Citat:
Ursprungligen postat av
Skandalf
Inte meningen att vara otrevlig. Sry. Jag hoppas du har rätt. Men poängen är att vi knappt gjort några begränsningar/insatser tills nu jämfört med andra länder. Så om ökningen minskar närmsta tiden så skulle det typ vara en effekt av att folk de senaste 3 veckorna verkligen tagit detta till sig med försiktighet och ansvar. Vad som annars bromsar ökningen redan nu har jag svårt att se. Jag tycker inte heller att 23.000 döda till 21/4 låter rimligt, men jag har svårt att se konkreta saker som bromsat senaste tiden tillsammans med faktumet att vården lär rädda en mindre andel vid ev överbelastning om ett tag.
Inga problem.
Jag tror att vi i Sverige överskattar vad andra länders insatser innebär för spridningen. Och de själva har nog samma överdrivna uppfattning.
Det krävs väldigt lite umgänge för att ”förstöra” sådana här insatser. Kina låste alla ytterdörrar i hela landet, bevakade varje dörr med beväpnad vakt, och levererade matlådor, i en hel månad.
Dessutom är Kinas smittspårning helt överlägsen vår, eftersom de har ett strikt övervakningssamhälle.