2020-01-31, 21:20
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Kvinnan i Jkpg verkar ha skött sig, bett vän ställa mat utanför dörren osv.
Däremot så verkar läkarna här utgå ifrån att det inte finns smittorisk innan man insjuknar, vad är det som gäller i den frågan egentligen?! Är något helt bekräftat än?

https://www.expressen.se/gt/smittade-kvinnan-isolerade-sig-sjalv/
Inget bekräftat men självaste CDC medger att fall har rapporterats av asymtomatisk överföring. Vilket inte var fallet med SARS. Det är graverande
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag skrev att WHO:s siffror är officiella.

Nej, du skrev att det var officiella siffror för antalet smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zikavirus
"Den vanliga influensan". Fyfan hur dum och naiv svensken är. Skämmigt att vara du, min kära vän.

Det var inte jag som skrev det där... Vet inte om kontot blivit kapat eller vad. Tror snarare kass redigering av citat. Men Isåfall är det du som klippt dåligt...
Citera
2020-01-31, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
En positiv sak är att en lunginflammation skapad av virus oftare är mindre allvarligt än en bakteriell lunginflammation.
Nä inte om det inte finns vaccin etc.
För en bakteriell finns antibiotika.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Viruset har varit igång bra mycket längre än innan de stängde ner. Minst en månad ju. Nu få du välja lite hur du ska ha det.

Det är jävligt enkelt, viruset kan inte vara som du beskriver det för då skulle det dö människor i drivor världen runt redan.

jag säger inte att alla kommer dö, men det är betydligt värre än så som det framläggs i median, och antalet döda kär fler. Situationen är allvarlig och inte något man förbiser.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Nej, du skrev att det var officiella siffror för antalet smittade.
Var gjorde jag det?

Jag har sagt att uppgifterna på https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6 bygger på officiella siffror.
Senast redigerad av constant 2020-01-31 kl. 21:25.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du måste redan nu plussa på två nollor minst på de officiella siffrorna för att ha en snöbolls cgans i helvetet att gissa rätt.

Så många kinesiska sköterskor och läkare som sagt att +100 000 är sjuka och allt de kan göra är se dem dö för inget biter på dem.
LÄNKAR
https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=zu_X752O9tE

https://m.imgur.com/a/zzq7ngw

https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/eurz99/im_from_wuhan_sharing_chinese_social_media/

Fast jag har hört att man ska plusa på minst tre nollor. Så egentligen är 1 miljon kineser smittade och bara i Sverige 1000 personer.

Så det så.
Citera
Medlem
Hattlers avatar
Det kan visa sig att Darwins utveckling gör att världen efter epidemin kommer att bestå av friskare starkare övermänniskor. Allt som naturen kastar på oss är inte av ondo.
Citera
2020-01-31, 21:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Droppsmitta är det, når några meter beronde på droppens storlek och kraft i hosta/nysning.

Ja, både luftburet och droppsmitta fungerar som benämning. När du nyser, så sprids oerhört mycket partiklar (droppar) iväg 50-100 cm iväg. Här är en lite äcklig video som visar på detta:

https://www.youtube.com/watch?v=NVXukm1lNOs

Dopparna kan även landa på en flat yta, eller till och med på någons mat om ni äter tillsammans. Äter du den maten är du smittad. Eller om du vidrör den flata ytan inom några timmar, och sen tar fingret till näsan eller munnen, så är du smittad.

Ungefär så går det till.
Citera
Medlem
XaoqcHs avatar
Ett möjligt framtidsscenario är att corona viruset kan bli ett årligt återkommande hot, ungefär som influensan fast mycket farligare:

Citat:
The person Shanghai is trusting to keep the city safe from the Wuhan #coronavirus raised a few eyebrows while speaking to media today. So who is he, and what did he say? 1/

His name is Zhang Wenhong, a leading infectious disease expert at the Fudan University-affiliated Huashan Hospital. He did his postdoc at Harvard’s Beth Israel Deaconess Medical Center and focuses on pathogenesis, specifically of viral hepatitis and tuberculosis. 2/

6th: that, the way he sees it, there are 3 possible outcomes to the Wuhan coronavirus epidemic. A win: It is brought under control within 2-3 months (an admittedly optimistic scenario). 9/

A hold: The epidemic is partially controlled, with continued infections but at a mild rate. Under this scenario, the duration would be 6 months to a year, similar to SARS. 10/

And finally, failure: The coronavirus evolves to become a recurring seasonal scourge — an outcome Zhang called “very dangerous.” 11/
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fast jag har hört att man ska plusa på minst tre nollor. Så egentligen är 1 miljon kineser smittade och bara i Sverige 1000 personer.

Så det så.
Tramsare! Jag hade TRE länkar som stödde min tes.

Få se på tre länkar som stöder din tes nu.
Citera
2020-01-31, 21:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Spanska sjukan hade en dödlighet på ca 2,5%....
då förstår du kanske att detta är väldigt allvarligt då siffrorna tangerar i närheten utav den procenten. Iaf om man går på bekräftade fall.

Böldpesten/digerdöden hade en dödlighet mellan 30-70%....
Kanske visserligen även beror på sämre levnadsförhållanden, men oavsett vad så är den extremt smittsam och dödlig. Finns fortfarande exemplar kvar i labb.

Jo, men mers var ännu allvarligare med en betydligt högre även sars hade en högre dödlighet. Men sant är att den spanska sjukan hade en dödlighet på ca 2 procent och dödade nära 40 000 svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in