2020-03-31, 17:19
Medlem
Snart kommer ett estoniafartyg i antal dö varje dag, tills nåt görs, det är tråkigt att ingen ser detta i styrande ställning och kan peka lite hårdare med hela handen. Jävligt trist för dom som har oturen att drabbas och intensivvårdspersonal som kommer traumatiseras för lång tid framöver. En hel del av dom kommer dessutom också att dö.
Citera
2020-03-31, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
381 nya döda i Lombardiet rapporteras idag
- löst twitter

Det skulle innebära att dagens lombardiska dödstal är lägre än alla 5 föregående dagar! Mycket bra utveckling. Och åtgärderna verkar ha fungerat.

??? Deras siffror kommer ju kl. 18.
Citera
2020-03-31, 17:20
Medlem
gabrielle2s avatar
Har lust att säga till mina nya chefer fuck you kärringjävar och gubbjävel.
Vi får se hur det ser ut den här veckan när jag jobbar hemifrån.
Blir situationen nästa vecka kaotisk kommer jag att vara kaotisk också.
Sjukskriva mig igen. Säga att den här jävla hostan jag haft börjat om igen. I och för sig är luftrören åt helvetet men jag tänker inte ställa upp för att hålla ekonomin flytande på bekostnad utav mig själv, min familj och andra människors liv.
Kan man ge en sparkad kommunalchef 2,3 miljoner i någon form utav skadestånd enlig mig. Då jävlar får det vara.
Varför ska man ställa upp på precis vad som helst.
Läkare ligger på IVA. Andra Läkare och sjuksöterskor smittade.
Vi är nog förmodligen alla mer eller mindre märkta invaderade utav den här sjukdomen.
Idag känner jag mig som en domedagsprofet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -benito-
Öh ok, vem fan är du själv då? Det är ju uppenbart att länder friserar sina siffror nedåt för att regeringarna vill se så bra ut som möjligt. Genom att till ex. uppge annan dödsorsak om det finns andra sjukdomar eller bara rapportera Coronadöda som avlider på sjukhus.
Det är helt givet att många människor som dör i Corona inte registreras som sådana. Däremot har vi skilda åsikter kring varför - det finns ingen konspiration här, om du frågar mig.

Italien har gett en inblick i vad som väntar - dödligheten är 1-2%, vågar jag faktiskt slå fast. Det är ingen civilisationshotande sjukdom.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Är mer relevant att titta på antal döda/miljon invånare där är sverige på 14e plats.
Jag förstår intresset att göra dylika jämförelser men de blir ofta väldigt missvisande. Det är så många parametrar som spelar in:

* Befolkningstäthet
* Åldersgrupper
* Socioekonomi
* Rökning
* Allmänna folkhälsanEtc.
Citera
Medlem
Citat:
381 nya döda i Lombardiet rapporteras idag
- löst twitter

Det skulle innebära att dagens lombardiska dödstal är lägre än alla 5 föregående dagar! Mycket bra utveckling. Och åtgärderna verkar ha fungerat.

Sedan är det ju så att när en smitta är så omfattande och utbredd som i Italien, så kan ju folk inte hålla på och dö i mängder i all evighet, förr eller senare mattas det av. Det kanske är det som sker i Norra Italien nu.

Att det skulle vända i Italien är dock helt fel iakttagelse. Antalet nya bekräftade fall har pendlat mellan 4000-5000 dom senaste 7 dagarna, och det totala dödsfall har varit runt 600-800/dygn.
Senast redigerad av .Adidas. 2020-03-31 kl. 17:23.
Citera
Medlem
Region Stockholm

https://www.sll.se

Måndag 30/3
Vårdas på sjukhus: 488
Vårdas på intensiven: 108
Dödsfall: 89

Tisdag 31/3
Vårdas på sjukhus: 501
Vårdas på intensiven: 124
Dödsfall: 104
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Alltså detta handlar inte om att ett nytt grundämne upptäckts.

Studier bevisar distributionen i vanlig utandningsluft samt halveringstiden i olika miljöer.

Förklara gärna varför befolkningen/myndigheter låst fast sig vid definitionen "kontaktsmitta/droppsmitta".

Så fort man nämner luftburen smitta, skiter halva planeten ner sig.

Postat denna information då jag ser det som beklagligt att en gängse definitionsfråga är det som delar landet, mobbar "alarmister" trots att de har tillförlitliga källor, samt hindrar/tillåter/ursäktar myndigheters agerande.

Detta ser vi även i vården, där vårdpersonal trots ovan nämd luftkonditionering med adekvat filter, visir, andningsskydd - smittas.

Att en smitta vid en global pandemi -i media -av myndigheter, definieras utifrån sin distribution borde vara lag.

Detta med tanke på att Sverige totalt skiljer sig i agerande än resten av Europa/världen.

Folk går i oro, oron borde bekräftas så att de vet vad de utsätts för.

Det är direkt avskyvärt att undanhålla/förminska definitionen i ett läge där pensionärer/riskgrupp kan råka illa ut pga fel definition.

Tex.

Kerstin 80 tvättar händerna men står och pratar med xxxxx som har vart dplig för 2 dagar sen.

De står en meter ifrån varandra och andas samma luft i hallen samtidigt som de talar i 20 minuter.

Xxxxx distribuerar genom utandningen viruspartiklar från övre luftvägarna som Kerstin andas in.

Men det tänkte inte Kerstin på För det här var ju bara att man ska tvätta händerna eller om någon hostar, en kontaktsmitta eller droppsmitta.

Bara så du känner till hur aerosoler genererades i studien:

Citat:
Aerosols (<5 μm) containing SARS-CoV-2 (105.25 50% tissue-culture infectious dose [TCID50] per milliliter) or SARS-CoV-1 (106.75-7.00 TCID50 per milliliter) were generated with the use of a three-jet Collison nebulizer and fed into a Goldberg drum to create an aerosolized environment.
Citera
2020-03-31, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Vilka källar finns nu på luftbåren smitta? Jag pekade själv på den kinesiska rapporten från bussen, men den är sedan dragit tillbaka. Sen har WHO konkluderat med att smittan inte är luftburen.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vilket gör att, givet den begränsade testningen, att ca 7 procent i Stockholmsregionen antingen har covid-19 eller har haft det. Procenten för innerstaden, för att inte tala om Järvaområdet, är troligtvis högre än så, kanske 10 procent.

Så om 100% av befolkningen i Sthlm skulle smittas så kan man räkna med runt 1000 dödsfall i staden?
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
🦠 🦠 🦠 🦠 🦠 🦠
DET ÄR ALLVAR!
TÄNK EFTER NU.

Ni som fortsätter ignorera - går ut, träffar folk, gymmar, äter ute och lever på som att det i princip inte hänt något. - ni blir ju inte så allvarligt sjuka, eller hur?
Och ni lever på som vanligt, eftersom ni inte är i någon riskgrupp.

⚠️Men för i helvete AGERA! ⚠️
ALLA ska isolera sig i mesta möjligaste mån även om ni inte har symptom. Håll er hemma!
Det är oerhört egoistiskt att vifta bort det här. Förstå att det finns ANDRA människor som dör på grund av ditt beteende. Kalla mig alarmist, men det är sanningen.

Och nej det är inte bara gamla som dör!
Det verkliga facit har vi när detta är över. Hur många som dött i detta virus och vad vi skulle gjort annorlunda kommer tids nog att presenteras. Likaså eventuella kvarvarande symptom på de som tillfrisknat. Men detta är helt irrelevant just nu.

💀 Hur mycket blod du har och kommer ha på dina egna händer kan du själv bara styra över.
Var rädda om varandra och SLUTA träffa folk, oavsett ålder och geografiskt läge!

🦠 🦠 🦠. 🦠. 🦠 🦠

🔞Men sansa dig förfan.🔞 Jag har troligtvis redan haft viruset med lindriga till inga symptom alls. Knappast värre än en influensa som oftast vara är i VECKOR. Jag var dålig Max 2 dagar.

Jag stannar hemma i den mån det går. Men gymmar varje dag (eftersom att det är bra för hälsan), går på affären typ en gång per dag (för att jag tycker det är egoistiskt att preppa), och jag åker kollektivtrafik varje dag (eftersom jag behöver ta mig till gymmet).

Jobbar hemifrån btw!

DÄREMOT ser jag otroligt många äldre 70+ ute och strosar runt i köpcentrum och på tåg, med sin rulator och är tillsynes inte ute för något särskilt ärende. Det är dom som borde ta sitt ansvar om någon! Kommer man tillbaks till trotsåldern när man blir gammal, nån som vet? Typ bebishjärna utan konselvenstänkande?

TANKEN är att vi alla ska smittas för att bygga upp immunitet i landet. Har du missat det helt? (Förutom riskgrupperna som ska stanna inne). Vilket dom inte gör.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
I Stockholm vårdas just nu 104 COVID-patienter på IVA. Igår var det 92.
Förutom detta vårdas ytterligare 488 COVID-patienter på sjukhus. Igår var det 443

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/30-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, nyss
I Stockholm vårdas idag 31/3 just nu 124 COVID-patienter på IVA. 20 fler än igår
Förutom detta vårdas ytterligare 501 COVID-patienter på sjukhus. 13 fler än igår.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/31-mars-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/, idag 31/3

Innan allt detta började fanns det uppgifter om att det bara fanns 90 IVA-platser i Stockholm. Och nu är det alltså 124 COVID-patienter som får IVA-vård. De tycks varit duktiga i Stockholm på att öka antalet IVA-platser i ett ständigt ökande tillflöde av nya kritiska COVID-patienter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in