2020-02-04, 18:34
Medlem
Räckte med att en idiot länkar en video på ett ep-anfall för att skrämma folk. Inte undra på att världen ser ut som den gör. Internetkörkort är nog ingen dum idé..
Citera
2020-02-04, 18:34
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du någon länk till den kinesiska rapporten om labbtest?

Har man kommit fram till den slutsatsen bör man veta hur länge viruset kan leva i aerosolform, jag vill ha den informationen.

Hur såg miljön ut där labbtestet genomfördes, viktigt att veta, skapade man en aerosol i en autentisk miljö?

Ska försöka leta upp den artikeln. Lite halvjobbigt i webbläsarhistoriken nu. Det var minst tre dagar sedan jag läste den.
Citera
2020-02-04, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Den här smittan fick fäste i en storstad under en typ av högtid, där extra mycket folk var i rörelse. Därför blev utbrottet så stort. Ett utbrott i Åsele har inte alls samma chans att sprida sig till särskilt många.
Folk i Åsele åker ofta till större orter för att göra ärenden. De har också släkt och vänner på annan ort. Ungarna där spelar också fotboll och tävlar i simning. Även folk i Åsele reser både i Sverige ich utomlands. Det är klart att även de kan smitta och bli smittade av varandra och andra. Om det är så att man smittar innan man blir sjuk av viruset så kan även folk i Åsele hinna smitta många innan man säkerställer att någon alls i Åsele ör smittad.
Citera
2020-02-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Det är en konspiration, vissa har dragit den slutsatsen på grund av att antiretroviral medicin använts tillsammans med förkylningsmedicin. Vi vet att viruset har uppvisat likheter hiv-viruset men det gör flera andra virus också.

Jag har dock en fråga till er andra:

Borde inte denna magiska cocktail som använts i Thailand kunna användas mot andra former av virus också? T.ex. hjärnhinnesinflammation orsakad av virus eller andra livshotande åkommor där vi idag enbart kan behandla symtomen.

Den farliga hjärnhinneinflammationen är väl den bakteriella?
Citera
2020-02-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Hur gick det med den misstänkt smittade Blekingebon?

Svar imorgon enligt aktuellt
Citera
2020-02-04, 18:37
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, men ett i Stockholm där folk åker tunnelbana. Dessutom så reser folk med tåg till Stockholm och sedan tunnelbana. Det skulle kunna smitta väldigt snabbt.

Jo, men Stockholm har 10% av Wuhans befolkning. Så om vi räknar på max 20% av de smittade där så kan jag kanske vara med på noterna. Men nu var det ju inte de siffrorna som var aktuella.
Citera
2020-02-04, 18:38
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Folk i Åsele åker ofta till större orter för att göra ärenden. De har också släkt och vänner på annan ort. Ungarna där spelar också fotboll och tävlar i simning. Även folk i Åsele reser både i Sverige ich utomlands. Det är klart att även de kan smitta och bli smittade av varandra och andra. Om det är så att man smittar innan man blir sjuk av viruset så kan även folk i Åsele hinna smitta många innan man säkerställer att någon alls i Åsele ör smittad.

Det var graden av smitta som var poängen. Åsele får inte så många smittade, medans Wuhan får många fler. Både i reella tal och %.
Citera
2020-02-04, 18:39
Medlem
Citat:
Har du någon länk till den kinesiska rapporten om labbtest?

Har man kommit fram till den slutsatsen bör man veta hur länge viruset kan leva i aerosolform, jag vill ha den informationen.

Hur såg miljön ut där labbtestet genomfördes, viktigt att veta, skapade man en aerosol i en autentisk miljö?
Det kan vara jag som har spridit de felaktiga uppfattningen (som tidigt spreds) att corona sprids med aerosoler, Det är alldeles riktigt att kinesiska CDC funnit att corona inte sprids med aerooler.

Ber om ursäkt och gör en pudelkennel.
Citera
Medlem
Citat:
Man kan ta sig en funderare på om alla konstaterat smittade samt mörkertalet verkligen har utsatts för nysning och hosta.

Spontant tycker jag att det verkar orimligt.

Funderar på hur ofta jag utsätts för någon som hostar eller nyser mig i ansiktet, eller mot mig, och på nära håll, sällan eller aldrig.

Nä, det kan inte vara så enkelt när vi ser hur många som tycks vara smittade, här behövs mer fakta, tycker jag.

Jag håller med, vi vet alldeles för slite. Därför tycker jag att svensk hantering av detta är lite väl naiv, oavsett hur farligt och smittsamt viruset verkligen är...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Gjorde exakt samma reflektion som du när jag hörde smittan tagit sig till Thailand. Blir som en sen julklapp till oss andra när plan på plan flyger in med harklande och hostande återvändande turister.

Det bästa är att nu är de panka också så ligga hemma och va sjuk är otänkbart. Man beger sig lätt febrig till jobbet, gärna åker man kommunalt, på jobbet snörvlar man och hostar så man garanterat sprider smittan till alla i takt med skryt från resan. På hemvägen slinker man in på stormarknaden för kylen gapar tom under butiksbesöket torkar man sin snoriga näsa med handen och hostar friskt medan man vrider och vänder på varorna för hitta bästa biten.
Det är därför jag skrev att alla återvändande turister skulle sättas i karantän på deras bekostnad - ville de ha roligt så får de det!
Citera
2020-02-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jo, men Stockholm har 10% av Wuhans befolkning. Så om vi räknar på max 20% av de smittade där så kan jag kanske vara med på noterna. Men nu var det ju inte de siffrorna som var aktuella.

Jag har alltid hänvisat till relativa siffror, dvs relativt befolkningen.

Vi kommer säkerligen inte att få ett lika kraftigt och explosivt utbrott som i Hubei/Wuhan, men det är inte orimligt att tro att vi får kanske hälften så många smittade eller mer (i %) och att hastigheten kanske är halva den i Hubei/Wuhan. Det vore illa nog.
Citera
2020-02-04, 18:45
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har alltid hänvisat till relativa siffror, dvs relativt befolkningen.

Vi kommer säkerligen inte att få ett lika kraftigt och explosivt utbrott som i Hubei/Wuhan, men det är inte orimligt att tro att vi får kanske hälften så många smittade eller mer (i %) och att hastigheten kanske är halva den i Hubei/Wuhan. Det vore illa nog.

Även om vi pratar relativa siffror, så blir de lägre. Vi har lägre befolkningstäthet, bättre generell hälsa, bättre sjukvård och över tid så har vi en mindre exponentiell spridning.

Wuhan har ju lite av de perfekta förutsättningarna för ett stort utbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in