2020-03-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jobbar inom vården och är mycket orolig för vad som komma skall. Dock också mycket orolig för att svenska myndigheter ger efter för populism och alarmism. Det viktiga är att minska belastningen på vården så mycket som möjligt men samtidigt tillåta så mycket smittspridning samhället klarar. Många länder agerar nu som om elden kan släckas helt. Man använder metoder som är mer lämpliga vid isolerade utbrott, där man tror att man faktiskt kan utrota smittan. Inte lämpligt vid samhällsspridning.

Min region har hittills mindre spridning än Stockholm. Är mycket rädd att utvecklingen där medför allt för snabba, oigenomtänkta beslut på nationell nivå. Där smittan här hejdas tillfälligt med åtgärder som drabbar samhället för hårt. Åtgärder som sen måste upprepas på nytt för att de användes för tidigt.

Jag tror átt det kan gå riktigt illa i Sverige. inte för att vi valt fel strategi. Bristen på platser och IVA platser är problemet. Om det går snett tror jag detta är orsaken, inte vår strategi.

Vidare vad gäller immunitet...

Att ifrågasätta idén om immunitet är ganska konstigt om man ser till liknande virussjukdomar. Flockimunitet kommer sannolikt att nås i hela världen till slut.

Om man ifrågasätter immunitet och flockimmunitet vad gäller viruset förstår jag inte vilken strategi man förespråkar. Evig karantän?

Givetvis existerar inga möjligheter till vaccin mot ett virus som populationer saknar förmåga att bygga immunitet mot.

Men det kommer så klarat ett vaccin. Eftersom det går att vara immun mot viruset. Men man kan inte stänga av samhället tills dess. Jag tycker synd om alla länder där politikerna velat visa handlingskraft utan eftertanke. Ett land som i dag agerat med drakoniska åtgärder och sitter med 0 smittade har ju verkligen satt sig i en rävsax.

Klokt inlägg. Tack!!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ok. Vet du hur deras dagssiffror ser ut senaste dagarna?

Följer egentligen bara nya dödsfall. De hade 7 st idag. 72 totalt har dött av covid 19.

Haha ja det stämmer att Dansk befolkning har högre andel rökare än vi.
Citera
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Varför står det fortfarande 110 döda på expressen?
Hade vi inte 110 eller 112 igår morse?
Har ingen dött idag med andra ord eller vad håller dom på med i sin statistik?
Citera
2020-03-30, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Kina. Som nio av tio virus brukar. Detta då kineserna äter fladdermöss, ormar, katter, hundar och mycket mer. Viruset trivs bra hos fladdermusen där det utvecklas till en uthållig krigare.
Sedan blir det en dödlig cocktail då det hoppar runt bland andra djur och slutligen människan.

Tro inte vi sett det sista av livsfarliga Kina-virus, de kommer aldrig sluta med detta och vi i väst kommer aldrig sluta handla deras förgiftade skräp.

Förr var det vi som drogade dem med opium nu är rollerna omvända och varorna är plast och elektronik med mera.

Det var någon här som skrev att det inte kom från matmarknader.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Sverige har följt expertråd och Danmark har ignorerat sina och kört lite på känn för att verka handlingskraftiga i opinionen.

Vilka tror du kommer klara sig bäst?
Danmark.
Sverige har ingen myndighet.
FHM är trams.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Danmark gick emot sin folkhälsomyndighet. Dvs regeringen tog beslutet över deras huvuden.

https://omni.se/dansk-folkhalsomyndighet-politiskt-beslut-att-stanga/a/lA5mgL

Citat:
Det är allmänt känt, du får leta lite själv, här ett uttalande från deras experter men man vill givetvis inte visa för stor oenighet utåt.

https://omni.se/dansk-folkhalsomyndighet-politiskt-beslut-att-stanga/a/lA5mgL

Gäller enbart beslutet om gränsstängningen så långt jag kan se?
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Grejen är ju att man ska inte ha något utdraget förlopp hemma, utan ta sig till sjukhus om det blir så illa.

Ja det kan man alltid hoppas på men tyvärr så håller platserna på IVA att slut i en alarmerande takt. Där av det andra scenariot...
Citera
2020-03-30, 00:02
Medlem
dialektikers avatar
Jävla piss-land Kina som öppnar sina marknader där levande djur säljs!

ÄCKEL-KINESER. Livrädda hundar och katter står och trängs med döda djur i burar.

Kina öppnar matmarknader med djur igen https://www.aftonbladet.se/a/EWM48j
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Följer egentligen bara nya dödsfall. De hade 7 st idag. 72 totalt har dött av covid 19.

Haha ja det stämmer att Dansk befolkning har högre andel rökare än vi.
Ok, tack. Lägre än Sverige i alla fall. Även om en dag inte säger så mycket.
Men vi ligger väl som sagt efter i tid och tänk...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Jag tror átt det kan gå riktigt illa i Sverige. inte för att vi valt fel strategi. Bristen på platser och IVA platser är problemet. Om det går snett tror jag detta är orsaken, inte vår strategi.

Det är ju precis det länders strategier handlar om... Att hålla nere smittoutvecklingen så mycket det går för att inte överflöda sjukvården.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Det var någon här som skrev att det inte kom från matmarknader.
Kina kanske?
Enligt deras första undersökningar pekade ju allt på US Army.
Citera
2020-03-30, 00:03
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det behöver inte vara änglarna som kommer och hämtar en heller.

Nu skall vi var postiva och hoppas på att man slipper demonerna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in