2020-03-30, 08:24
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Vad menar du -- räknas de inte som döda? Gräver folk ned dem i hemlighet på någon bakgård, eller dumpar dem på soptippen?
Hö, hö, hö.

De testas inte för Covid-19.
Citera
2020-03-30, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej men om de har dött utan att få diagnos så kommer de inte att få det heller. Man kan inte fastställa dödsorsak i det här läget utan det blir förmodligen okänd.

Nå, men så länge totala antalet dödsfall är någorlunda känt, oavsett direkt dödsorsak, bör man ju kunna bilda sig en rätt god uppfattning om pandemins härjningar helt enkelt genom att jämföra siffrorna för olika perioder?
Citera
2020-03-30, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tråd-bluff.
Det är vedertaget (seriösa nyheter) att Italien rapporterar nästan samtliga avlidna som corona-offer om de testat positivt och därefter avlidit.

Många gamla i Italien väljer att dö i hemmet, efter att ha fått sista smörjelsen och i närhet av nära och kära. De vill inte åka in till sjukhuset. De vet att åker de in till sjukhuset får de ändå ingen respirator, ingen sista smörjelse och inga besök av nära och kära, inte ens på slutet. Så de väljer att dö hemma och då är det ingen som har testat dem för corona m.m. Källa: nej, det har jag inte.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Borde inte media säga att det dog x personer men de var feta och eller gamla? Då täcker de in även de yngre som dör o pratar mer klarspråk?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
WHO borde läsa vad D.I.E
(FB) Vi som tror vi har Corona + vi som har det.
har skrivit.

Den är garanterat luftburen.

Eller det här;

https://www.independent.ie/world-news/coronavirus/two-metres-not-enough-when-social-distancing-39083182.html
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Två personer med olika åsikter och ingen har någon källa till sina påståenden. Försökt få fram dödstalen för hela Italien för första kvartalet så snart mars månad är slut så får vi se vem som har rätt. Italien har ca 0,98-1,07% avlidna per år så det blir intressant att se hur mycket högre de är nu. Är de inom spannet eller marginellt högre så har du fel, är de betydligt högre har du rätt.
Som du såg i artikeln jag länkade så dör det fyra gånger så många som vanligt i drabbade regioner.
Citera
2020-03-30, 08:26
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Var det för att man ville ha en långsam smittspridning som man gick ut och sa att masker inte hjälper?
Fråga inte mig för jag vet inte, Men han kan ha ljugit om det med och istället vill han ha en snabb spridning? Som sagt jag vet inte ett dugg om vad deras intention är.
Senast redigerad av petnomi 2020-03-30 kl. 08:29.
Citera
2020-03-30, 08:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennnann
USA gör mycket mer tester än länder i Europa. Den exponentiella ökningen kommer ifrån att man har kommit igång med testningen ordentligt i jämförelse med Europeiska länder.

Tittar man på döda per 1 miljon invånare ligger de fortfarande bättre till än Sverige.

USA har 8 döda per 1 miljon invånare
Sverige har 11 döda per 1 miljon invånare
Italien har mest 178 döda per 1 miljon invånare

Ett antal parametrar påverkar spridningen. Flera av dessa varierar mellan länder och beror på vidtagna åtgärder.
Spridningsfaktorn (basic reproduction number, R₀), som typiskt är 2,5 för COVID-19, måste minskas för att spridningen ska bli långsammare och helst till under ett för att spridningen ska stanna av.

Att testa mycket, som USA och Tyskland gör, har flera fördelar. En är att fler med lätta symtom identifieras, kan sättas i karantän och därigenom upphöra att vara smittspridare.
Antalet som testas är fortfarande en liten del av befokningen. Så länge det är så blir spridningen långsammare när många testas, men den upphör inte.
Resurserna för att testa är inte obegränsade. När det gäller kemikalier, utrustning och personal. Annars skulle fler länder testa mer.
Både USA och Tyskland har också nackdelen att infektionen redan spritts över hela landet. Det gör en inneslutning, som den i Wuhan, omöjlig.

"Bara" 100000 (100k) döda vore bra, sa Trump just. Siffran 2000000 (2 mille) som möjligt dödstal har Fauci nämnt.

Med dom senaste dagarnas ökningstakt av bekräftade fall, så kan USA vara uppe i 10 miljoner bekräftat infekterade om ca tre veckor. Det kan i värsta fall innebära över 100k döda per dag ett par veckor senare. Skrämmande siffror, men ändå en bra bit kvar till flockimmunitet. Om vi räknar med att 60-75% tillfrisknade, av hela befolkningen, ger flockimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Min prognos för Sverige om tio dagar är 1000 döda, räknar då en fördubbling var tredje dag (så egentligen är siffran för om nio dagar)

Förhoppningsvis har våra små åtgärder lyckats få ner siffran något... Till kanske 700 döda... (En dubblingstakt var fjärde dag)

Jag tror, förenklat, eftersom det finns fler parametrar som påverkar, att det i huvudsak är antalet infekterade för ca två veckor sedan som påverkar hur många som avlider.
Antalet dagar beror på tiden mellan smittillfälle och död. Som varierar, men i länder med bra vård är ganska lång.
Om mitt antagande stämmer så tar det ca två veckor, kanske ända upp till tre till fyra, innan vi ser hur många som avlider.
Kurvan kommer inte att vända ner innan vi lyckats vända kurvan med nya infekterade neråt.
I morse (2020-03-30, 05:42 fick 281 COVID-19-patienter i Sverige intensivvård.

När jag uppskattat hur antalet infekterade per dag utvecklats har jag inte räknat in dom ändrade testrutinerna. Det kan göra att din uppskattning av döda om tio dagar (1000) är mer realistisk än min (338).

Vi får stämma av en bit in i april...

Citera
2020-03-30, 08:27
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Ja, så när forskningen ändrat på ursprunget på viruset är jag villig att lyssna. Inte en artikel som spekulerar och som är skriven för 2 månader sedan. Fastställt tills vidare är djurmarknaden i Wuhan.
Du tänkte inte på att uppgifterna om smittspridning i November har bekräftats.
Coronavirus: China’s first confirmed Covid-19 case traced back to November 17

Government records suggest first person infected with new disease may have been a Hubei resident aged 55, but ‘patient zero’ has yet to be confirmed
https://www.scmp.com/news/china/society/article/3074991/coronavirus-chinas-first-confirmed-covid-19-case-traced-back

Citat:
WUHAN—It was on Dec. 10
En av dom första eller den första patienten hittade dom och skrev om kvinnan som sjukvården inte kunde hjälpa då hon sökte vård.
https://www.wsj.com/articles/how-it-all-started-chinas-early-coronavirus-missteps-11583508932
https://www.businesstoday.in/latest/trends/57-year-old-wuhan-lady-identified-as-patient-zero-for-coronavirus/story/399541.html
https://nypost.com/2020/03/27/shrimp-vendor-at-wuhan-market-may-be-coronavirus-patient-zero/
Från NY Post:
The 57-year-old woman, identified by the Wall Street Journal as Wei Guixian, was the first person from the now-notorious Huanan market in Wuhan to test positive for the deadly bug.

She was at work Dec. 10 when she developed what she thought were cold symptoms, Chinese outlet The Paper reported.
En månad efter 55-åringen i Hubei.
Senast redigerad av 88g14flashplant 2020-03-30 kl. 08:30.
Citera
2020-03-30, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Källa på det.
Duger inte hans släkting i Trieste som källa? Men annars kan du använda verktyg som Google och på ungefär 5 sekunder hitta artiklar om det. Som på The Telegraph t.ex. Förvisso sk Mainstream media, huga, men förmodligen ganska trovärdig ändå.
Citera
2020-03-30, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Eller det här;

https://www.independent.ie/world-news/coronavirus/two-metres-not-enough-when-social-distancing-39083182.html

Det finns många tidigare studier på att en nysning kan sprida droppar många meter. Är inte samma sak som att den är luftburen.
Citera
2020-03-30, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Eller det här;

'Låter illavarslande men här måste man också vara källkritisk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in