2020-03-31, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland skickar 12 militärflygplan med sjukvårdsmaterial, åtta läkarteam till Italien. Man har börjat hala EU flaggan i Italien.

Enligt detta klip har dem skickat till USA med. Undrar ju varför man inte löser om detta i Svenska medier

https://www.youtube.com/watch?v=4XVGeWe-Q2s
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, vi är bara i början av början när det gäller många länder.

Afrika har en ung befolkning jämfört med Italien.
Tror faktiskt att Afrika går igenom detta ganska smärtfritt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext

Tack! Var i artikeln framgår att 0,66 procent är ”aggregerad från flera källor, inklusive Kina, kryssningsfartygen med mera.”?
Citera
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fler insatser när smittan redan hade spridit sig som en löpeld genom främst Lombardiet. Sverige har ju visserligen inte stängt ned helt men har ändå kunnat förbereda sin befolkning på att vidta försiktighetsåtgärder. Den lyxen hade inte Italien. Sedan har du dom sociala skillnaderna med flergenerationsboende och kindpussar och aktiva pensionärer på caféer osv.

Och sjukvården i Lombardiet hade väl mer eller mindre redan kraschat vid den tidpunkten?

Låter väldigt märkligt om vi skulle mosa Italiens siffror så illa som i ditt räkneexempel.

Jo, jag håller med om fördelarna gentemot italien. Men det jag utgick från var ju bara vår utveckling hittills. Låtsas att Italien inte existerar. I exemplet stoppar vi ju magiskt all smitta idag. Vad har vi gjort senaste veckorna som bryter utvecklingen närmsta 21 dagarna och som dessutom kompenserar för en fullsatt vård? 500 till 50 pers i samlingar gör nog inte hela jobbet...

Jag hoppas som sagt att trenden bryts men bara för att det låter orimligt så händer inte det.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Ursäkta? Du vet att man blir immun om man haft Corona och kan således INTE smitta andra under en och samma säsong? Eller hoppar du som vanligt till dina egna slutsatser som passar DIG?

Varför ska jag träna hemma? Mitt gym var stängt i två veckor och det var jobbigt nog!

Men sitt du inne med din årsförbrukning av toapapper och konserver. Hoppas du känner hur egoistiskt ditt beteende är för andra, gamla i riskzonen som kanske behöver gå fler gånger till affären för att varorna i butiken är slut. Det är ditt fel, inte mitt.

Vem säger att att man blir immun en hel säsong? Inte läst detta någonstans, skulle gärna vilja läsa något om detta.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Haha det är bra fokusera på det du istället för faktan jag la fram.
Du har fel och vet om det. Är väldigt tydligt.

Ok.
Citera
2020-03-31, 20:51
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att få en fullständig bild måste man regelbundet testa alla Sveriges invånare. Men det finns en skala mellan vet ingenting och fullständig bild. Den kan nås exempelvis genom att titta på hur många som söker vård, genom att studera rapporter och erfarenheter från andra länder, och genom stickprovstester.

Det tror jag inte på att det fungerar, av olika anledningar. Hur många som söker vård är en dålig mätmetod för redan nu finns det smittade som har andningsproblem men skickas hem och blir ännu sämre istället för att de skulle fått vård direkt och hamnar på IVA.
Stickprovstester kan fungerar men kom ihåg att vi bor i ett avlångt land och ska man städer vid E4an eller Riks90.

Ärligt så är enda lösningen är att man testar alla och med det får en klar bild på vilka som kan arbeta eller stanna hemma. Javisst det kostar men stillastående och lockdown utan tester kostar mycket mer.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Den antagna superspridaren Patient 1 i Italien insjuknade 14 februari. Han sökte vård fyra gånger, men avvisades och det var först efter över 30 timmars väntan i sjukhusets akutväntrum som han sex dagar senare, den 20 februari diagnostiserades av italienska läkare.

- Oj! Det var djupt tragiskt för både Patient 1, och alla andra som kom att drabbas av Covid-19.

Citat:
Han är Italienare. Han hade inte varit i Kina. Han hade träffat en kollega som varit i Kina, men den personen testades för corona och testade negativt.

- Denna osynliga spridning är skrämmande. Först sprids sjukdomen i tysthet, för att sedan slå till hårt. Men vissa individer förblir ovetande att dom har burit på sjukdomen.

Borde denna osynlighet omedelbart ha utlöst kraftiga larm hos smittskyddsmyndigheterna? När sjukdomen har fått fäste i samhället, så blir den ju hopplöst svår att överblicka. Då kan man inte längre göra någonting annat än att sitta och hoppas att sjukdomen inte ska vara alltför farlig.

Citat:
Håller med om ditt ”helst” ovan, men vet inte vad eller hur du menar? Det känns som att omfattningen av spridningen i Italien inte beror på att man släppt in horder med kineser ...

- Jag menar inte att Italien har släppt in stora horder. Men alla resenärerna borde ha stoppats i väntan på mer kunskap om hur sjukdomen ska hanteras.

Citat:
... eller fler där än i till exempel Singapore, Thailand, USA eller Frankrike.

- Även dessa länder borde ha stoppat resenärer från Kina. Även Frankrike hade fall av Covid-19 i ett tidigt skede.

Citat:
Det tycks mer bero på otur och dålig intern koll hos några i början av utbrottet.

- Den här gången var det Italien som hade otur. Men alla länder borde ha garderat sig mot otur. Det borde ha funnits en beredskap att snabbt stänga gränserna när en ny epidemi bryter ut. Nästa epidemi kan vara ännu farligare, och ännu lömskare
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Den inställnibgen borde vara kriminell. Lena Hallengren kommer förhoppningsvis ställas inför riksrätt p.g.a det uttalandet!

Åtminstone misstroendeförklaring i riksdagen!
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
[quote=sanne|70985461]
Citat:
<klipp>

Det finns indikationer på att man inte blir immun, var lite försiktig i dina uttalanden om det. Lyssna istället på den sydkoreanska överläkaren som har erfarenhet av covid19, och än så länge är ingenting egentligen tvärsäkert (tyvärr).

Det börjar direkt när du trycker på länken.

https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU&feature=youtu.be&t=480
Immun är nog väldigt säkert att man blir, frågan är hur länge. Hade man inte fått immunitet tror jag dödligheten skulle vara mkt högre än 0.7-1%. och med tanke på att det finns flera vaccin-kandidater på gång redan så är ju även det en stark indikation på att någon form av immunitet är möjlig
Citera
2020-03-31, 20:52
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland skickar 12 militärflygplan med sjukvårdsmaterial, åtta läkarteam till Italien. Man har börjat hala EU flaggan i Italien.

Jag tror EU kommer upplösas efter detta och jag tror även att många länder i Europa kommer bli ryskvänliga än man varit innan.
Amerika kommer inte tycka om det, men hur har dom hjälpt Europa egentligen? Nya tider!
Citera
2020-03-31, 20:52
Medlem
DikTs avatar
Har jag fattat detta rätt?

Om man jobbar inom hemtjänsten och har en Coronasmittad familjemedlem hemma så skall man jobba som vanligt (om man inte har egna symptom). Det innebär att åka på hembesök till massa gamlingar i högsta riskgruppen och man gör det oftast(?) helt utan skyddsutrustning.

Eller har jag missuppfattat något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in