2020-02-04, 15:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Instämmer i vad du säger. Har tittat på så många olika filmer med människor som bara faller ner stendöda, alla dessa gula kroppspåsar som ligger överallt, döda sitter i stolar i väntrummen, liksäckar staplas på hög. Människor som inte vet vart sina anhöriga tagit vägen. Människor låses in i sina lägenheter om smittas misstänks, kråkor som har ett rykte om sig att de kan t o m känna doften av lik innan personen är död, cirkulerar över Wuhan.
Jag tror inte vi kan föreställa oss vilken mardröm de lever i.

Sant.
Själv isolerade jag mig redan för en dryg vecka sedan, när jag såg bilderna och räknade på hur många som har flugit från Wuhan till Sverige sedan i början på december. Och hur många de som flög hit har träffat i sin tur, och i sin tur...
Men jag fattar ju att jag var för sent ute redan då.
Citera
2020-02-04, 16:00
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
7? Jag såg nog minst 11

Finns bara 4 liksäckar som är gula/orangea. De tre andra som jag såg ser ut att vara tvättpåsar som är staplade på varandra. Vilka andra 7 såg du?
Citera
2020-02-04, 16:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Finns bara 4 liksäckar som är gula/orangea. De tre andra som jag såg ser ut att vara tvättpåsar som är staplade på varandra. Vilka andra 7 såg du?
De som låg i sängarna, samt de vita.
Citera
2020-02-04, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Studien har brister. Kvinnan var sjuk och forskarna har inte ens pratat med henne.

Tidsskalan är dock det intressantaste. De får inte ut så mycket mer av att prata med henne när det gäller smittspridningen inte...

Det mesta man vill veta finns i den studie man redan gjort. Det som saknas är hur patient 3 & 4 smittades, men då de inte träffat patient 0 eller patient två så finns i praktiken bara två möjligheter:
1) via patient 1
2) via smitta på ytor

Också intressant att se att det verkar som om patient 1 har smittat patient 3 & 4 innan han blivit sjuk, om det inte rör sig om smitta från patient 0.

Även inkubationstiden är intressant då den verkar vara relativt kort inom intervallet 3-5 dagar. Detta under förutsättning att det är patient 1 som smittat. Man pratar i Kina om 5.8 dagars inkubation.

Om patient 3 smittats av patient 1 så är det 3 dagar innan symptom utvecklats hos patient 1, detta gör att patient 3 snarare smittats av patient 0/kinesiskan via en yta (handtag eller liknande). Om patient 4 har smittatas av patient 1 så har detta skett halvvägs från det att denna smittats till dess att denne har fått symptom. Även detta antyder att denne snarare smittats av patient 0.

Det skulle vara intressant med en uppföljning av mutationer i RNA för att se om verkligen patient 1 smittade patient 3 och 4. Oavsett om det är kinesiskan eller den först smittade tysken som smittat patient 3 och 4 så är det inte så bra för möjligheterna att begränsa smittan - antingen så smittar det lätt via ytor, eller så smittar det innan symptom brutit ut...
...detta oavsett om kinesiskan hade symptom när hon hon var på mötena eller inte...
Citera
2020-02-04, 16:05
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det blir väl en kostnad på ca 800kr enkelväg? En biljett till Busan ligger väl på typ 60K won, eller det kanske var första klass. Men i alla fall tåget blir definivt dyrare och enbart krångligare, så våran slutsats om hon tog flyget stämmer säkert väldigt bra.

Sen vet jag att Jeju har haft flera misstänkta fall av corona och att man i övrigt i Sydkorea har infört hårda kontroller för alla nationaliteter som flyger in från Kina.

Minns inte kostnaden, jag var där sommaren 2015 men minns jag funderade på att besöka Gwanju massacre memorial och jag kikade på nätet och det var enbart gamla långsamma tåg och som du säger byte så hade jag dragit till Gwanju så mera logiskt med billigflyg från Incheon.
Till Busan är en helt annan femma, ett par timmar med KTX andra klass, snabbt o bra 😁
Citera
Medlem
det verkar som om detta hjälper mot viruset - en strimla hopp:https://www.nature.com/articles/s41422-020-0282-0
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
De som låg i sängarna, samt de vita.

De som ligger i sängarna säger ingenting ifall de är döda eller levande. De vita ser mer ut som stora tvättpåsar antagligen med sängkläder.

Kikade på videon igen, är troligtvis 5 st, man skymtar snabbt en gulsäck precis i början av videon innan personen börjar filma i första rummet.
Citera
2020-02-04, 16:07
Medlem
Marcens avatar
En till risk att beakta vid resor till särskilt Sydostasien är att man kan strandas på platsen pga plötsligt införda flygförbud. Man får fråga sig ifall man har råd med en längre vistelse samt att man inte kan återgå till sitt arbete/annan sysselsättning.

Detta tog rådgivaren till WHO, Johan Giesecke, bland annat upp i Agenda.
Citera
2020-02-04, 16:10
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Man har alltsa INTE kört testet pa dom utan väntar tills ev symptom dyker upp!
Men som ngn skrev alla de tusentals männsikor av olika nationaliteter som kommer till Europa fran Kina testas inte heller. Dom kollas överhuvudtaget inte alls!
Någon som vet hur tillförlitligt testet är på någon som inte visar symptom? Eller visar symptom för den delen?
Citera
2020-02-04, 16:11
Medlem
booreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Efter regeringens beslut om att det nya Coronaviruset skulle falla under smittskyddslagen fick jag i söndags så äntligen komma in för provtagning.

Som jag sagt hela tiden har jag aldrig trott att jag var smittad även om symptomen stämde på pricken. Har heller inte varit orolig för min egna hälsa, det enda jag ville var att bli testad.
Inte för min egen del utan samhällets! Det var inte på något vis otroligt att jag bar på smitta.

Jag hade varit instängd med Wuhanbor på en liten passagerarbåt i fem timmar (Wuhanbor som hade lämna staden innan utbrottets omfattning var känd).
Tiden för mitt insjuknande passade in på när kontakten med dessa kineser inträffade.
Symptomen stämde på pricken.

Det sammantaget + att jag blev sjuk rätt i tiden,, ett dygn efter hemkomsten, lite mer än två dygn efter kontakten, gjorde mig tillräckligt orolig för att försätta mig i självpåkallad karantän. När jag blev riktigt dålig kontaktade jag sjukvården. Där blev det som jag berättat tidigare tvärstopp.

En sak man ska komma ihåg är det "lidande" som drabbar de som hamnar i karantän. När så lite är känt om hur länge man är smittsam vet man heller inte när man är fri att lämna. Mentalt tycker jag det här har varit riktigt jobbigt. Att inte bli trodd, all okunskap och olika svar hos myndigheter o sjukvård och att behöva bråka, ringa o mejla o be om att få bli testad.

Nåväl, i söndags gick proppen och jag beordrades in omedelbums, blev efter provtagning inlåst på ett rum i väntan på provsvar. Proverna sändes med taxi till Smittskyddsmyndigheten i Sto.

Personal i rymddräkter och speciella rutiner för allt. Jag kan säga att personalen behövde den träning dom fick pga av mig. När man gör någonting sällan kan det vara bra att få öva lite.

Åter en fri man efter +30 timmar inlåst,, proverna var negativa. Precis som jag misstänkt själv är det någon annan typ av influensa. Kanske en helt ny dödlig eftersom testet bara verkar köras mot corona vet man alltså inte vad jag drabbats av.

Epilog

Myndigheterna här i landet läser WHO:s rekommendationer som fan läser bibeln
För att provtagning skulle vara aktuell skulle alltså:Jag bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad I WUHAN, (mötet ska alltså ha skett i staden) Det är så dumt att klockorna stannar.
Myndigheter, sjukvård, sjukvårdsupplysningen: verkar vara vattentäta skott emellan dessa instanser
Informationen på vissa hemsidor och hos personal slackar 8-10 dagar..
Alla test av prover sker på Smittskyddsmyndigheten i Sto. Det betyder att prover måste transporteras dit utifrån landet. Av vad jag lyckats få fram, vid ett större utbrott finns inte en chans att hinna med

Tog dom två test? Läste på finska mikrobiologiska laboratoriets sida att det krävdes två negativa test på varandra följande dagar för att godkännas som negativ.
Citera
2020-02-04, 16:13
Medlem
kato85s avatar
Följande går att läsa på DN.SE:

"Belgien har fått sitt första fall av nya coronaviruset. Den smittade kvinnan, som ännu inte visar några sjukdomstecken, var med på samma flyg från Wuhan som medborgare i andra EU-länder, däribland svenskar."

i samma artikel går att läsa:

"Det går inte att utesluta att personer som varit i närheten av den belgiska kvinnan smittats, men Folkhälsomyndighetens bedömning är att ingen smitta sker innan symtom börjar märkas. WHO slår fast att det är ”sällsynt” att smitta sker före symtom."

Kanske dags att vi ser över vilka som styr på Folkhälsomyndigheyen och vilken kompetens de egentligen besitter?
Verkar som de bara gissar sig fram i sina bedömningar.

"– Det är Belgien som ska kontakta oss om det finns en risk, och det har de inte gjort, säger statsepidemiologen Anders Tegnell. "

Och den där Anders Tegnell som sitter i Aktuellt och ljuger inför hela svenska folket, och sedan kommer med bortförklaringar när det visar sig att han har fel.
Har han ingen ansvarskänsla?
Senast redigerad av kato85 2020-02-04 kl. 16:19.
Citera
2020-02-04, 16:14
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
En till risk att beakta vid resor till särskilt Sydostasien är att man kan strandas på platsen pga plötsligt införda flygförbud. Man får fråga sig ifall man har råd med en längre vistelse samt att man inte kan återgå till sitt arbete/annan sysselsättning.

Detta tog rådgivaren till WHO, Johan Giesecke, bland annat upp i Agenda.

Detta borde UD täcka tills vidare, iaf. på krita.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in