2020-03-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jag kikade på den i fredags eftermiddag då stod det totalt 219st. Nu stod det 329st. 110 fler på 36 timmar. Vad är det jag inte fattar?

Tror du har fullkomligt rätt.
Antalet vårdtillfällen per dag på IVA enligt SIR har dubblerats mellan v12 och v13.
105st under v12, ca 15st/dag.
200st under v13 ca 28,6st/dag (kl12.10 29/3)

Går att få fram från den kumulativa grafen över antal vårdtillfällen.
Senast redigerad av StenAnna 2020-03-29 kl. 12:12.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Men om det är bakteriell lunginflammation som dödar coronapatienter (stämmer inte med vad jag läst, många dör av viruset, av organkollaps, av sepsis) då borde ju Sverige ha jättelåga dödstal med tanke på vår låga förekomst av resistenta bakterier?
Det är inte bakteriell lunginflammation som dödar coronapatienter. Det är en myt.
https://www.dh.se/vaccin-mot-pneumokocker-och-influensa-skyddar-inte-mot-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Håller med dig om att det skulle vara intressant att höra från någon som så att säga står på barrikaderna.
PS. Cool avatar förresten.

Det finns en del om det i "ni som jobbar på sjukhus-tråden" (FB) Corona: Ni som jobbar på sjukhus: Hur är situationen?
Tack
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Men sluta citera Fria tider! Om de har en relevant källa till sina tolkningar, posta den.
En journalist på Twitter:
Kurvan ser bra ut, någon som ser något annat?

Lustigt att en professor i mikrobiell patogenes tror sig vara expert på att tyda statistik och trender, Cecilia Nauclér borde kanske återgå till det hon är utbildad till och försöka göra lite nytta istället.

Vi kan fråga henne igen om två veckor igen, då kanske hon zoomar in ytterligare så vi kan se något "oroväckande".

Pinsamt att alla tycker sig vara experter på Twitter, en del av Trump-effekten såklart men man kan tro hon varit inne i denna tråd och hämtat "fakta".
Hon är i grunden journalist, vilket förklarar hennes instinkt att skapa sensationsreportage.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är inte alltid så lätt att hitta länkar ut ett liveflöde men här är iallafall Joacim Rocklöv som säger att vi kan ha 100 döda efter helgen (1:a april säger han till och med). Under torsdag eftermiddag fick sedan Anders Tegnell frågan om vad han tyckte om den prognosen, och svarade att det var alldeles otänkbart att nå en sådan hög siffra, och i nästa mening sa han att det var helt onödigt att räkna på så försvinnande små tal.

https://www.expressen.se/nyheter/ud-flyger-hem-personal-fran-utlandet/

Du för fram direkta lögner, AT pratar om dödsfall per dag.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Vi får se i slutändan. Jag är helt säker på att Sverige kommer gå vinnande ur det här, jämfört med länder som satt hårda restriktioner på sin befolkning.

Jag är också övertygad att det är över till sommaren när värmen kommer. Det tror jag dom flesta är överens om.

Du kan vara säker på att jultomten existerar men fakta bevisar att tyvärr är det inte så.

Sverige har skött sin taktik otroligt dåligt och inte lyssnat på direktiven i kampen mot viruset som är testa, spåra, isolera, testa igen!
Sverige kommer ha en låååång period med sjuka och sen en otroligt trasig ekonomi och även ett stort missnöje mot my myndigheter, hade Sverige skött detta på rätt sätt som sina europeiska grannar hade man kunnat komma ur detta snabbare och billigare, och viktigast mindre lidande.

Man trodde att vädret skulle hjälpa, men eftersom vi nu ser viruset sprida sig i varma länder är det troligen inte så..

Viruset kan även mutera och kommer troligen tillbaka i en andra våg nu i höst, om det ens försvinner. Detta är ett nytt virus som sagt det slutar inte förvåna oss forskare...

Detta är biologi, du beetämmer inte när eller hur länge detta kommer pågå tills vi har vaccin är det viruset som bestämmer.

Ledsen att krossa dina drömmar, men detta är verkligheten vi lever i.

Hoppas på det bästa men förvänta dig det värsta är mitt enda tips till dig.

Mvh
Dr. Jeff
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Viruset brukar vila sig på söndagar. Det var likadant den 15/3 och 22/3. Vi har aldrig haft över 1 dödsfall på en söndag.

Det är helt enkelt så att personalen som har hand om detta är "kontorspersonal" må-fre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Sverige har 10 döda per 1M. Norge 4 och Finland 2. Detta enligt Worldometer.
Vi har nått dag 0, det har inte de.
Citera
2020-03-29, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
En journalist på Twitter:
Kurvan ser bra ut, någon som ser något annat?

Lustigt att en professor i mikrobiell patogenes tror sig vara expert på att tyda statistik och trender, Cecilia Nauclér borde kanske återgå till det hon är utbildad till och försöka göra lite nytta istället.

Vi kan fråga henne igen om två veckor igen, då kanske hon zoomar in ytterligare så vi kan se något "oroväckande".

Pinsamt att alla tycker sig vara experter på Twitter, en del av Trump-effekten såklart men man kan tro hon varit inne i denna tråd och hämtat "fakta".
Hon är i grunden journalist, vilket förklarar hennes instinkt att skapa sensationsreportage.
Posta källa.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kanske, väldigt dum fråga, men de som inte har virus i svalget, men i lungorna, hur är statusen på dem? Pratar vi här enbart om allvarliga fall, där det gått ner i lungorna? Eller finns det fall som bara finns i lungorna, men ändå är så lindriga att de inte upptäcks, för att det är så liten virusmängd och/eller att lungorna är starka?
Jag borde kanske inte svara, för jag är verkligen inte säker och orkar inte leta mig fram till ett vederhäftigt svar.
Men jag har en känsla av att det finns hela skalan. Både sådana som har en lätt lunginflammation, som inte behöver behandlas alls, fastän patienten nog märker av den, och sådana som dör - och allt däremellan. Men det är bara de svårt sjuka som man testar. Den som har en lindrig bronkit eller lunginflammation kan nog inte hosta upp slem som är tillräckligt virusbemängt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nu kan vi ju tydligt se på statistiken att något sådant scenario inte ser ut att utspela sig i Sverige just nu iallafall.

Kan du länka till den statistiken? Vad jag ser så verkar antalet döda öka med i genomsnitt 25-30% per dygn. Men jag blir jätteglad och lättad om du kan länka till den "tydliga statistiken" där man ser att så inte är fallet i Sverige.
Citera
2020-03-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är inte bakteriell lunginflammation som dödar coronapatienter. Det är en myt.
https://www.dh.se/vaccin-mot-pneumokocker-och-influensa-skyddar-inte-mot-nya-coronaviruset/

Tack. Jag har svårt att förstå detta prat om att det är bakterier som dödar. Ernst som ännu en bortförklaring till att Sydeuropas höga siffror gäller bara dem och inte kan hända hos oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in