2020-02-04, 18:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Om ditt alternativ 3 gäller så insjuknar man mycket tidigare än vad vi trott dock (med Bayern som mall), eller så smittar man alltså via aerosoler under prodromalfasen.

Det är lika illa det.

Så vi har tre alternativ vilka inte är så bra. Men det verkar bara vara vissa personer som smittar så här lätt, det får mig att tro att det är smitta via ytor, dvs att vissa personer kladdar runt med virus överallt. Exempelvis att kinesiskan snorar lite överallt och lämnar detta snor på handtag mm. Man kan ju hoppas att det är så i alla fall.

Man glömmer lätt faktorer som viruskoncentration och mottaglighet.

Min uppfattning är att man inte kan vara kategorisk, vi är individer med olika grad av virusutsöndring, olika grad av mottaglighet, samt skiftande miljöer.

A kan smitta B
A kan smitta C
A kan inte smitta D
D kan smitta C
D kan inte smitta B

Etc.

Vid ett givet tillfälle, men inte vid ett annat givet tillfälle.

Alltså, det är komplext, antagligen därför det finns undantagsfall som man säger.
Citera
2020-02-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Intressant! Kan säkert stämma.

Om jag kommer ihåg rätt så var denna receptor 5ggr så vanlig hos kinesiska män som afrikaner och européer, samt fyra gånger så vanlig hos kinesiska män som hos kinesiska kvinnor. Den finns refererad flera gånger tidigare i tråden. För den som är intresserad är det bara att söka...
Citera
2020-02-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Jag håller helt med, det enda vi vet är att vi inte vet särskilt mycket mer än att det härjar ett virus. Jag skulle vilja göra ett tillägg till din uppskattning att antalet smittade har en tiodagars backlogg, jag gör bedömningen att det troligtvis är ännu större fördröjning med tanke på den stora brist på tester som Kineserna haft.
det finns nu möjlig medicin Remdesivir som med framgång testades i USA/ Czech rep men ingen skriver om det i svenska medier? varför?
Citera
2020-02-04, 18:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, det stämmer med Bayern, men frågan är varför patient 1 i så fall smittar så många jämfört med de andra? Och andra i andra länder? Någon vana som han har då? Hosta i handen? Peta sig i näsan?

De satt kanske i ett litet konferensrum med dålig ventilation, viruskoncentrationen i luften blev hög.

Barn smittades, kanske i hemmamiljö, litet sovrum, viruskoncentrationen blev hög.

Är det orimliga förklaringar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av setterwalls04
Jaha, ytterligare 'FB-experter' som inte gör skillnad på stad och provins. Det är lite som att hävda att Uppland är en stad. Men ok, då vet vi ju att påståendet att 'flera gånger Sveriges befolkning' var felaktigt i alla fall. Skönt att vi redde ut det!
Flera gånger Sveriges befolkning stämmer ju. Sveriges befolkning är 10 miljoner. Här talat vi om två provinser med i runda slängar 55 miljoner. Vad är felet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Det är en konspiration, vissa har dragit den slutsatsen på grund av att antiretroviral medicin använts tillsammans med förkylningsmedicin. Vi vet att viruset har uppvisat likheter hiv-viruset men det gör flera andra virus också.

Jag har dock en fråga till er andra:

Borde inte denna magiska cocktail som använts i Thailand kunna användas mot andra former av virus också? T.ex. hjärnhinnesinflammation orsakad av virus eller andra livshotande åkommor där vi idag enbart kan behandla symtomen.
Nej, jag har fått det från en forskningsrapport från ett Indiskt team som hittat sekvenser i viruset som skulle tyda på att viruset innehåller andra sjukdomar, forskningsrapporten har blivit ifrågasatt som en konspirationsteori.
Senast redigerad av givemeyourmoney 2020-02-04 kl. 18:24.
Citera
2020-02-04, 18:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var har man testat det, finns det någon rapport att ta del av?

Jag hävdar att ett givet virus kan smitta på mer än ett vis, till exempel;

Kontaktsmitta
Droppsmitta
Luftburet

Novel coronaviruset kan smitta via droppsmitta(hosta/nysning).

När man hostar eller nyser slungas droppar ut i luften, de söker sig nedåt på grund av jordens dragningskraft och når således inte jättelångt. Droppsmitta.

Samtidigt som man hostar eller nyser slungas även mindre droppar ut i luften, aerosol. Aerosol kan kvarstanna i luften betydligt längre tid än större droppar. Luftburen smitta.

Jag har tangerat ämnet, men pratar för döva öron.

Kontaktsmitta och droppsmitta tycks vara givet i det aktuella fallet, men vem har visat att coronaviruset inte kan smitta luftburet?

Ja, direktkontakt (handslag, kyssar etc) samt droppsmitta är garanterat. Hostning, nysning, via fekalier och sekundärkontakt via ytor.

Det var kinesiska CDC som hade gjort ett labbtest som visade att det inte var luftburet.
Citera
2020-02-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nu pratar vi givetvis om det här viruset och idag, ite om någon framtid med annat virus. Vi har inte alls samma grundläggande grogrund för ett så stort utbrott som Kina och Wuhan har.

Vi är mycket mer glesbefolkade och vi har generellt bättre sjukvård.

Och hur skyddar det i detta fallet?

Sjukvården hjälper nog de som blir sjuka (även om mina erfarenheter av den är att de är så underbemannade att folk mycket väl kan dö innan de får hjälp).

Men lätt överförbara virus bryr sig väl inte om vi bor i små eller stora lägenheter. Det är på dagis, på jobbet och i skolan man blir smittad. Det är mängden resor mellan olika områden som styr hur snabbt det smittar. Sverige lär snabbt få spridning över hela landet om det får fäste. Vi reser väldigt mycket. x2000 är ju rena pendeltåget...
Citera
2020-02-04, 18:23
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Videon är inte tillgänglig

Prova denne länk:

https://www.youtube.com/watch?v=XgBzmohE92A&feature=emb_logo
WHO holds technical briefing on coronavirus outbreak | LIVE
Citera
2020-02-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De satt kanske i ett litet konferensrum med dålig ventilation, viruskoncentrationen i luften blev hög.

Barn smittades, kanske i hemmamiljö, litet sovrum, viruskoncentrationen blev hög.

Är det orimliga förklaringar?

Nej, absolut inte. Men det är sådant man skulle behöva veta mer om för att kunna stoppa spridningen av viruset.
Citera
2020-02-04, 18:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ja, det stämmer med Bayern, men frågan är varför patient 1 i så fall smittar så många jämfört med de andra? Och andra i andra länder? Någon vana som han har då? Hosta i handen? Peta sig i näsan?

Något jag misstänkt ett tag och som känns logiskt, men knappast bevisat, är att viruset tappar styrka både över tid samt beroende på hur många hopp det gör. Varje hopp det gör betyder ett nytt immunförsvar att bråka med innan det kan kila vidare. Sen brukar inte tid vara ett virus bästa vän.
Citera
2020-02-04, 18:25
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
De använder pinnarna till att lyfta maten från gemensamma kärl till sin egen tallrik.

Inte de kineser jag har träffat men det kanske är skillnad på var man bor i landet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in