2020-03-31, 00:51
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej. Ska dit i morgon i allafall och höra lite vad de tycker, tänker osv. Planera lite hur jag skall lägga upp jobbet. Skulle ha gjort det för tre veckor sedan. Börjar på en ny arbetsplats.
Tala om att jag fortfarande har problem med luftrören. Det kommer de att höra också.
Piper, rosslar, skrapar och vettefan allt.
Pratat med vårdcentralen idag. Kol-sköterska som har hand om allt från astma, kol, lungcancer till knas med luftrören..
Hon sa att luftrören blir skadade/ påverkade efter fler veckors hosta.
Vettesjutton. Känns som man har klistrat fast något i dem. Går inte ens att hosta upp.
Jag låter som en värsta storrökare, men jag går dit. Vi sittet antagligen en bra bit ifrån varandra.

Okej, förstår. Sköt om dig.
Citera
2020-03-31, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
De demokratiska ländernas modell verkar inte bita så bra. Kanske behövs diktatur och kommunism? USA har i vilket fall förlorat mot Kina och då har Kina en betydligt större befolkning. Jag börjar bli riktigt orolig. Ni som är pålästa - hur fucked är vi i Sverige? På en skala 1 - 10?

Naturligtvis! Visst, vissa vill framhäva att det mörkas i sådana stater och det gör det säkert men man ska inte förglömma att vid såna här händelser är det såklart bättre med totalitära diktaturer- "LÅS IN ER NÄRMSTA 8 VECKORNA ELLER DÖ".

Så var det löst.

Såhär- hade Italien kört Sveriges taktik hade 10 000 dött om dagen där och inte 1000. Vi klarar oss för vi är glesbefolkat, har flest singelhushåll i världen samt inga generationsboenden. Vi kommer bli sämst i norden men det säger eg inte jättemycket då hela norden kommer klara sig relativt bra.
Så om Spanien och Italien är 10 så kanske Sverige är en stark 7a.
Citera
2020-03-31, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Med nuvarande ökningstakt skall vi ligga på 300 runt 17:e April och det är bara början. Om en månad dör det över 1000 per dag. Enligt expertisen skall det kulminera någon gång i början av Juni.
Men troligen blir det värre än så eftersom vården redan har nått taket. Så alla som blir svårt sjuka kommer att dö.

Det är bäst man häller sig hemma ett tag.

Varför skulle ökningstakten fortsätta?

Jag har hört expertis säga att det kommer att lugna sig i slutet av maj, början av juni.

Vården har inte nått taket enligt utsaga från flera förespråkare för vården.

Håll dig gärna hemma i fem år och koppla gärna ner internet också så man slipper läsa dina sinnesrubbade önskningar här på Flashback.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slimsussie
Du missar dock några relevanta punkter. Första fallet i Sverige registrerades 30 januari. Första fallet i Norge registrerades 25 februari. Nästan en månad senare. Alla länders antal döda/dag har ökat markant med tiden. Kolla hur många döda norge har om en månad och gör samma uträkning med Sveriges antal döda nu.. Sen är det omöjligt att veta hur många som är smittade, om man inte testar alla. Alltså har du ingen aning om ditt påstående att det är 11 gånger större risk att dö av corona i Sverige. Bygger ju helt på antalet smittade. Hjärndött.

När du ser din uträkning, skäms du inte?

Smitten kom til både Norge og Sverige siste uka i februar da reisende kom hjem fra Italia, Østerrike og Iran. Det ble vel registrert flere importfall i Norge enn Sverige.

Det er vel ikke noe som tyder på at fallet i Sverige 30 januar førte til samhällsspridning? I så fall rart at ingen flere fall ble oppdaget før slutten av februar.
Citera
Medlem
Aja dör man hamnar man i en tråd på FB iaf eller i tidningen. För är fortsatt ganska ung. Inget jag eftersträvar dock.

Spädbarnet i USA blir svårslaget dock. Har dem kommit fram någonting mer om det?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
5, vi är rätt medel... Sverige kommer aldrig komma upp i de siffrorna som Italien. Vår kultur och samhällsstruktur ser annorlunda ut. Hur sociala är vi här egentligen? Not so much. Det enda problemet är väl arbetsplatser och kollektivtrafik. Annars verkar det som att de flesta håller sig hemma, det gör ju vi i vanliga fall också, vi är inte lika sociala som sydeuropéer, vi bor inte lika trångt och inte heller i generationsboenden. De flesta kommer klara sig i Sverige. Var inte orolig. Dock behöver fler bära mask ute, tror det kommer göra stor skillnad i antalet smittade.
Tack för ditt svar, det lugnade! Jag befinner mig i en emotionell berg och dalbana, känner jag. Det här coronaviruset har fått in mig på tillfälliga stressnivåer som jag aldrig haft tidigare. Hopppas på några tecken till apex inom 1 månad
Citera
2020-03-31, 00:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tror de att det är [0.85%-8.4%] som är infekterade? Vad betyder 3.1% i sammanhanget?

Nja, det är vel det mest sannolika resultatet dom har lyckats beräkna.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Tror de att det är [0.85%-8.4%] som är infekterade? Vad betyder 3.1% i sammanhanget?
Ja. Ca 300 000 smittade
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:

Det var inget, trodde menade utdraget nedan.
Sverige verkar ligga på RO 2.64
Senast redigerad av Dbloods 2020-03-31 kl. 00:55.
Citera
Medlem
obbelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ny rapport ifrån Imperial College. Utgiven 30 mars

Man estimerar antalet smittade i olika Europeiska länder, detta på vad länderna har gjort.

De aktuella utvalda länderna : Österrike, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italien, Norge, Spanien, Sverige, Schweiz, Storbritannien.

Länk till rapporten : https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Skall själv gå och lägga mig nu, men misstänker det finns intressanta saker i den.

De estimerar att 15% av Spaniens befolkning är smittad, 10% av Italiens och 3% av Sveriges. Tycker mest de verkar gissa, men de gissar säkert bättre än mig med sina tjusiga grafer och formler. Sen finns det ju som alla vet tre sorters lögner: Lögn, Förbannad lögn och.....

De har också räknat på vilka åtgärder som de tror är effektivast för att begränsa smittspridning.
Citera
2020-03-31, 00:54
Medlem
Ovcharkas avatar
Är jag fel ute med i runda slängar 10%+/dag sjuka varav 2% av dessa dör?

Som sagt; runda slängar. 3 veckor innan personerna i fråga blir sjuka.

Tror det är där nånstans. Om så är fallet är vi ju månader ifrån Peak.

Ugh...

Jaja, finns få saker man kan göra.
*Jobba så lite som möjligt.
*Hälsa inte på folk och ta inte emot besök.
*Handla max 1ggr i veckan.
*Vistas inte bland folk i onödan.
*Håll hygienen i skick.
*Promenera i frisk luft, i skogen etc.

Mycket mer går ju inte göra... Tack och lov är jag ung och frisk, men dör jag så lär de hitta nån underliggande sjukdom, såsom "hade lätt huvudvärk för två veckor sedan"...

Tack, Tegnell och Löfvén. Mördare.
Citera
2020-03-31, 00:54
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Nej framförallt när det finns folk här medvetet hänvisar till sajter med siffror som inte är officiella.

Det är ingen här som har någon plikt att redovisa tramset från myndigheterna. Här redovisar man allt.
Vill man bara se sidor som staten har godkänt, kanske man inte ska vara på Flashback. Då kanske man ska vara på FHMs sida istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in