Efter regeringens beslut om att det nya Coronaviruset skulle falla under smittskyddslagen fick jag i söndags så äntligen komma in för provtagning.
Som jag sagt hela tiden har jag aldrig trott att jag var smittad även om symptomen stämde på pricken. Har heller inte varit orolig för min egna hälsa, det enda jag ville var att bli testad.
Inte för min egen del utan samhällets! Det var inte på något vis otroligt att jag bar på smitta.
Jag hade varit instängd med Wuhanbor på en liten passagerarbåt i fem timmar (Wuhanbor som hade lämna staden innan utbrottets omfattning var känd).
Tiden för mitt insjuknande passade in på när kontakten med dessa kineser inträffade.
Symptomen stämde på pricken.
Det sammantaget + att jag blev sjuk rätt i tiden,, ett dygn efter hemkomsten, lite mer än två dygn efter kontakten, gjorde mig tillräckligt orolig för att försätta mig i självpåkallad karantän. När jag blev riktigt dålig kontaktade jag sjukvården. Där blev det som jag berättat tidigare tvärstopp.
En sak man ska komma ihåg är det "lidande" som drabbar de som hamnar i karantän. När så lite är känt om hur länge man är smittsam vet man heller inte när man är fri att lämna. Mentalt tycker jag det här har varit riktigt jobbigt. Att inte bli trodd, all okunskap och olika svar hos myndigheter o sjukvård och att behöva bråka, ringa o mejla o be om att få bli testad.
Nåväl, i söndags gick proppen och jag beordrades in omedelbums, blev efter provtagning inlåst på ett rum i väntan på provsvar. Proverna sändes med taxi till Smittskyddsmyndigheten i Sto.
Personal i rymddräkter och speciella rutiner för allt. Jag kan säga att personalen behövde den träning dom fick pga av mig. När man gör någonting sällan kan det vara bra att få öva lite.
Åter en fri man efter +30 timmar inlåst,, proverna var negativa. Precis som jag misstänkt själv är det någon annan typ av influensa. Kanske en helt ny dödlig

eftersom testet bara verkar köras mot corona vet man alltså inte vad jag drabbats av.
Epilog
Myndigheterna här i landet läser WHO:s rekommendationer som fan läser bibeln
För att provtagning skulle vara aktuell skulle alltså:
Jag bevisa att jag varit i kontakt med en
konstaterat smittad I WUHAN, (
mötet ska alltså ha skett i staden) Det är så dumt att klockorna stannar.
Myndigheter, sjukvård, sjukvårdsupplysningen: verkar vara vattentäta skott emellan dessa instanser
Informationen på vissa hemsidor och hos personal slackar 8-10 dagar..
Alla test av prover sker på Smittskyddsmyndigheten i Sto. Det betyder att prover måste transporteras dit utifrån landet. Av vad jag lyckats få fram, vid ett större utbrott finns inte en chans att hinna med