2020-03-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Då har jag stött på 2 oberoende trovärdiga källor idag, som båda hamnar på mellan 0,6-0,7% dödlighet. Det är för stor skillnad mot siffror från WHO. Det är något som inte stämmer.

Hur kan man få ut dom siffrorna om man inte vet antalet smittade? Finns det några redovisade siffror på det uppskattade mörkertalet? Redovisade siffror på folk som blir smittade men förblir symptomfria?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Sparka rubriksättaren? Uppenbarligen en väldigt dålig rubrik. Känns bra att Hallengren bryr sig om de drabbade och att arbetsgivaren har gjort sig skyldiga till arbetsskada (allvarlig!)

Vilken rubriksättare menar du? Uttalande var ju Hallengrens egna ord i Expressens livesändning.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, var har du hämtat siffran 0,66 procent?

Från en förfalskningsartikel har de hämtat det..............

Ursprungligen postat av Gary-loomis
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/31/dodligheten-i-coronaviruset-ar-ratt-lag-under-en-procent-enligt-en-farsk-studie

De hade inte läst artikeln innan de hävdade 0.66%. Eller så ville de ljuga!

In international Wuhan residents repatriated on six flights, we estimated a prevalence of infection of 0·87% (95% CI 0·32–1·9; six of 689). Adjusting for demography and under-ascertainment, we estimate an infection fatality ratio of 0·66% (95% CrI 0·39–1·33).
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099%2820%2930243-7/fulltext

Som du kan se så pratar de om 0.87% av 689 återbördade Wuhan invånare.
6 smittade.

Snacka om att ta ut något ur sammanhanget för att ljuga. Inte ens kreativt.
Bara billigt av artikelförfattaren.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Är det andra dagen i rad nu där Italien har betydligt färre nya fall än för en vecka sedan?
Citera
Medlem
Ryssland skickar 12 militärflygplan med sjukvårdsmaterial, åtta läkarteam till Italien. Man har börjat hala EU flaggan i Italien.
Citera
Medlem
Sverige riskerar att bli det värst drabbade landet i världen per capita. Nu kan vi snart bara hoppas att något annat land eller FN tar över. Svenska politiker och myndigheter klarar inte av den här situationen. Fullständigt handlingsförlamade. Senast idag säger stsministern på PK att ungarna skall låta bli att tigga påskgodis.
Citera
2020-03-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandalf
Inte meningen att vara otrevlig. Sry. Jag hoppas du har rätt. Men poängen är att vi knappt gjort några begränsningar/insatser tills nu jämfört med andra länder. Så om ökningen minskar närmsta tiden så skulle det typ vara en effekt av att folk de senaste 3 veckorna verkligen tagit detta till sig med försiktighet och ansvar. Vad som annars bromsar ökningen redan nu har jag svårt att se. Jag tycker inte heller att 23.000 döda till 21/4 låter rimligt, men jag har svårt att se konkreta saker som bromsat senaste tiden tillsammans med faktumet att vården lär rädda en mindre andel vid ev överbelastning om ett tag.
Inga problem.

Jag tror att vi i Sverige överskattar vad andra länders insatser innebär för spridningen. Och de själva har nog samma överdrivna uppfattning.

Det krävs väldigt lite umgänge för att ”förstöra” sådana här insatser. Kina låste alla ytterdörrar i hela landet, bevakade varje dörr med beväpnad vakt, och levererade matlådor, i en hel månad.

Dessutom är Kinas smittspårning helt överlägsen vår, eftersom de har ett strikt övervakningssamhälle.
Citera
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Personerna i fråga: Stephen Kissler, Christine Tedijanto, Marc Lipsitch och Yonatan Grad

Här är rapporten: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988

De hävdar detta: De länder som trycker ner smittan hårt nu riskerar att få en enorm våg av sjukdomsfall i höst och vinter.

Från rapporten:
We anticipate that SARS-CoV-2 will then circulate seasonally with winter peaks in subsequent years
...
Treatments or vaccines for SARS-CoV-2 would reduce the duration and intensity of social
distancing required to maintain control of the epidemic. Treatments could reduce the proportion
of infections that require critical care and could reduce the duration of infectiousness, which
would both directly and indirectly (through a reduction in R0) reduce the demand for critical care
resources. A vaccine would accelerate the accumulation of immunity in the population, reducing
the overall length of the epidemic and averting infections that might have resulted in a need for
critical care. Still, the development and widespread adoption of pharmaceutical interventions will
take months at best, so a period of sustained or intermittent social distancing will almost
certainly be necessary.
...
New therapeutics, vaccines, or other interventions such as aggressive contact tracing and quarantine – impractical now in many places but more practical once case numbers have been reduced and testing scaled up (20) – could alleviate the need for stringent social distancing to maintain control of the epidemic. In the absence of such interventions, surveillance and intermittent distancing may need to be maintained into 2022, which would present a substantial social and economic burden.
De verkar utesluta att vaccin eller annan verksam behandling kommer i relativ närtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja och där kom invektiven. Snacka om att det här blivit en ny religion för foliehattar.

Haha det är bra fokusera på det du istället för faktan jag la fram.
Du har fel och vet om det. Är väldigt tydligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Smittskyddsläkare Norrbotten tror smittade ligger på ca 10000 om inte mer.

Det tror jag också. Och jag tror inte dödligheten ligger på mer än max 0,7%.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
FHM tar hänsyn till vitt skilda faktorer, så klart. Men framför allt vill de rädda flest liv i det långa loppet. Då måste man ta hänsyn till psykologi och ekonomi och massa annat som kanske kan låta konstigt om man tror att totalstängning är bäst.

Kolla Kina, smittan börjar gå igen.

Du kanske lever i ovisshet. De flesta av oss gör det inte.

Tack för vettigt inlägg.

Jag är dessutom ytterst tveksam till att Kina någonsin fick bukt med smittan. Utan insyn är det svårt att veta vad som faktiskt har försiggått och fortfarande försiggår där.
Citera
Medlem
Jaha, skidanläggningarna stängda, var kommer då alla resesugna stroppar åka under påsken? Var blir påskens stora smitthärd månntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in