2020-03-31, 20:24
Medlem
Smittskyddsläkare Norrbotten tror smittade ligger på ca 10000 om inte mer.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig. Samtidigt ser man ingen minskning hos de länder som har stängt ner precis allting. Snarare tvärtom, ökningen för varje dag är kolossal. Någon som är bra på statistik - vad kan detta bero på?
Jag gissar på för att det är extremt smittsamt och att det smittar innan man visar symptom.
Folk måste ju gå ut även i de mest nedstängda länderna, handla, uppsöka sjukvård osv, vissa måste jobba. På ett eller annat vis blir ändå alla smittade gissar jag. Möjligtvis kan en total nedstängning fördröja det lite men då behövs nog att man sätter in åtgärderna väldigt tidigt.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
Melin försvarar sossarna, inte FHM. Varje gång kritiken haglar över sossarna skriver hon en krönika och svamlar om hur fantastiskt allt är. Egentligen!

FHM = regeringen = Löfven = Sossarna

Men ja, hon är dum i huvudet. Kan ingen säga till henne offentligt hur korkad hon låter och hur pass genomskinligt allt det hon gör är?

Vart är SD, vart är Hanif Bali?

Varför är det SÅ JÄVLA TYST PÅ ALLA FRONTER??
Citera
2020-03-31, 20:25
Medlem
Ja, precis bara att kolla på statistiken Östeuropa har klarat sig mycket bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Är det bara jag som är otroligt trött och irriterad på Lena Melin och hennes korkade artiklar jämt och ständigt?

Se vad idioten skriver:

Var stolt – du bor i Sverige
Här litar vi på förnuftet – och slipper militärer och böter

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rARgpA/var-stolt--du-bor-i-sverige

Hon verkar inte förstå att det är just det vi behöver, en stat som tar ansvar och tar i med hårdhandskarna mot just de som ständigt skiter i social distansering.

Hon är ju helt borta den här kvinnan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Provtagningen är en jätteviktig och betydelsefull del i FHMs strategier.

FHM har hittills (lite glidande) velat hålla nere provtagningen. Det är sagt på pressträffar och annat.

De har sagt att provtagning måste prioriteras för de som läggs in, personal vid sjukvård, äldre och personal som vårdar äldre. Om det nu skulle täckas till 100 %, vilket regionerna inte verkar klara i nuläget fullt ut, och det skulle råka bli en överkapacitet så resten av Sveriges förkylda kan testas också, så är ju det bra. Men så ser inte verkligheten ut.

Försvarsmakten hjälper för övrigt till med provtagning av de 600-700 slumpmässigt utvalda personerna.
Citera
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/MRr3Gr/harvard-rapport-kan-ge-sverige-ratt

Plusartikel, någon som har tillgång och kan redogöra vad den handlar om? Eller ännu bättre någon som kan hitta rapporten från harvard?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Lena Hallengren om de 5 läkarna och sjuksköterskorna som ligger i respirator:

Jag tänker att vi inte vill ha de rubrikerna, vi vill inte ha de nyheterna. Vi vill inte att vår sjukvårdspersonal ska känna oro när de går till jobbet. Det är klart att vi inte vill ha de rubrikerna.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.dn.se/nyheter/varlden/kinesisk-skyddsutrustning-haller-inte-mattet-skickas-tillbaka/

Kinesisk skyddsutrustning håller inte måttet – skickas tillbaka.

Nederländerna och Spanien skickar tillbaka skyddsutrustning och snabbtester som länderna fått levererade från Kina. Orsak – varorna är av för dålig kvalitet.

Belgien trodde landet köpte munskydd från Kina, men de var i själva verket från Colombia.

Kan inte läsa mer på grund av betalvägg.

Kineserna har verkligt ställt till det för övriga världen. Först smittan sedan dåliga snabbtester och dålig skyddsutrustning.

Dag för egen tillverkning.
Citera
2020-03-31, 20:27
Medlem
InOurNatures avatar
En personlig reflektion kring rådande tillstånd. Det börjar kännas riktigt, riktigt olustigt. Jag vet att panik och alarm inte är bästa medecinen men, fan alltså. Siffrorna stiger, fler patienter, fler döda och vi springer fortfarande runt. Inte som vanligt men till synes många av oss obrydda. För mig ringer alla alarmklockor som finns, uppdateringar om världsläget väller in. I min direkta vardag, i min stad, allt lugnt. Folk vandrar, handlar, tar en bärs, köper kläder. Det är en surrealistisk verklighet, som att det bara är ett påhitt. Hoppas det, vore ganska skönt faktiskt.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår varför du mest läser, med det humöret. Det var ett fullständigt neutralt svar från min sida.

Poängen var att det kommer inte dubblas var tredje dag så länge som 21 dagar.

Det motsvarar att 5,600 personer dör per dag, i lilla Sverige. Det kommer inte hända. Vi har inte tillräckligt med människor i vårt land.

Italien verkar stabiliseras runt 800 döda per dag, och de har sex gånger större befolkning än vi. Att vi skulle ha 5,600 döda per dag, dvs. 42 gånger värre än Italiens nuvarande dödlighet, är orimligt även i värsta tänkbara scenario.

Vi är på samma nivå som Italien vid 133 döda/dag. Förhoppningsvis stabiliseras det tidigare än så. Har vi otur blir det värre. Men inte 42 gånger värre.

Så är det ju.
Personen ovan är lite för dramatisk även för mig

Men det sista du skrev dock, hur fan ska det stabiliseras och varför?

Har vi stängt ner hela sverige? Om inte, då finns det ingen anledning att tro på en stabilisering. Smittan fortsätter att sprida sig as we speak liksom
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag är benägen att hålla med dig. Samtidigt ser man ingen minskning hos de länder som har stängt ner precis allting. Snarare tvärtom, ökningen för varje dag är kolossal. Någon som är bra på statistik - vad kan detta bero på?

KOreas boss, när det gäller epidemsikaproblem, påstod att det beror på att vi inte hade ansiktsmask.

Han påstod också att WHO hade sagt att ansiktsmask inte hjälpte så mycket, men det analysera han så som att de ville att den medicinska personalen skulle ha ansiktsmaskerna.

Han var säker på att Korea fick bukt med det hela genom att använda masker.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Ett tips till alla "förnekare":
Om man letar hos de flesta människor så hittar man ofta flera underliggande "sjukdomar": glasögon, tunnhårighet, kortvuxenhet, långvuxenhet, blek hy, mörk hy, rödrosiga kinder, akne mm.

Men tänk på att ju fler av dessa "sjukdomar" ni förnekare använder er av, som förklaring till att människor dör av Coronaviruset, desto fler människor på jorden och i Sverige hamnar i en riskgrupp.

De flesta virusförnekarna har blivit omvända men det finns några få som kämpar med att motarbeta det hemska som pågår med att söka med lykta efter positiva siffror och dem tar vi som ser verkligheten gärna emot, allt positivt är bra just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in