2020-03-31, 00:06
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Våra grannländer var lite senare än oss, så det beror nog bara på det.
De kommer ifatt sen...

Nej, det kommer dom inte att göra, iallafall inte Norge och Finland.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det går inte att få tag på handsprit. Var det inte det vi skulle använda. Tvätta händer och sprita dem.
Finns ju för f...n inte att få tag på någonstans.
Går det att sprita händer med absolut vodka tex ?

Nej det gör det inte, för alkoholhalten är för låg.
Vanlig tvål fungerar lika bra, så länge du tvättar i 20 sek. T ex sjung happy birthday samtidigt.
Men å andra sidan är viruset luftburet, så det gör detsamma egentligen.
Citera
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Enligt presskonferensen är dagens ökning en eftersläpning från tidigare dagar. Det är inte en sån dramatisk ökning från en dag till en annan trots allt. Tegnell vid rodret, kurs går fortfarande mot sunt förnuft.

Verkar även som det skett en hyfsad minskning i antalet nya IVA patienter. Vilket är jävligt positivt om det håller i sig, grymt jobbat FHM och Anders Tegnell!

44 döda och 51 nya på IVA idag. "Jävligt positivt"
Citera
Medlem
Vi måste testa, spåra , isolera!

Om vi ska klara denna prövning som nation och kunna gå vidare så måste vi slåss mot viruset.
Vi kan inte lägga oss ner och ge upp, det leder till katastrof och ett mycket splittrat samhälle där ingen kommer känna sig inkluderad.

Testa
Spåra
Isolera

Om detta resulterar i att vi slutar på samma plats som om vi ger upp och lägger oss ner eller om vi faktiskt kommer att kunna rädda några är totalt irrelevant, det är den gemensamma handlingen som stärker oss som samhällsmedborgare och nation.

Vi måste göra detta tillsammans, med hög moral och på ett medmänskligt och etiskt sätt, detta är nödvändigt för oss som folk.

Ekonomin är det sista vi ska tänka på nu, att vi medborgare byter sedlar med varandra och staten förändrar inte det faktum att världen och vi faktiskt står still, det är en illusion at vi håller ekonomin igång.
Det kommer finnas ett enormt uppdämt behov när vi kommit igenom detta, det är belöningen för vårt uppoffrande nu, minns det och planera för den framtiden.

Hjälp dina medmänniskor, förklara vikten av att hålla distansen, hög hygien och att vara korrekt i bemötandet av andra, det är vår skyldighet att undvika bli smittade då det i slutänden är enda sättet att unvika att smitta någon vi älskar.

Lyssna på de nya rönen som framkommer och justera ditt agerande efter de, blir du sjuk, stanna hemma och fortsätt som innan efteråt med distans och hög hygien.

Jag kan lägga till att allt tyder på att dosen bestämmer hur illa det går så att inte hålla distans och att utsätta sig för större grupper kan resultera i ett svårare förlopp om man blir smittad, för hög dos och det kan vara slut ung som gammal, frisk som sjuk, men detta är inget som förmedlas ut tyvärr.

Yngre kommer bli svårt sjuka, det tar bara längre tid innan det sker, först de gamla och svaga, sedan de med underliggande sjukdomar, sedan de utan några skavanker, det är samma för alla men tar längre tid.
Minns, dosen bestämmer om man klarar sig bra eller inte, inte helt fastställt men allt tyder på detta så det finns all anledning att agera efter det tills annat framkommer.

Det är endast vi som folk som kan påverka de styrande, tvinga de genom att bilda opinion via sociala media och massmedia, mail till myndigheter och partirepresentanter annars kommer de bara sitta lugnt och se på när vi sakta blir kokta grodor..

Kom ihåg!
Testa
Spåra
Isolera

Agera som precis alla är smittade men på ett artigt sätt, håll avstånd och repektera andras personliga sfär, gör vi detta tilsammans med testning kan vi svälta ut viruset om vi sköter det rätt.

Tillsammans kan vi förändra denna sjunkande skutas kurs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror tvärtom att man ska vara noga med att få i dig bra med näring för att vara bättre beredd om man infekteras.
Men såg du vad det var för inlägg jag svarade på? Dom som var kritiska var dominerade av kategorin överviktiga. Det är en stor skillnad på att vara välnärd eller övernärd.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Trots allt ser det ut som barn löper liten risk att dö av Corona.

Men vad gäller det som är rätt för landet, så ser jag att många missförstår direktiven som kommer från FHM: dom är, förment, till för att landet som helhet ska klara sig ur det här på bästa sätt. Och då menar jag inte bara människor, utan också ekonomin.

Och dessa direktiv behöver verkligen inte vara det bästa för min familj. Man kan tänka sig att FHM:s direktiv utsätter riskgrupper inom min familj för fara i sin strävan att göra det bästa för landet.

Och det råkar ju vara så att alla verkligen inte har lika värde...våra familjer har mer värde än andra, för oss, så det är inte alldeles omöjligt att jag värderar vissa av FHM:s direktiv lägre än mina egna idéer för att skydda min familj.

Finns en pdf(uppdaterad 27/3) på Folkhälsomyndighetens webbplats, där kan man se hur de har estimerat andel allvarligt sjuka(slutenvård), kritiskt sjuka(IVA), samt milda symptom per åldersgrupp, bland annat 0-19 år, för den åldersgruppen ser det hyfsat bra ut.

Kurvor över de olika regionerna och hur belastningning på slutenvård respektive IVA beräknas se ut, i Skåne vill man inte befinna sig under en viss fas, särskilt vad gäller slutenvården.

Mycket intressant information tycker jag.
Citera
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Det går inte att få tag på handsprit. Var det inte det vi skulle använda. Tvätta händer och sprita dem.

Alkoholhalten är nog för låg, T-röd med ett skvätt glycerin och destillerat vatten kan däremot vara något att satsa på. Om möjligt tvätta dock helst händerna med tvål och vatten.
Citera
2020-03-31, 00:07
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Har du rökt på något för starkt?

?????
De siffrorna jag presenterar följer bara helt enkelt statistiken för Sverige och andra länder.
Antalet fall ökar med 10x var 10:e dag.
Enkel matematik.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det gör det inte, för alkoholhalten är för låg.
Vanlig tvål fungerar lika bra, så länge du tvättar i 20 sek. T ex sjung happy birthday samtidigt.
Men å andra sidan är viruset luftburet, så det gör detsamma egentligen.

Handtvätt är ganska meningslöst egentligen. Hålla avstånd är det viktigaste.
Citera
Medlem
Aston-Martins avatar
Nu börjar det arta sig rejält i staterna!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Tyvärr, för låg alkoholhalt i vodka. Men tvål och vatten fungerar utmärkt. Handsprit är praktiskt när man inte kan tvätta händerna. Du behöver inte göra både och.
Citera
2020-03-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Naturligtvis. Men det finns en del saker som är självklara, som alla borde implementera.

Något sådant är massiv testning. Munskydd till allmänheten och tvånget att använda dessa, hårdare regler kring hur man skall bete sig ute i samhället med att hålla avstånd osv.

Sådana här saker. Andra saker är sekundärt, eftersom det är just sådana här åtgärder som bromsar in just det som i sin tur får resten av samhället att rasa, ifall inte detta kan hållas i schack. Men i Sverige börjar man ju i fel ände.

Idioter som man är här, så har man ju 0 beredskap. Finland är sedan ett par år (eller något sådant) väl förberedd på en epidemi/pandemi.

Sverige är INTE det. Men även fast Sverige INTE är det, så rättar man inte till det akut.

Nu, när man har låtit skiten sprida sig genom idiotiska råd som att det är bra att åka på semester till Italien, exempelvis, så får man ju börja ta tag i det man kan.
Och det är:

1. Uppför i akutfart fabriker för tillverkning av ventilatorer. Överskott kan även exporteras som man kan tjäna pengar på - något som Sverige verkligen behöver nu.
2. Samma här, fabriker för tillverkning av skyddsutrustning till både vården och allmänheten. Överskott kan även här exporteras.
3. Ordna fram tester till befolkningen. Så fort som möjligt. Bygg fabriker snabbt om det behövs. Överskott kan även här exporteras.
4. Handsprit, samma sak.
5. Och så vidare.

Man hade sparat enorma summor på att göra detta NU! Inte om 3 månader när samhället redan ligger i total kaos, utan NU!

Men kör på bara, lägg hundratals och tusentals miljarder på massarbetslösheten och sjukpenning (många gånger i onödan) istället

I Kina uppförde man ett coronasjukhus på 10 dagar. I Sverige skulle inte detta komma på fråga. Folk får hellre dö. Samma med utrustning. Inte att man skulle bygga egna,.. nej nej, man låter exempelvis Getinge AB exportera ventilatorer till USA. Sen står man här som idioter sen och "vi såg inte det komma" som vanligt...

Jag håller inte alls med om att det är självklara åtgärder.

Ju högre staten skriker desto räddare blir befolkningen. Det må öka smittspridningen men i gengäld får du de negativa ekonomiska konsekvenserna.

Dessutom har du begränsad tillgång på nödvaror.

Först efter denna kris kommer vi att kunna utvärdera detta på ett korrekt sätt. Inuläget finns det alldeles för många okända och svårvörderade variabler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in