Citat:
Det kommer ta lång tid att få flockimmunitet det är riktigt. Siffran 50 går väl hand i hand med att arbetsplatser, skolor och idrottande fortfarande hålls igång. Tror inte kroglivet var det som gjorde att man beslutade om den siffran. Lite livat om fjällresor och Gotland är det men känns mer som det är livat pga att dessa ställen har klenare sjukvård och är rädda för trycket på den än att folk reser generellt. Själv tycker jag mycket är logiskt som att skolorna är öppna så föräldrar kan arbeta. Håller med om att balansen nog är väldigt skör. Skulle det smälla till och dödstalen skena så kommer domen bli hård. Vet ej hur tunn linan är mellan succé och fiasko men så länge vi inte har väldigt många fler dödsfall än andra länder samtidigt som vi kan hålla igång ekonomin hyfsat så är det väldigt bra taktik detta som gör att vi kommer komma bättre rustade än andra när det väl släpper. Ingen har förstått Sveriges taktik rörande corona. Finns det nån taktik?
Flockimmunitet propagerade Folkhälsomyndigheten för i början. Genialt, efter ett tag är så många immuna att viruset har svårt att hoppa vidare, spridningen avtar. Problemet är att det kan ta 10 år att få flockimmunitet och att det kan innebära massdöd under tiden. Nu förnekar FHI att detta är taktiken. Generaldirektören mumlar om att man vill plana ut kurvan, inget annat. Vadå plana ut kurvan, behövs ju bara en minimal avvikelse från planen för att enorma mängder smittade plötsligt dyker upp vid akutmottagningarna.
Vill man eller vill man inte att viruset sprids? Det är noll koll i Sverige jämfört med andra länder. 50 pers kan samlas. Det var flera år sen jag befann mig i en folksamling med 50 pers. Folk som kommer till Arlanda kollas inte alls säger vittnesmålen. Folk får driva runt på barer o restauranger bäst dom vill. Denna slapphet tyder på att taktiken är att smittan ska spridas. Samtidigt är det ett jäkla gnäll på folk som vill åka till fjällen eller Gotland.
Det enda logiska i FHI's taktik som kan skönjas är att gamla och svaga ska isoleras. Resten är obegripligt, särskilt som man förnekar flockimmunitet-taktik. En sak som tyder på att myndigheter och politiker inte har någon taktik överhuvudtaget är att man tillät mellofinalen med 35.000 pers. Totalt huvudlöst, tyder på att man inte fattar något alls.
Flockimmunitet propagerade Folkhälsomyndigheten för i början. Genialt, efter ett tag är så många immuna att viruset har svårt att hoppa vidare, spridningen avtar. Problemet är att det kan ta 10 år att få flockimmunitet och att det kan innebära massdöd under tiden. Nu förnekar FHI att detta är taktiken. Generaldirektören mumlar om att man vill plana ut kurvan, inget annat. Vadå plana ut kurvan, behövs ju bara en minimal avvikelse från planen för att enorma mängder smittade plötsligt dyker upp vid akutmottagningarna.
Vill man eller vill man inte att viruset sprids? Det är noll koll i Sverige jämfört med andra länder. 50 pers kan samlas. Det var flera år sen jag befann mig i en folksamling med 50 pers. Folk som kommer till Arlanda kollas inte alls säger vittnesmålen. Folk får driva runt på barer o restauranger bäst dom vill. Denna slapphet tyder på att taktiken är att smittan ska spridas. Samtidigt är det ett jäkla gnäll på folk som vill åka till fjällen eller Gotland.
Det enda logiska i FHI's taktik som kan skönjas är att gamla och svaga ska isoleras. Resten är obegripligt, särskilt som man förnekar flockimmunitet-taktik. En sak som tyder på att myndigheter och politiker inte har någon taktik överhuvudtaget är att man tillät mellofinalen med 35.000 pers. Totalt huvudlöst, tyder på att man inte fattar något alls.
Tror dom flesta experter jag sett är överens om att viruset kommer lägga sig lite över sommaren men sedan komma tillbaka i höst. Har svårt att se något annat land inte agera då som vi gör nu. Vi är lite före utvecklingen och det kan kosta att inte överdriva men samtidigt så verkar man så övertygad om att man valt det bästa spåret där ett öppet samhälle istället för ett stängt. Dödstalen får i vårat fall vara högre än andra men det får inte dubblas mot andra för det. Vi tar igen det dödstalet när vi inte slår sönder ekonomin för fler än dom som redan drabbas.