2020-03-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hemtjänsten kommer tveklöst bidra till att ha ihjäl en stor andel av våra äldre om inte kraftfulla åtgärder vidtas. De äldre är helt utlämnade till otestade personer utan skydd. Så jävla upprörande!

Så mycket snack som det har varit från FHM om att våra äldre ska skyddas, isoleras, inte gå ut osv och ändå så har inget gjorts för att skydda de svagaste och mest utsatta från hemtjänstpersonal som naturligtvis i hög grad utsätts för smittorisk.

Istället för att runt 65% i den äldre riskgruppen blir smittade kanske detta kan sänkas till 50% genom "skydda våra äldre"-åtgärder. Stor skillnad, men mycket mer än så känns blåögt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Det var väl ingen nyhet att man tillverkar egna visir?

Nej, men just over-head papper. Trodde knappt det existerade längre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Luftburen. Distribueras via utandning. Mängden partiklar beror på virusmängd i luftvägar (har inget med hosta att göra).

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Luftburen. Aerosol. Luftburen. Kattburen. Hundburen. Seriöst.

Svårt att ha diskussion om det inte står klart för ALLA hur Corona sprids.

Visst kontaktsmitta (duhh go figure) MEN, De flesta vet inte att Corona pga dess distribution som aerosol även är luftburet.

Ingen åsikt, vetenskapliga fakta. Sen att dessa kan "Delas" av forskare samt (icke stads-anställda epidemologer/professorer inom mikrobiologi kvittar egentligen.

Flodens högsta mynning vid bergen i Ganges kan jämföras med forskare som studerar hur viruset distribueras, längre ner på floden skrivs fakta om/anpassas.

Allt som är luftburet är inte luft (duhh go figure) åker inte samma hastighet/distribueras inte av sig själv, skillnad på ett pappersflygplan/såpbubblor/JAS39. Corona har en luftburen gradering "ett antal timmar i luften som aerosol".

Dvs kön/hela mataffären, soprum/tvättstuga/apotek/tunnelbana/buss/affärer/hissar/ hovrar partiklar vilka distribuerats sedan timmar tillbaks.

Utomhusluft är det enda som skingrar dessa partiklar. (Finns inga studier vad jag känner till) på hur hög luftfuktighet samt större soptunnor kan distribuera smitta.

Att folk väljer att med hjälp av FHM and the kreteshblag breddskawplawn "glömma" att vi alla delar luft/partiklar genom vanlig fuktig utandning kan jag förstå.

Då skulle Sveriges karantän kommit för 2 månader sedan.

Allt är svart/vitt för Sverige lol antingen luftburen eller inte luftburen, saker verkar inte kunna vara fler saker samtidigt heller (!) Då suckar folk och tycker det här va ju jobbigt hörru. Vi säger kontaktsmitta va.

Corona är en Kontaktsmitta samt en luftburen smitta dvs distribueras som aerosol (1-5 micrometer), samt Droppsmitta (Dvs droppar i luft/på ytor), det är även en kanyl smitta (LOL) du kan alltså få Corona om du injicerar den rakt i neocortex.

Varförsiktigmedinformationsomkanskapapanik.se / varförsiktigmedalltsomledertillinsikt.se

Nergraderar Corona till defcon 522 kebabsås på handen kontaktsmitta som du nukar med tvål.

Journalen på

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

Visar tydligt att coronas distribution/halveringstid i vanlig luft som aerosol är "några timmar".

Definitionen Luftburen är således riktig.

Med detta sagt är det trots studier oklart hur Corona vidaredistribueras alltså dessa partiklar på 1-5 micrometer som aerosol. Vanlig utandningsluft kan alltså bidra till att en (icke smitt klassad) konditionerad/okonditionerad lokal slungar runt partiklar för alla att ta del av.

Beroende på luftfuktigheten distribueras aerosol via vanlig utandning (luftfuktighet i utandning) detta samt rummets luftströmmar (vilka rör på sig i alla rum)gör att partiklar på 1-5 micrometer INTE faller mot marken. Det är inte stora vattendroppar eller spottloskor.

Spekulerar med hänvisning till journal publicerad på nejm.org.

Nyansera läs journaler och sluta anta det absolut mildaste.

Rätt galet att Sverige inte publicerar dessa journaler så folket kan ta del av dom.

Den svenska på med locket/omskrivnings-mobbingen gör tom att professorer på Karolinska institutet vilka hänvisar till journalerna/studierna anses vara alarmister.

Kontraktsmitta eller hundburen men vad leder detta till (?)

Tex, att FHM rekommendationer möts av massiva protester inom vården då FHM menar på att andningsskydd inte behövs.

Vården kommer vara de som knäcker FHM´s definitioner/rekommendationer. Best believe.

De ska ha andningsskydd punkt.

Definitionen "kontaktsmitta/Droppsmitta, med FHM´s epidemologer som statens rådgivare i fronten -har även lett till att Sverige håller en helt annan linje vad det gäller karantän.

De är tillsatta att hoppas och ta hänsyn/värna om 1000+ parametrar gällande "folkhälsa" vilket vi alla gör, trist när de går åt sidan och folk ska lyssna på de som avfärdades som galna alarmister.

Tillit kastas runt helt öppet.

Om Sveriges styrande litar till folkvettet ska de inte undanhålla/portionera vetenskaplig fakta.

Media har som uppgift att nyansera/dela världsledande studier vilka definierar exakt vad det är Sverige har att göra med.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Det var en väldigt utförlig beskrivning.
Citera
2020-03-31, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Tack för infot om Sylvia Browne, hon har jag hört talas om. men att hon kopierade Dean Koontz bok om Wuhan 400 virus från 1981 det visste jag inte.

Varsågod !
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag antar att siffran 300 000 kommer från 5 procent av 60 procent av befolkningen (flockimmunitet)? Alltså 10 000 00*0,6*0,05=300 000

Men 5 procent IVA enligt din uträkning ovan bygger ju på ett snitt av befolkningen. De sex miljoner som smittas behöver däremot inte vara fördelade jämnt inom befolkningen. Förhoppningsvis ska ju andelen i den gruppen som utgörs av äldre och andra riskgrupper vara väsentligt lägre, än i befolkningen i sin helhet. Det är därför som FHM, andra myndigheter och regeringen trycker extra hårt på att 70+:are inte ska träffa sina barnbarn etc..

Rätta mig om jag missförstår dig.
Nej, du förstår mig rätt.

Hur riskgrupper skyddas idag, på allvar, förstår jag inte. Förhoppningsvis ändras detta, helst idag.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
Det är nog hemtjänsten som står för majoriteten av smittspridningen bland våra äldre i landet. Hur i hela helvetet kan det komma sig att dom får springa från åldring till åldring helt utan skydd? Obegripligt.

Det är nog ingen högoddsare att det inte finns någon skyddsutrustning att tillgå. Vi har inte ens tillräckligt med skyddsutrustning på sjukhusen.
Citera
Medlem
Hahaha där kom det, tvätta händerna pojkar!
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Svaret på din fråga besvaras ju av min fråga.

En sak är säker:
Om vi ska smitta ned 60% av befolkningen i en takt sjukvården hinner med tar det minst 6 år, och takten måste sänkas betydligt från dagens nivå.

Under förutsättning att det blott är 0,7 procent av det totala antalet covid-19 smittade som behöver sjukvård

Och att vi kan skydda våra äldre ifrån att smittas, speciellt i stor skala

Samt att ökningstakten för covid-19 sjuka som behöver sjukhusvård ligger på mellan 5 och 7 procent per dag de närmaste månaderna, för att sedan successivt avta.

Så har vi, gott och väl, nått flockimmunitet inom 6 månader. Men det måste få ta längre tid än 2 månader, så sjukvården mäktar med trycket.
Citera
2020-03-31, 13:36
Medlem
InfraGuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Detta låter som standard föräldreboende och hemtjänst.
Vilka direktiv har ni fått tidigare för att förhindra spridning av exempelvis magsjuka och säsongsinfluensa?

Tvätta händerna, använd handskar och förkläde.
Så det är i stort sett samma rutiner som förut.
Citera
Medlem
Sverige har hanterat detta på värsta tänkbara sätt. Se andra länder som har tagit åtgärder tidigt tex Grekland som jag jämför med eftersom jag är grek och jämförde dessa 2 länder från början.
Det intressanta är samma antal invånare ungefär.
Aten storstad bor mer än 2ggr mer där än Stockholm.
Greker umgås dagligen med äldre och umgås helt enkelt mera.
Statistik finns då greker röker typ mest i Europa och har skadade lungor.
Vad gjorde greker för 1 månad sedan?
Jo de stängde alla skolor, sen efter nån vecka stängde de kyrkor, sen blev det lock down för alla och ingen får röra sig utan tillstånd annars blir det 150 euro i böter och många böter har utdelats. Så ser man dödsfall smittade osv från 1 månad sen tills nu så är det enorma skillnader då greker skulle ha dött som smör men som har klarat sig bra och sjukvården hänger med att hjälpa alla. Sverige kommer att gå under om 1 vecka och det pga idioter som styr landet och en stor idiot till epedemiolog. Ekonomin är det viktiga här inte människoliv ja vad ska man säga. Mesiga politiker utan handlingskraft. FY FAN säger jag bara.
Jämför de 2 länderna så ser ni vad lock down gör för nytta.
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Here we go again

"Största delen av smittade och döda av smittan beror på hur NI hanterar saken, som medborgare" 😴🙄
Citera
2020-03-31, 13:37
Medlem
aina08s avatar
Löven: Låt inte dina barn knacka på hos dina grannar och be om godis i påsk...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in