testade här i Sverige eller bryr man sig inte?

De blir inte testade om de inte uppvisar några symptom. Den belgiska kvinnan hade inte heller symptom men men, du vet Sverige
Citera
2020-02-04, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettballl.
Varför skulle det vara ointressant, om siffrorna inte uppdaterats på 7h så står de stilla och inga nya siffror uppkommer. Du kan inte dra några nya slutsatser om det stått stilla i 7h. (Som det var då) På BNO står det ”uppdaterades senast :...nånting”, då drar jag slutsatsen att allt klumprapporteras.

Varför skulle de uppdatera det om det inte kommer in nya fall? I de flesta länderna så rapporteras det väl ändå in allt eftersom det blir känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in