2020-03-30, 20:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faelorg
Finner det märkligt Spanien Italien har så många länder trots tillgång till bra hygien att hålla sig ren

Det är väl såna här siffror man bör förvänta sig i slumområden och flyktingläger med 0 tillgång till hygien?
Det finns olika förklaringsmodeller varav några är:

- Äldre population
- Luftföroreningar
- Generationsboenden
- Befolkningstäthet
- Rökning
- Utbredd användning av antibiotika?
- Smittan har kommit in i vården och därmed spridits till utsatta grupper.
Citera
2020-03-30, 20:38
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Den gamle Carl Bildt skrev rätt bra om det som sker:

"Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat."
Ja vi är 16:e värst missskötta landet i världen av 200 coronadrabbade länder. Det ska vi tydligen vara stolta över.
Citera
2020-03-30, 20:39
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Helt rätt, det är nämligen min sammanställning, ursprungligen postad 2020-03-26, 19:49 #156999
Jag gick igenom varje citat för att verifiera dessa, därför skrev jag även var de hade dykt upp för första gången.
Folk hade nämligen redan postat en massa citat, vissa var felaktiga, och ingen hade källor för citaten, så jag gjorde det mest för att bringa ordning på torpet.
Tack! För en ypperligt bra research.
Detta kan inte nog påtalas och förtjänar än en gång att lyftas fram i ljuset.

Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Den här var faktiskt lite rolig (Ber om ursäkt ifall det redan har postats här)

Tegnell som barn…
https://twitter.com/i/status/1243170419542077442
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det finns fortfarande inga bevis på att Anders Tegnell gjort något fel. Allt han sa idag var att fallen inte ökat pga det varit helg och rapporteringen var pausad. Lägg ner konspirationsteorierna nu, förstår ni inte enkel matematik? Tegnell menar att det är utspritt över flera dagar. Det är väl inte så svårt att förstå?

Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tegnell tycker inte att vi har någon brant kurva. Kan vi bara fortsätta att följa den här kurvan så kommer det att gå bra, säger han.
Här ser vi kurvan:

https://c19.se/

Märk väl att det tar tre-fyra veckor från insjuknande till död enl. FHM.
Kurvan ser lite bättre ut i Sverige än i andra länder. Men det är ju för att vi testar så få.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Takk for svar! Det samme som du skriver om de ca 4000 i Sverige (testet og funnet virus) gjelder de 4452 registrert smittede i Norge her https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Precis!
Och då kan man alltså säga att Norge och Tyskland påminner lite om varandra, med många testade i förhållande till antalet döda.
Citera
2020-03-30, 20:40
Medlem
]
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, jag har försökt förklara det för virusförnekarna, men det biter inte. En svensk stad är lika tätbefolkad som en dansk stad. Och det räcker med att en person smittar mellan städerna för att det ska vara igång.

Finns massor av material på nätet för den som vill fördjupa sig i hur en pandemi sprids. Också intressant att Norrlands inland var det område i Sverige som drabbades hårdast av Spanska sjukan.

Avstånden i sig är egentligen inte det intressanta, utan hur folk rör sig mellan städerna.
I exempelvis Belgien ligger nästan hela landet max 1.5 timme från Bryssel med bil, vilket medför att Bryssel-resor blir ytterst vanliga och smittspridningen blir därefter. Stockholm är relativt isolerat, exempelvs Göteborg ligger 45 mil därifrån medan Antwerpen ligger endast 5 mil från Bryssel.

Sedan ligger förvisso Malmö/Skåne mycket nära det nersmittade Köpenhamn, men kommunikationerna är inte lika täta och det är tur att danskarna delvis stängt gränsen.

(Ska väl nämnas att smittan inte hindras, men den sprids långsammare.)
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-03-30 kl. 20:48.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Smittan finns i hela Italien. Skillnaden i dödsfall är dock rätt markant.

https://www.statista.com/statistics/1099389/coronavirus-deaths-by-region-in-italy/
På grund av eftersläpningen, antar jag?
Folk som dör gör ju inte det med en gång.
Citera
Medlem
DinKamrats avatar
Imperial College verkar ha släppt en ny studie idag. Har bara hunnit skumma igenom den, men några väldigt intressanta siffror för Sverige:

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-Europe-estimates-and-NPI-impact-30-03-2020.pdf

Citat:
Across all countries we find current estimates of Rt to range from a posterior mean of 0.97 [0.14-2.14] for Norway to a posterior mean of 2.64 [1.40-4.18] for Sweden.

Så mycket för att platta ut den där kurvjäveln... Ungefär 3% (0.85%-8.4% 95%CI) av alla svenskar beräknas också vara smittade i detta nu.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Finland förlänger restriktionerna till 13/5. Man hinner verkligen vänja sig vid distansarbete...

Och dom kommer stoppa arbetspendlingen över gränserna...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Det finns fortfarande inga bevis på att Anders Tegnell gjort något fel.

Kolla Tegnells uttalanden FHM.

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari

25 januari

29  januari

29  januari:

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari

8 februari

26 februari

27 februari

5 mars

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars

8 mars

8 mars

11 mars

11 mars

23 mars

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.
Citera
2020-03-30, 20:41
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
+ 40 döda?

Vart hittar du dessa siffror?

https://platz.se/coronavirus/?slot=stockholm

https://c19.se/

FHM uppdaterar väldigt oregelbundet och stämmer av på måndagar
De 2 listade uppdaterar flera gånger per dag och följer lokaltidningarnas rapporteringar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in