2020-03-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Region Stockholm

https://www.sll.se

Måndag 30/3
Vårdas på sjukhus: 488
Vårdas på intensiven: 108
Dödsfall: 89

Tisdag 31/3
Vårdas på sjukhus: 501
Vårdas på intensiven: 124
Dödsfall: 104

Tydligare kan det inte bli, vi är bara i början.
Citera
2020-03-31, 17:26
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Nå, vart kan man söka in på den utbildning de flesta här tycks besitta??? Varför är inte mer av denna expertgrupp som hänger här anställda på högre poster i vårt samhälle i god tid innan detta utbrott?

Antar väl att den föga imponerande cv’t med klassiska meriter som ”livets hårda skola” och ”sunt förnuft” inte tog er så långt förvisso. Inte dags att göra samhällsnyttiga saker som tex egengjord handsprit och skyddsutrustning istället? Kanske släppa foliehattarna och inse att ett kverulerande inte producerar något av värde? Kan ju tänkas att det som hjälper vår sjukvård mest är sådana initiativ och även att man bidrar till skatteintäkterna som i syvende och sist är det mest avgörande hur blir rustade vi kan stå?

Men antar att ert egna ”Narnia” här i tråden där ni vet bäst är allt för lockande? Första gången jag sett det som en hägrande idé att ta bort mitt inlogg och glömma denna sida för alltid....

Här har vi en pseudo-intellektuell.

Någonting du verkar ha missat är att Sydkorea och Singapore ligger alldeles lysande till med föga 27% i skattetryck. Våra 44% verkar inte ens räcka till att testa sjukvården. Det kanske är för att vi slösar skattepengarna på lyxmigranter, menskonst och kamelfarmar för att nämna några.

Regeringen satte idag av 500 miljoner till ”kulturen”, vet du har många respiratorer det motsvarar..?

Sveriges prioriteringar är helt enkelt feministdravel istället för liv. Tegnell visste inte vad han skulle göra om det inte blev en jämställd smittspridning snarare än en låg sådan.

Jag tycker det är intressant hur du anser det är medborgarnas uppgift att producera fram handsprit och skyddsutrustning, det vore väl vara löst med tanke på att det som tydligen var avgörande var skattetrycket där vi ligger top 5 i världen.

Vår sjukvård må vara avancerad men kapaciteten är på u-landsnivå med svensk problemlösning.

Exempel på det är ”helt OMÖJLIGT att stänga Stockholm” - Damberg. Trots att både London och Paris är stängt.

Att vi inte kan testa mer har man skyllt på allt ifrån topsar, reagensvätska, personal och till lab. Personal enkelt via röda korset. Lab som Uppsala Uni och SVA har frågat om de får sätta igång med stöd från Wallenbergarna. Då skyllde man på reagensvätska men väljer att inte köpa in andra testkit från tex Sydkorea eller Roches NYA tester.

Hela detta landet osar komplicerad byråkrati och inkompetens ut i fingerspetsarna. Styrande personer verkar helst inte vilja ta i något för då riskerar man kritik eller sin POLITIKERKARRIÄR efteråt.

Samtidigt sitter personer som du och hyllar deras förlamade tillstånd. Det är svårt att veta om du är oinformerad eller bara dum.
Citera
2020-03-31, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Sverige är på plats 10 i dödsfall per capita. San Marino, Andorra, Saint Martin och Monaco räknas inte.

Belgien är en katastrof. 200 dödsfall bara idag. Och dom är 11 miljoner invånare. Dom ligger dessutom långt efter oss i fas.

Det är just därför jag bestämt hävdar att våra åtgärder ska vara rimliga utefter vilka förutsättningar vi har. Vi ska inte ha någon karantän här eftersom Sverige är ett ogynnsamt land sett utifrån virusets perspektiv.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Nya fall idag (so far): 408. Upp från 396 igår.

Döda idag (so far): 31.

Detta enligt https://platz.se/coronavirus/

Känns som att vi är på väg att kliva upp ett snäpp eller så med siffrorna nu tyvärr.

Ja, förra måndagen+tisdagen låg vi på totalt 16 döda de två dagarna.
Denna måndag+tisdag har vi 74 döda.

Det är en ökning med 4.62 ggr, eller en dagstakt på 24%.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Taktisk karantän av mest utsatta delar och grupper. Det är inte svart och vit, allt eller inget som naiva arroganta svenskar verkar tro. Detta behövs då den arroganta egocentriska svensken inte bryr sig mer än sig själv och inte kan hålla sig till en softmode karantän själv.

Där kan jag hålla med dig. Karantän av 75+are kan vara effektivt.
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
🔞Men sansa dig förfan.🔞 Jag har troligtvis redan haft viruset med lindriga till inga symptom alls. Knappast värre än en influensa som oftast vara är i VECKOR. Jag var dålig Max 2 dagar.

Jag stannar hemma i den mån det går. Men gymmar varje dag (eftersom att det är bra för hälsan), går på affären typ en gång per dag (för att jag tycker det är egoistiskt att preppa), och jag åker kollektivtrafik varje dag (eftersom jag behöver ta mig till gymmet).

Jobbar hemifrån btw!

DÄREMOT ser jag otroligt många äldre 70+ ute och strosar runt i köpcentrum och på tåg, med sin rulator och är tillsynes inte ute för något särskilt ärende. Det är dom som borde ta sitt ansvar om någon! Kommer man tillbaks till trotsåldern när man blir gammal, nån som vet? Typ bebishjärna utan konselvenstänkande?

TANKEN är att vi alla ska smittas för att bygga upp immunitet i landet. Har du missat det helt? (Förutom riskgrupperna som ska stanna inne). Vilket dom inte gör.

Inte många inlägg förankrade i verkligheten i denna tråd men här var ett! Håller med dig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Alltså jag måste bara säga en sak. Att det är sån jävla skam att gå in på
https://www.worldometers.info/coronavirus/
sortera per antal döda och se dumma Sverige på plats nummer 12.
Samtidigt som man tittar de som ligger före som dels har ofta mer eller mycket mer eller extremt mycket mer invånare. Och samtidigt som man kommer fram till att alla som har fler döda har oftast stängt ner hela samhället medan dumma svensken går fortfarande på gymmet och snackar om påskkärringar på PK.
Detta land förtjänar inte att skonas av Corona tyvärr.
Jag skäms om att prata om landet jag bor i när jag pratar med personer i andra länder.
Trist att du saknar medel/förmåga att lämna landet, då...
Jag skäms för många av de som lever och bor i Sverige, men inte landet som sådant.
Citera
2020-03-31, 17:28
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag kan säga att man kunde vidtagit vissa åtgärder tidigare som hade varit rimliga och som hade kunnat haft en enorm effekt. Att man tidigt stoppa samtliga turister från att komma hit och att varje svensk som kom hem från ett drabbat land sattes i kontrollerad karantän i 2 veckor.
Det hade haft enorm effekt till liten kostnad.

Men att sätta hela landet i karantän och stänga ner allt förstör mer än det gör nytta. Hellre ha det som idag, än karantän. Det gör mer skada än nytta. Speciellt i ett så sent skede. Idag är det helt och hållet meningslöst med karantän, smittan är så pass spridd redan. Karantän är ju bättre än att inte göra något allt, men vi gör ju något i Sverige. Det är tillräckligt utefter hur stor effekten blir och till vilket pris.

Men gomorron!!

Tro fan att vi borde gjort allt det där i ett mycket tidigare skede. Är ju det vi har tjatat om i nästan 5 veckor nu!

Just nu är det lite försent med LOCKDOWN.
Syftet med LOCKDOWN är att det ska ske snabbt och effektivt så man kan vinna tid.
Inte dra ut på det och dela upp skiten i små små långsamma steg med en beta-lockdown-version som resultat. Då har man bara spridit skiten okontrollerat och sedan låst in folk så de kan dö själva i sina bostäder då vi till slut inte har kapacitet.

Verkar som du börjar fatta äntligen vad vi pratar om.
Bättre sent än aldrig
Citera
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Sverige ligger redan väldigt illa till i jämförelse med andra länder. Och det kommer bli mycket värre.

Det absolut dummaste folket gör nu är att påstå att "lockdown" inte haft något effekt och kanske är det så att det är Sverige som gör rätt och alla andra fel. Men så är det inte.

Ett coronafall tar ungefär 3-4 veckor, alltså från inkubationstiden till friskförklaring/död. Det är många länder som stängt helt men det är däremot väldigt få som haft det längre än 3-4 veckor. Därmed är det inte jämförbart förrän dom passerat tiden för ett coronafall. Om 1-2 veckor är vi där hos dom flesta, då kommer man sakta se att länder som haft lockdown kommer plana ut sina kurvor medan Sveriges kommer fortsätta rakt upp. Och här kommer man inse att Sverige egentligen haft fel hela tiden.
Hur många antal döda kommer vi ha under våra rekorddagar? 300-400?
Citera
Medlem
Var ganska fullt i tunnelbanan idag. Gick ej att hålla ett bra avstånd till andra. Stockholmarna bryr sig inte så mycket än.
Citera
Medlem
Jag börjar misstro smittskyddsexperter och myndigheter som hävdar att de allra flesta får milda symptom. Varför denna mörkläggning? Jag läser om folk inom fitness och professionella fotbollsspelare, människor med grym kondition, som fått andningssvårigheter och känner att de har varit på väg att kvävas.

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/dybala-kunde-knappt-andas/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/e8LPyQ/kunde-inte-andas--som-om-halsen-stangt

Det där är ju för fan inte ”milda symptom” vilket alla experter hävdar.

Hur ska mannen på gatan då känna sig när covid-19 suger tag i ens lungor om till och med atleter får problem?

Likaså hävdar dessa läkare att riskgrupperna främst är de som drabbas. Ändå läser jag om berättelser från sjukvårdspersonal som bevittnar om att hälften av de som ligger i respirator är under 50 år och saknar underliggande sjukdomar.

Det är helt klart något som de inte säger. Jag börjar fan bli less på det. Var transparenta istället för att riskera människors liv.
Citera
2020-03-31, 17:29
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Så jävla vidrigt:

"Kommunens larm: Ungdomarna nyser medvetet vid äldre

I inlägget skriver man att äldre personer i kommunen varit med om att ungdomar medvetet hostat, nyst och spottat i närheten av dem på stan och i butiker.

– Det är till exempel när man står i kön i affären. Det är väldigt tydligt och inte bara att man hostar till eller hostar i armvecket, utan det är ganska demonstrativt agerande, säger Ingrid Westerlund, Eslövs verksamhetschef."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb814l/varnar-for-ungdomar-som-hostar-vid-aldre

Jag kan bara tillägga att jag har sett detta flera gånger!!! Ungdomsgäng som verkligen medvetet går och hostar nära folk runtomkring sig, oavsett ålder. Sen hånler de efteråt.

Vilka vidriga as, eftersom det bokstavligen kan kosta folk livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in