2020-02-04, 14:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns mutifaktoriella aspekter på hälsa som WHO har inom ramen för Agenda2030 så jag är rätt säker på att det finns med i bedömningarna i vilka konsekvenser ollka åtgärder får.

Ja, men det behöver ju inte VI bry oss om! Jag blir GALEN!
Citera
2020-02-04, 14:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Det går inte att vaccinera sig mot 19nCov och den lunginflammation som kan bli följden om man blir sjuk av det viruset.

Men bakterieorsakade lunginflammationer av pneumokocker kan man vaccinera sig mot. Det är vanligt att vanlig influensa får följder i form av pneumokockinfektioner och (nu gissar jag bara) det skulle kunna vara en orsak till att många också blir svårt sjuka av det nya viruset. Dvs att de får det som brukar kallas en sekundärinfektion och som är orsakad av bakterier.

Riskgrupper får i många regioner i Sverige gratis vaccin både mot influensa och pneumokocker. I vissa regioner måste dock riskgrupperna betala för pneumokockvaccinet. Kostnaden skiljer sig också åt. På en del ställen är det ganska dyrt, det kan kosta upp mot 500 kronor.

Men alla kan alltså betala för att få vaccin mot pneumokocker. Både riskgrupper och andra. Det är bara att uppsöka en av alla kliniker i landet där man kan vaccinera sig.

Skickar med två länkar. En är från Stockholmsegionen (även om du inte bor där så kan det ge dig info). Den andra är från Vaccinationsgruppen och där beskrivs två olika vaccin mot pneumokocker och hur de fungerar.

https://www.slso.sll.se/aktuellt/nu-kan-du-vaccinera-dig-mot-influensa-och-lunginflammation/

https://www.vaccinationsgruppen.se/lunginflammation/

Det fetade har vi diskuterat förra veckan i tråden och det som länkades då var just att pneumokocker är en av många biverkningar av coronaviruset. Så det kan var god idé att vaccinera sig i god tid för jag antar att det tar ett par veckor innan det skyddar
Citera
2020-02-04, 14:10
Medlem
Lyzzas avatar
Giant Flocks of Crows and Huge Mosquitoes Invade Skies and Cities Around Coronavirus Ground Zero Zone in China

https://strangesounds.org/2020/02/crows-mosquitoes-invade-coronavirus-effection-areas-china-video.html
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Ett fall i Blekinge:
Citat:
En patient med luftvägssymptom har sökt sig till sjukvården på Blekingesjukhuset. Nu har personen testats för coronaviruset.

– Det handlar om en man som som varit i Kina och som insjuknat och som har luftvägssymptom. Patienten är isolerad enligt de riktlinjer som finns, säger Bengt Wittesjö, smittskyddsläkare i Blekinge.
https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-corona-fall-utreds-i-karlskrona/
Citera
Medlem
Såhär säger Tegnell mer utförligt angående belgiskan och svenskarna och tester!! (Galet)

Citat:
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsomyndigheten, har inte informerats av belgiska myndigheter om coronafallet.
– Det här hanteras enligt de rutiner som finns inom det europeiska nätverket. När något land hittar en passagerare på ett flygplan som kan ha smittat medborgare från en annat land så tar man kontakt med det landet, säger Anders Tegnell.
Därför ser statsepidemiologen ingen anledning att kontakta Belgien angående detta.
– Dessutom är de här personerna från Sverige redan under övervakning, som om de vore exponerade. Så vi behöver inte göra något mer, säger Anders Tegnell.
Har svenskarna testats för coronaviruset?
– Vi följer deras utveckling. Om och när de visar symptom så undersöker vi närmare. Visar de inga symptom så undersöker man dem inte rutinmässigt.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Ungefär så, vi har sett säg 160 fall utanför europa. Visaa här tror redan vi i sverige kommer dö innan vi nått mars för de har en känsla att regeringen inte gör något, och har en känsla att det är ett stort mörkerantal döende utanför kina som man missat.. Jag har hostat lite idag, såg några asiater inne i centrum. Jag köpte bananer när de stod vid tomaterna. Är jag smittad nu?
Du är smittad även fast du inte bär på viruset. Du har fått paniksmittan.
Citera
2020-02-04, 14:11
Medlem
"Den brittiska regeringen uppmanar sina
medborgare att lämna Kina på grund av virusutbrottet, rapporterar Bloomberg
News.

Utrikesminister Dominic Raab sade att alla britter som kan lämna landet bör
göra det. "

/Nyhetsbyrån Direkt
Citera
2020-02-04, 14:11
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Det är en kråka, inte hans hand, han är död.

Det är hans hand. En kråka är väl svart
Citera
2020-02-04, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Om följande redan blivit postat så ber jag om ursäkt, det är mycket aktivitet i tråden. Men i figur 1 i den länkade artikeln så kan man se en detaljerad tidsplan över fallet i Tyskland. Det är så vitt jag kan förstå de behandlande läkarna i München som skrivit rapporten.

Man kan se när de olika personerna haft kontakt med varandra, och det verkar som att de har varit smittsamma tidigt i förloppet (innan de fått symtom). Det verkar även som att de flesta blivit testade ganska sent i sjukdomsförloppet.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468?fbclid=IwAR3FwEBtjk2qus6jI3v1HvDWIQ3-ygg0N1rO4cfjALbpiFP12B4MH7GlOLk

Mycket intressant. Om man inte smittar kraftigt till en början så måste den kinesiska kvinnan vara orsaken till smittan hos patient 3 och 4 via virus på ytor, exempelvis datorn tillhörande patient 1.

Detta är ju inte bra...
Citera
2020-02-04, 14:13
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du är smittad även fast du inte bör på viruset. Du har fått paniksmittan.

Blir osäker om du uppfattade min ironi i texten.
Citera
2020-02-04, 14:15
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Blir osäker om du uppfattade min ironi i texten.
Varför hålla på att gå som katten kring het gröt? Du skriver och skriver men verkar aldrig komma fram till en poäng. Vill du säga att du inte är ett dugg orolig? Att konstant tjata om hur ”lugn” man är ger tyvärr helt andra signaler.
Citera
2020-02-04, 14:15
Medlem
Får se om det blir några nya "virriledande föklaringar" ikväll då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här