Alla, precis alla, säger tvärtom. Ncov är aerosolsmittande.
Alla har förstås fel? Div länders hälsoinstitut, WHO...
"källa på att ncov inte är aerosolsmittande" finns inte.
Verkar som att bayrarna lyckades få skiten under kontroll i tid. De som har suttit i hemkarantän är nu friskförklarade, och företaget Webasto öppnar igen i morgon. De har utsatt alla affärsresor till o från sitt kontor i Kina månaden ut, konstigt! Åtta personer är fortfarande på sjukhus, men de är ju under kontroll och kan inte smitta någon.
Då är Webastoklustret avklarat. Nu återstår för Tyskland bara de evaktuerade från Wuhan, som ju inte har suttit sina två veckor klart ännu. Blir väl nu i helgen.
Sant dom är inte med, och du glömmer att tusentals människor kanske dött av viruset hemma utan att att någon registrerat dem som smittade av viruset.
Men det är bara spekulation så vi förhålla oss till de siffror vi faktiskt har.
Svårt för oss att fatta hur det är där..
En föreståndare för ett krematorium, säger att 61 % av dom döda har dött hemma... (och dom blir ju inte diagnosticerade..
För det är inte "bara lite snuva". Det kan bli full lunginflammation. Det kan t o m vara så illa att man dör knall o fall av okänd anledning efter att man tror man blivit frisk.
Kallar du folk experter i Sverige? Då har du verkligen inte koll. Eller är du sån typisk naiv svensk som lever inrikes bara ? Har många historier för dig där många av mina vänner sökt vård utrikes då Sverige har noll koll. Tyskland ligger långt före inom sjukvård än Sverige. De lever tack vare det.
Vadå, det är väl jättebra att man reagerade? Vården är beredd tror i alla fall jag...
Jag håller med, snabbt beslut och ut med alla hypokondriker (hoppas ingen var allvarligt sjuk). Det är ju så det ska fungera och man hoppas alla vårdmottagningar gör på samma sätt. Panik tror jag inte heller det var utan mest snabba ryck och förvåning.
Om det är så här vårdpersonal är tränad till att agera kan man ju bara föreställa sig hur det kommer se ut när viruset faktiskt bryter ut på något svenskt sjukhus. Helt kaotiskt antagligen.
Ja verkligen!
Det säger väl också en del om att viruset betraktas som ett betydligt större hot än vad våra experter vill medge. Det är lätt att uppmana allmänheten att inte få panik, men det är rätt avslöjande när myndigheter och läkare drabbas av panik..
Senast redigerad av fernebo 2020-02-11 kl. 12:10.
Kallar du folk experter i Sverige? Då har du verkligen inte koll. Eller är du sån typisk naiv svensk som lever inrikes bara ? Har många historier för dig där många av mina vänner sökt vård utrikes då Sverige har noll koll. Tyskland ligger långt före inom sjukvård än Sverige. De lever tack vare det.
De I papperet säger att det är 99% överensstämmelse med att det skall ha gått till på det sättet.
Om det är publicerat på den sajten så betyder det att den har inte blivit Peer-reviewed ännu. Så vi känner inte till kvalitén ännu. Det står väl på sajten.
För det är inte "bara lite snuva". Det kan bli full lunginflammation. Det kan t o m vara så illa att man dör knall o fall av okänd anledning efter att man tror man blivit frisk.
Nej, man dör inte knall och fall efter att man har blivit frisk. Det får du isåfall länka till en trovärdig källa på (ej youtube eller anonyma twitterkonton).
Varför sådan panik i Sverige när det endast är lite värre snuva enligt våra experter. 😂 eller har dom fått veta något annat nu?
Edit: Det är ej en influensa, men du borde veta detta då du verkar ha så bra koll
Ncov är ingen aerosol på det sättet som Sars var. Jag vet inte var ni får det ifrån men det bekräftades av Chinese CDC igår att det inte är någon aerosol.
Att det smittar via droppar i luften gör det inte till en aerosol per se.
Folkhälsomyndigheten:
Citat:
Hur smittar viruset?
I nuläget vet vi att coronavirus sprids genom kontakt mellan människor eller genom hostningar och nysningar, så kallad droppsmitta.
Karolinska institutet:
Citat:
Droppsmitta
Smittämnen överförs till slemhinnan i ögon, näsa eller mun via droppar (aerosol) från hosta, nysning eller kräkning. Dropparna når inte längre än en armlängds avstånd innan de faller till golvet.