2020-03-31, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
IV platser behöver personal. Man kan inte öka mycket. Dessutom sjukvård personal mycket drabbas av Coronan. De utsätts 100 gånger mer virus och dör. Tyvärr ser det mycket mörk ut.
Alltså, det är ju inte så att all sjukvårdspersonal som jobbar med Covidpatienter blir sjuka och dör.
Citera
2020-03-31, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meduzan2013
Är fastanställd på heltid, Nu vill företaget dra ner alla till 65 %. Får man ens göra så utan förvarning? Är de någon corona lag ja missat?

Ja, i extrema tider har de rätt till att göra det om jag minns rätt. (Som alltid vill jag ge källa men det här kommer från en presskonferens från förra veckan vilket gör att jag inte kommer leta bland alla nya beslut om källa.)
Citera
2020-03-31, 18:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Så har Flashbacks fantastiska hjärntrust kommit fram till när alla svenskar dött?
Om en vecka?
Sitt ner. Ökningen är exponentiell, dubblas var tredje dag. Sätt dig och räkna en stund vetja.

De som klarar sig kommer vara samma som klarade sig från spanska sjukan = de som flydde ut till skogs.
Citera
2020-03-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ny lag. Har inte exakta siffror men du kommer få mer betalt än de 65% du kommer arbeta.
Hade du varit hälften så oumbärlig som du själv tror hade du inte varslats...
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendron
Hej ! Vilken tur att du drabbades så lindrigt av COVID-19 om det nu var det du hade ? Har du testat dig ? Angående äldre 70 +, så kan man tycka att de faller tillbaka till trotsåldern, vissa är så oerhört tjuriga, har nedsatthörsel och syn men det svåraste är deras glömska. Det man upplyser om ena minuten har de glömt den andra minuten. Det spelar heller ingen roll hur många gånger man talar om för de glömska gamlingarna hur läget är med Coronakrisen och restriktioner för 70+:are. De glömmer vad man sagt ! De verkar även som vissa äldre är i begynnelsen av demensstadiet el. vaskulär demens. Glömska de luxe. Det är ett svårt läge, hur gör man med folk när deras minne sviker ?

Har inte testat mig, men hade alla symptom i ca 2 dagar, sedan gick det över till periodisk feber i ca 2 dagar till. Efter det inga symptom.

Håller med om att minnet troligtvis sviker dom äldre. Därför får man hoppas att vänner, familj, vårdpersonal påminner dom att de fortfarande har utegångsförbud. Och om de måste gå ut för att handla så gör det snabbt. Inte sitta i centrum och irra omkring planlöst.
Citera
Medlem
Pressmeddelande från FHM:

"Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.

Några formella beslut kommer inte att fattas av gruppen."

Hallå! ÄR DOM INTE EXPERTER INOM DESSA OMRÅDEN?

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/
Senast redigerad av jagheters 2020-03-31 kl. 18:31.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför har Sverige så få friska fall?

Sverige 4435 fall
Friska 16

Australien 4561 fall
Friska 337

Österrike 9974 fall
Friska 1095

Malaysia 2766 fall
Friska 537

Eftersom vi har så begränsad testkapacitet slösas knappast resurser på det i någon större utsträckning.
Dessutom tycks det variera lite mellan länder hur man friskförklarar. Och få, om någon, prioriterar det särskilt just nu.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Jag tippade 150-180 till sönags natt och det var 147 om jag förstod det rätt.
950-1000 är helt möjligt till söndag natt.
Men jag befarar vården kollapsar på torsdag och personal börjar stanna hemma och det är runt 2000 på sönag natt.

Du uppvisar en bristande koll på hur samhället fungerar. Man kan inte peka ut en viss dag när "vården kollapsar". Så resonerar en femåring. Det funkar inte så. Det kommer att vara en alltmer ansträngd situation, som man får lösa efterhand, med bitvis inte helt tillfredsställande resultat.

Ursäkta min bitska ton, men var bara tvungen att säga till.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Italien 837 döda. Jag hade hoppats på en lägre siffra. Lombardiets såg bättre ut. Men den höga siffran betyder att många döda finns i andra delar av landet
Exakt. Jag undrar om det är någon annan italiensk region som visar på ökande trend av dödsfall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Something doesn’t add up here.
Norge. 4605 smittade. 36 döda.
Sverige. 4435 smittade. 180 döda.

We’re in deep shit kärringjävlar.

Norge har fler unga smittade, tydligen.
Citera
2020-03-31, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jag tror på världens undergång men inte än. Däremot måste man vara bra dum i huvudet om man tror på Anders Tegnell. Listan över hans lögner är lång.

Hade alla haft andningsskydd på sig så hade denna smitta dött ut precis som i Kina. Det var den enstaka åtgärden de gjorde som hade mest effekt. Alla de "drakoniska" åtgärderna var en överreaktion efterssom landet fick panik när de märkte hur många som dog och hur hemskt det var samt hur snabbt det smittade. Det har även gått bra för alla de andra länderna som använde andningsskydd utan att ta till lika drakoniska åtgärder: Sydkorea, Hongkong, Taiwan etc.

De länder där man inte använder dem har det gått sämre, istället har man då tagit till några av de drakoniska åtgärderna vilka bara bromsat spridningen litegrann. Idioti.

Vi hade lätt kunnat fortsätta som vanligt med partikelfiltren på en månad, sen hade områden utan smitta kunna ta av dem. Inte lika lätt som att knäppa med fingrarna, men nästan.

En sak jag aldrig förstått är påståendet att masker är onödiga eftersom masker bara skyddar från att smitta andra. Även om masker bara hade den effekten vore det väl jättebra att sätta masker på alla. Om jag bara ska gå runt och anta att jag inte har smittan och inte behöver undvika att smitta andra ja då kan jag ju lika gärna åka upp till Åre och hälsa på mormorsmor då.
Citera
2020-03-31, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Something doesn’t add up here.
Norge. 4605 smittade. 36 döda.
Sverige. 4435 smittade. 180 döda.

We’re in deep shit kärringjävlar.

Sverige testar färre personer. Är du med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in