2020-02-04, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Tack för länken.

Klargörande, hon kommer från Shanghai men blev smittad av sina föräldrar (släktingar?) som kom på besök från Wuhan, innan hon åkte till Tyskland.

Jag har tidigare i tråden ventilerat misstankar om att kvinnan ljög om sin avsaknad av symptom, men nu visar det sig alltså att ingen ens pratat med henne! Man tar sig för pannan! Man lät bara de tyska patienterna gissa om hon verkade sjuk. Jävla pajasnivå, vad är det med det här viruset som gör att folk förlorar förmågan att tänka klart och istället drar slutsatser med röven?

Jag har påtalat detta flera gånger men foliehattarna här inne tror att det är Folkhälsomyndigheten som hittat på detta i Sverige. Tyska myndigheter, Robert Koch-institutets och Folkhälsomyndiigheten har haft kommunikation sinsemellan.

Var är foliehattarna nu, ska de dementera vad tyska myndigheter och Robert Koch-institutet säger? Att de inte ens pratat med kvinnan tyder på en oerhört slarvig studie med grava fel.
Citera
2020-02-04, 08:03
Medlem
perVers2.1s avatar
Efter regeringens beslut om att det nya Coronaviruset skulle falla under smittskyddslagen fick jag i söndags så äntligen komma in för provtagning.

Som jag sagt hela tiden har jag aldrig trott att jag var smittad även om symptomen stämde på pricken. Har heller inte varit orolig för min egna hälsa, det enda jag ville var att bli testad.
Inte för min egen del utan samhällets! Det var inte på något vis otroligt att jag bar på smitta.

Jag hade varit instängd med Wuhanbor på en liten passagerarbåt i fem timmar (Wuhanbor som hade lämna staden innan utbrottets omfattning var känd).
Tiden för mitt insjuknande passade in på när kontakten med dessa kineser inträffade.
Symptomen stämde på pricken.

Det sammantaget + att jag blev sjuk rätt i tiden,, ett dygn efter hemkomsten, lite mer än två dygn efter kontakten, gjorde mig tillräckligt orolig för att försätta mig i självpåkallad karantän. När jag blev riktigt dålig kontaktade jag sjukvården. Där blev det som jag berättat tidigare tvärstopp.

En sak man ska komma ihåg är det "lidande" som drabbar de som hamnar i karantän. När så lite är känt om hur länge man är smittsam vet man heller inte när man är fri att lämna. Mentalt tycker jag det här har varit riktigt jobbigt. Att inte bli trodd, all okunskap och olika svar hos myndigheter o sjukvård och att behöva bråka, ringa o mejla o be om att få bli testad.

Nåväl, i söndags gick proppen och jag beordrades in omedelbums, blev efter provtagning inlåst på ett rum i väntan på provsvar. Proverna sändes med taxi till Smittskyddsmyndigheten i Sto.

Personal i rymddräkter och speciella rutiner för allt. Jag kan säga att personalen behövde den träning dom fick pga av mig. När man gör någonting sällan kan det vara bra att få öva lite.

Åter en fri man efter +30 timmar inlåst,, proverna var negativa. Precis som jag misstänkt själv är det någon annan typ av influensa. Kanske en helt ny dödlig eftersom testet bara verkar köras mot corona vet man alltså inte vad jag drabbats av.

Epilog

Myndigheterna här i landet läser WHO:s rekommendationer som fan läser bibeln
För att provtagning skulle vara aktuell skulle alltså:Jag bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad I WUHAN, (mötet ska alltså ha skett i staden) Det är så dumt att klockorna stannar.
Myndigheter, sjukvård, sjukvårdsupplysningen: verkar vara vattentäta skott emellan dessa instanser
Informationen på vissa hemsidor och hos personal slackar 8-10 dagar..
Alla test av prover sker på Smittskyddsmyndigheten i Sto. Det betyder att prover måste transporteras dit utifrån landet. Av vad jag lyckats få fram, vid ett större utbrott finns inte en chans att hinna med
Senast redigerad av perVers2.1 2020-02-04 kl. 08:06.
Citera
2020-02-04, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Verkar som dödsorsaken är snarare bristande resurser än själva viruset, enligt intervjuobjektet. Scrolla lite ned för att se videon.

Based on data as of 24:00 on February 2, the mortality rate of the outbreak of the novel coronavirus (2019-nCoV) in China, except Hubei Province, was 0.18 percent, slightly higher than seasonal flu. But the mortality rate in Hubei Province, the epicenter of the outbreak, was 3.13 percent. Why?

https://www.cgtn.com/special/Battling-the-novel-coronavirus-What-we-know-so-far-.html
Zheijiang har i skrivande stund 829 bekräftade fall, men inga dödsfall alls. När Hubei hade samma siffra bekräftade fall, så var det 17 dödsfall redan. Båda dessa provinser har befolkningar flera gånger högre än Sveriges.
Citera
2020-02-04, 08:05
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Jag menar att det inte finns något som tyder på att det hela saktar ner. De officiella siffrorna på dödlighet är flera gånger högre än vanlig influensa (och dessa är de officiella, finns nog inte många logiskt tänkande människor som tror att dessa stämmer).

Än så länge har vi inte många, men du förstår väl att du inte kan dra slutsatser såhär tidigt?
Tycker vi borde sluta mata trollen. De borde "krypa tillbaka under stenen som de kom ifrån"
Citera
2020-02-04, 08:06
Medlem
Va skönt att du inte var Corona-positiv! Och att du äntligen fick testat dig.

Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Efter regeringens beslut om att det nya Coronaviruset skulle falla under smittskyddslagen fick jag i söndags så äntligen komma in för provtagning.

Som jag sagt hela tiden har jag aldrig trott att jag var smittad även om symptomen stämde på pricken. Har heller inte varit orolig för min egna hälsa, det enda jag ville var att bli testad.
Inte för min egen del utan samhällets! Det var inte på något vis otroligt att jag bar på smitta.

Jag hade varit instängd med Wuhanbor på en liten passagerarbåt i fem timmar (Wuhanbor som hade lämna staden innan utbrottets omfattning var känd).
Tiden för mitt insjuknande passade in på när kontakten med dessa kineser inträffade.
Symptomen stämde på pricken.

Det sammantaget + att jag blev sjuk rätt i tiden,, ett dygn efter hemkomsten, lite mer än två dygn efter kontakten, gjorde mig tillräckligt orolig för att försätta mig i självpåkallad karantän. När jag blev riktigt dålig kontaktade jag sjukvården. Där blev det som jag berättat tidigare tvärstopp.

En sak man ska komma ihåg är det "lidande" som drabbar de som hamnar i karantän. När så lite är känt om hur länge man är smittsam vet man heller inte när man är fri att lämna. Mentalt tycker jag det här har varit riktigt jobbigt. Att inte bli trodd, all okunskap och olika svar hos myndigheter o sjukvård och att behöva bråka, ringa o mejla o be om att få bli testad.

Nåväl, i söndags gick proppen och jag beordrades in omedelbums, blev efter provtagning inlåst på ett rum i väntan på provsvar. Proverna sändes med taxi till Smittskyddsmyndigheten i Sto.

Personal i rymddräkter och speciella rutiner för allt. Jag kan säga att personalen behövde den träning dom fick pga av mig. När man gör någonting sällan kan det vara bra att få öva lite.

Åter en fri man efter +30 timmar inlåst,, proverna var negativa. Precis som jag misstänkt själv är det någon annan typ av influensa. Kanske en helt ny dödlig eftersom testet bara verkar köras mot corona vet man alltså inte vad jag drabbats av.

Epilog

Myndigheterna här i landet läser WHO:s rekommendationer som fan läser bibeln
Jag skulle alltså bevisa att jag varit i kontakt med en konstaterat smittad I WUHAN, (mötet ska alltså ha skett i staden) Det är så dumt att klockorna stannar.
Myndigheter, sjukvård, sjukvårdsupplysningen: verkar vara vattentäta skott emellan dessa instanser
Informationen på vissa hemsidor och hos personal slackar 8-10 dagar..
Alla test av prover sker på Smittskyddsmyndigheten i Sto. Det betyder att prover måste transporteras dit utifrån landet. Av vad jag lyckats få fram, vid ett större utbrott finns inte en chans att hinna med
Citera
2020-02-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Så djävla trött på dina korkade poster. Tänk dig ett hus. Under 2 månader har X antal smittade gått in. Y har rapporterats att de aldrig kommer ut, Z har kommit ut. Vi vet inte vad som kommer hända med X - Y - Z = ungefär 19000. Sen finns W också. Icke diagnosticerade. Din lågstadie uträkning bara skiter i 2 av 4 paramtrar ovan samt hur lång tid det tar för folk att komma ut eller stanna för evigt. De kan hända att dödligheten landar på 2.07 procent, men det kan också bli något helt annat. De finns fortfarande risk för 40% dödlighet (i kina) med det data vi har. Din djävla logik bidrar med 0.
Rätt, men inte helt rätt.

Risken för död räknat som du anger är f. n. 4,8% i Kina, exklusive Hubei. I Hubei är den 53% enligt samma räknesätt.
Citera
2020-02-04, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Problemet är ju att även fast dödligheten "bara" ligger på 2.5% så är smittspridningen väldigt stor.

Om en stor del av befolkningen blir smittade kommer inte alla få den sjukvård som behövs för att tillfriskna och således ökar mortaliteten. Det kommer bli extremt stort tryck på sjukvården. Jag är inte direkt glad att bo i Sverige om smittan sprids här med tanke på vår sjukvård idag.

Ja, det är sant, det blir en DNS-attack på en redan ansträngd svensk sjukvård som heter duga om det börjar sprida sig här. Det finns liksom inga marginaler eller buffertar för sånt här längre. Vilket man givetvis borde ha tänkt på tidigare. Visar väl bara än en gång hur fel det gått med vården.

Med SARS var det 8000 rapporterade fall på några månader, varav 5000 i Kina. Här är man redan uppe i 20 tusen på ett par veckor. 5 fall av SARS i Sverige räckte för att skapa stor oro och massa kostnader den gången..
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-02-04 kl. 08:17.
Citera
2020-02-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Antalet döda x 100 / antalet smittade = antalet döda i procent

Alla sådana uträkningar skall tas med en stor nypa salt då ingen vet mörkertalet.
Ingen vet om det är 100k smittade, eller 5 milj smittade, lika så med dödstalet.
Antalet döda som redovisas är utifrån konstaterade fall, och det är en praktisk omöjlighet att testa alla som dör. eller misstänks vara smittade. Speciellt när liken skall brännas direkt. eller att folk låses in i sina bostäder.
Citera
2020-02-04, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
En bekant till mig blev stoppad på gränsen mellan Kambodja och Thailand på grund av smittspridningsrisken.

Som tur var försvann risken för spridning helt då hon hade betalat en "avgift" till tulltjänstemannen vid gränsen och kunde resa vidare in i Thailand.

Så Thailand tar också i med hårdhandskarna mot detta hot.

Ja, allt som finns köper du med pengar och inflytande i Thailand. Visa, intyg av alla slag och så är det i hela Asien. Korruption heter det. Du måste bara veta vem du skall köpa det av. Du ser lite bortkommen ut och väntar utanför "kontoret" så får du snart hjälp. No problem, små bruna kuvert öppnar alla dörrar även gränser mellan länder!

Politiskt Korrekta svennar som yttrar sig om annat är ofta lika envisa som fästingar och ger sig inte utan strid. Märk väl att även prostitution är förbjudet så det finns inte i TH. Enkelt va!

Det som du inte kan köpa dej fri från är att kritisera Kungen och bara idioter gör det då Kungen är älskad av thais. De kan gott stå för sitt kast, anser jag så förolämpa inte det käraste de har.

Long live the King där du kan se Kungen som en symbol för Buddha, din innersta frid utan namn och känns skönt när du vilar i Det utan att jämföra med annat, bara vila lite då och då NU!

Tankarna blir nu klarare till att se mer hur detta virus utvecklar sig bland oss kacklande höns utan att veta något säkert mer än att döden står och lurar ...
Senast redigerad av shivashambo 2020-02-04 kl. 08:24.
Citera
2020-02-04, 08:17
Medlem
När ska alla foliehattar fatta att de som först och främst söker vård och läggs in är de som är sjukast i ett epicenter! Statistiken visar toppen på isberget i Hubei, och andelen avlidna kommer att sjunka när man inkluderar alla smittade. Se på smittade i västvärlden - hur många har avlidit? Dödligheter kommer att ligga någonstans mellan 0,1-1 %.

Har sagts otaliga gånger av mig och flera andra i denna tråd även innan experter uttalade sig på TV.
Citera
2020-02-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Menar du han som the Lancet beskriver? Har inte sett något sedan den publiceringen.

Just precis han. Jag har inte heller jag sett något mer om detta...
Citera
2020-02-04, 08:18
Medlem
Och så sammanfattning igen

20 630 fastställda fall i globalt, inkl 427 döda
2 döda utanför Fastlandskina, 1 Filippinerna, 1 Hongkong
157 fall utanför Kina i 23 länder

I Kina

2 788 allvarliga fall
632 tillfrisknade
23 214 misstänkta fall

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/

Och antalet inställda flyg överskrider fastställda coronadiagnoser.

https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in