2020-03-31, 15:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige har nu mer döda än
Island,
Finland,
Danmark,
Norge,
Litauen,
Estland,
Lettland
Ryssland
tillsammans!
Struntprat. Från dessa illvilliga länder kommer bara desinformation! Fråga MSB....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har aldrig hänt mig att jag blivit sjuk under mer än 20 år av fjällsemester. Och då är det 25 mil till det regionala sjukhuset i en helt annan riktning, men bara 50 mil hem så då åker man hellre hem.

Fast du har väl aldrig tidigare haft Corona heller?

När man är riktigt sjuk i Corona då kan man inte och SKA man inte köra bil..
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Ryssen, rasister, fascister och nazister är klassiska regimskript. Om något är suspekt så är det pådrivandet av myten om "flockimmunitet".

Kineserna nu också. Minns när jag skrev på reddit om rysslandsnojan, och fick höra att man inte hade rygg nog till att försvara Sverige.

Hela diskussionen blev snedvriden av folk som ville ha konflikt.

Att försvara Gotland var en väldigt bra och viktig sak
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Du som har gjort denna, snälla fortsätt bygga på den! Den är helt magiskt!

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet
24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT
25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT
29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet
29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet
31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet
2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet
8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT
26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT
27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter
8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet
8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet
8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT
11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens
11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen
23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT
26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.

Tror det ursprungligen är IQ-145
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har man inte köpt skydd och respiratorer ännu? Man har haft 2 månader på sig att förbereda sig.

Det har jag tänkt länge på.., och jag har inte funnit något svar än !

Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Herregud.
Nu intervjuas socialstyrelsens representant om de tre läkarna och två sjuksystrarna som ligger smittade på IVA.
Hon yrar om vikten av rätt utbildning i sitt svar. Får inte en endaste kritisk fråga från reporten.

Hon borde ha frågat; hur stort spill är acceptabelt bland sjukhusanställda?

"Lycka till" med att få pensionerade läkare, sjuksköterskor, etc att komma tillbaka till en kaoz-artad situation.., utan adekvat skydd ! (som pensionär har man ju tillägg lite sämre immunsystem)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Man skulle ha belastat vården orimligt mycket med långsamma tester. Det hade blivit en motsatt effekt av att vårdens resurser går åt till testning.

Statens veterinärmedicinska anstalt har ju sagt att de ställer upp att analysera testerna, de har en enorm kapacitet. De säger också att de kan göra det utan att belasta veterinärvården i sig.

Du har ju aldrig belägg för dina påståenden.
Citera
2020-03-31, 15:17
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja, kanske bra trådar som denna finns då de inte har tillgång till utrymme i verkligheten då.

Absolut. Alla människor behöver få utlopp för sina känslor och farhågor gällande Covid-19. Flashback är ett mycket bra alternativ för att kunna hålla det under kontrollerade former.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det finns laboratorier som hade kunnat sköta detta (läs vissa veterinär laboratorier tex) och att återigen använda resurser som en förevändning faller i samma spår. Det finns problematik, visst, men att inte göra det alls, bara helt slopa det blir och är ett misstag.

Problemet har aldrig varit laboratoriernas kapacitet. Om du hade sett presskonferenserna hade du förstått att problemet varit personal i vården som ska testa patienter. Dom som ska skrapa dig i svalget. Det är där problemet varit. Framgår tydligt av presskonferenserna. Men du har tydligen inte ens tittat på dom.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Hon menar nog att det måste finnas kapacitet i laboratierna för att analysera alla resultat. Tar man flera prover än man hinner analysera i tid så riskerar man att få värdelösa prover. Skulle man ända välja att analysera dem efter bäst-före-datumet så kanske man inte får "rätt" resultat.

Jag antar att det så hon menade.
Jag fick uppfattningen att testen vara alternativa. Något de uppfunnit själva här i Sverige kanske?

Citat:
– Det som vi använder i dag använder man inom sjukvården. Man ser över alternativa tester, men de ska vara säkra och ge tillförlitliga svar.
Anders Wallensten.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/presskonferens-om-coronaviruset/

I flödet cirka 14:30
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeThinker
Jag är en expert och jag har fel ofta. Blind tillit till experter är mycket dumt.

Fast ni har ju blind tillit till allt som sägs åt ert håll.
Ni kan ju inte komplicera frågan det minsta.
Ni är ju de facto mer blinda än Ray Charles och Stevie Wonder tillsammans.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Hur tycker du detta ska lösas på för sätt? (karantän/vaccin/testning/...?)

Karantän i 3-5 veckor med masstestning och sedan en gradvis återgång till det normala. Vaccinering är ointressant det närmsta året.
Citera
2020-03-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om det fetade stämmer så är det ju fantastiskt eftersom Sverige INTE HAR ETT ENDA DÖDSFALL i det åldersspannet.

Att bli så sjuk att ligga intuberad på IVA är djupt traumatiserande.

Att FHM ffa skyddar gruppen äldre äldre är diskriminering. Alla bör skyddas mot covid. Även sjukvårdspersonal.
Senast redigerad av Luddewolsson 2020-03-31 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in