2020-03-31, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad beror det på att Sverige idag växlar upp till en helt annan nivå än tidigare (nya fall och döda)? Ökningarna är signifikativa i tvärt kontrast mot AT:s uttalanden senaste dagarna
Det beror på att AT vilseleder genom att trixa med siffror.

Sverige sticker ifrån övriga nordiska länder nu. Antal döda per miljon:

Sverige 18
Danmark 16
Norge 7
Island 6
Finland 3

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Allt som kritikerna mot FHM och AT varnat för här i veckor besannas nu. Sverige och Finland fick sina första coronafall ungefär samtidigt. Nu har vi 6 gånger fler döda per capita än finnarna. Pinsamt dåligt. Och ändå finns det fortfarande idioter som sitter och hyllar AT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Mellin är så slut, så nedalkad, så korkat så tiden står stilla:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-stolt--du-bor-i-sverige

Hon är stolt över att vara svensk. Och glad för att hon inte är Dansk eller Spanjor. För allt är ju så mycket bättre i Sverige. Skriver den gamla haggan.

Hon förstår inte att Sveriges ökning är bland de högsta i världen, räknat i procent. Hon tror på Folkhälsomyndigheten då de varje dag mörkar och trixar med siffror och uttalanden för att förvilla svensken. Lena Mellin är tillräckligt dum för att gå på detta.

Hon förstår inte att sjukvården i Stockholm är dagar från att kollapsa. Att antalet intensivvårdspatienter ökar med 20% per dag. I dagsläget 50 nya IVA-patienter per dag.

Säkert är hon medveten om situationen men som globalist så har ju svenskars liv inget värde så klart. Så fort det kommer fler uppgifter på döda negrer i Sthlm så lovar jag dig att det kommer nån snyftis från det feta äcklet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Yep. Om det är 35 idag är det så klart en ökning. Men inte i närheten av 200 per dag som många här inne förutspådde en vecka bakåt. Vi har lyckats platta kurvan rätt bra hittills. Men ännu kan det spåra åt helvete så klart.

Vad gorde Sverige för tre/fyra veckor sedan. som plattat till kurvan.......
Citera
2020-03-31, 20:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
inte ens i närheten.

Om 70% krävs för flockimmunitet, och det i "best case" beräknas vara 0,66% döda, enligt ny forskning, då måste minst 70 000 dö för att uppnå flockimmunitet, med de mest positiva siffrorna.

Det antagandet bygger på att fördelningen av de smittade är likadan som fördelningen i befolkningen i stort.

0,66 procent var dessutom i Kina. Sverige är inte Kina. Hur påverkar det dödstalen? Ingen aning! Vården i Sverige är antagligen bättre, men å andra sidan är ju befolkningen äldre också.
Senast redigerad av Troian 2020-03-31 kl. 20:33.
Citera
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag orkar inte räkna på det men om vi gör en snabb jämförelse med Italien (som har varit värst utsatt över en längre period även om Spanien kommer tuffa förbi).

Om vi går tillbaka 21 dagar då ser vi i denna graf att Italien hade 631 döda.
http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html?fbclid=IwAR1wKg5qfeBV66Ar1I6wa86rO3Prjb zUnwV2XbymivBDydWnNmoQmRcKfYk#/dae18c330e8e4093bb090ab0aa2b4892

Mer än 3 gånger så många döda som vi i Sverige har idag. 21 dagar senare har Italien totalt 12428 döda.

Så att vi som 21 dagar innan ditt scenario ligger på en tredjedel så många döda som Italien skulle ha en utveckling där vi går till att ha dubbelt så många som Italien låter inte sannolikt.

Tack för input. Ja det låter ju orimligt nör man ser det så. Men tänk på att de har bättre vård och fler insatser än oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Du är dum i huvudet. Folkhälsomyndigheten har aldrig motsatt sig att folk testas. Alla ålderdomshem har varit stängda för besökare på Folkhälsomyndighetens råd i veckor. Regeringen har inte stängt några skidorter. Skidorterna har stängt själva för att många Stockholmare har avbokat på rekommendation av Folkhälsomyndigheten. Regeringen har gjort tre slag i luften för att lura dumhuvuden att de agrerar och du har låtit dig luras. Sluta rösta är du snäll. Du saknar ett fungerande intellekt.

Lite skoj att bli kallad dum i huvudet, ord som mer hör hemma i livets begynnelse. Roligt att du blev så upprörd också.

FHM hade kunnat göra en Hemställan av sina råd.

FHM har vilselett regeringen genom att inte göra hemställan utan att de istället nöjt sig med att ge lite allmänna råd som var och en får bedöma lite hursomhelst.

Regeringen har nu idag gjort ett försök att ta tag i alla otydliga råd.

Ingen vet vad som ligger bakom Skistars beslut, vilka som varit inblandade i det. Underskatta inte de politiska påtryckningarna i det beslutet.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag gissar på för att det är extremt smittsamt och att det smittar innan man visar symptom.
Folk måste ju gå ut även i de mest nedstängda länderna, handla, uppsöka sjukvård osv, vissa måste jobba. På ett eller annat vis blir ändå alla smittade gissar jag. Möjligtvis kan en total nedstängning fördröja det lite men då behövs nog att man sätter in åtgärderna väldigt tidigt.

Det är en bra tanke. Det jag dock inte förstår är de länder som redan tidigt stängde ner rätt drastiskt (åtgärderna genomdrevs väldigt tidigt alltså) - varför ökar det så kolossalt även där?

Samtidigt, borde vi inte kunna se en minskning hos de andra länderna som har haft nerstängt i flera veckors tid? Kina och Ryssland räknar jag ej med eftersom jag har skäl till att tvivla angående transparensen i dessa länder.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Så otroligt infantila inlägg, liksom dina 20inlägg sen i förrgår. Mest löjeväckande må ju ditt svar ” Det viktiga är inte vem som säger något. Det viktiga är vad som sägs.” E ju som taget från grundkursen hur man klassificerar ett troll

Inget av dina två inlägg har berört det tråden handlar om så är lika menlösa som slagkraften de besitter.

Sj slår ja fast i min världsbild att kverulerande inte kommer bli denna situations lösning. Va du tycker intresserar mig föga efter vad du levererat käre internetkrigare å foliehatt...

Jaha. Så budbäraren är viktigare än budskapet säger du. Då är det nog inte så många som lyssnar på dig.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
En personlig reflektion kring rådande tillstånd. Det börjar kännas riktigt, riktigt olustigt. Jag vet att panik och alarm inte är bästa medecinen men, fan alltså. Siffrorna stiger, fler patienter, fler döda och vi springer fortfarande runt. Inte som vanligt men till synes många av oss obrydda. För mig ringer alla alarmklockor som finns, uppdateringar om världsläget väller in. I min direkta vardag, i min stad, allt lugnt. Folk vandrar, handlar, tar en bärs, köper kläder. Det är en surrealistisk verklighet, som att det bara är ett påhitt. Hoppas det, vore ganska skönt faktiskt.

Håller med allt du skriver. Känns som man lever i en parallell verklighet. Och allt vi blir matade med varje dag, små scener med Folkhälsomyndigheten som får gå i frontlinjen, medan statsministern säger att det inte ska vara några påskkärringar. Helt galet!
Citera
2020-03-31, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRr3Gr/harvard-rapport-kan-ge-sverige-ratt

Plusartikel, någon som har tillgång och kan redogöra vad den handlar om? Eller ännu bättre någon som kan hitta rapporten från harvard?
Jag är också nyfiken. Särskilt namnet på professorn.

Något högt uppsatt epidemiolog på Harvard förutsåg nämligen i ett tidigt skede att det skulle spridas snabbt över hela världen och smitta 40-70% av jordens befolkning (vilket nu verkar vara en mycket trolig bedömning). Så den professorn har förtjänat en del respekt från mig
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kinesisk-skyddsutrustning-haller-inte-mattet-skickas-tillbaka/

Kinesisk skyddsutrustning håller inte måttet – skickas tillbaka.

Nederländerna och Spanien skickar tillbaka skyddsutrustning och snabbtester som länderna fått levererade från Kina. Orsak – varorna är av för dålig kvalitet.

Belgien trodde landet köpte munskydd från Kina, men de var i själva verket från Colombia.

Kan inte läsa mer på grund av betalvägg.

Kineserna har verkligt ställt till det för övriga världen. Först smittan sedan dåliga snabbtester och dålig skyddsutrustning.

Dag för egen tillverkning.

Jag gör affärer med kineser och jag kan intyga att det verkligen är hit n´miss när det kommer till kvalité och leverans. Ibland är det toppen, ibland är det ren skit. Alltid lika oförutsägbart, frustrerande....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För att det är bättre göra är mycket än för lite?

Ja eftersom ingen vet. Planera för det värsta, hoppas på det bästa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in