2020-03-30, 05:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Hon var troligtvis gravid. Enda kända fallet gällande en kvinna i den åldern på intensiven.

Hur vet du att hon var gravid???

Då måste ju också barnet ha dött!!!

Tycker att många på detta forum hittar på vad som helst för att säkerställa att ingen "frisk" ung person kan dö....
Citera
2020-03-30, 05:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Förstår. 200 mask m 510.

Med bada menar du sänka ner filtret i lösning med 75% etanol resten destillerat vatten? (tex).

Sa de hur länge?

Bra tips.

Varför används inte Sundströms artiklar inom vården? Jo, eftersom de är gjorda för bygg och kem-jobb. Inte för medicinska arbeten.
Citera
2020-03-30, 05:11
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
10-dygnsprognos
Jag har försökt att utgående från förutsättningar i några olika länder göra prognoser för totala antalet dödsfall om 10 dagar (efter 29/3), dvs. 8/4.

Här är mina prognoser
Sverige döda, nu: 123, 10-dagars prognos: 338
Italien döda, nu: 10779, 10-dagars prognos: 23890
Spanien döda, nu: 6803, 10-dagars prognos: 29505
Tyskland döda, nu: 525, 10-dagars prognos: 2121
UK döda, nu: 1228, 10-dagars prognos: 7204
USA döda, nu: 2229, 10-dagars prognos: 29752
Hela världen döda, nu: 30862, 10-dagars prognos: 120314

Jag ska försöka komma ihåg att stämma av om tio dagar.
Förändrade förutsättningar, som vårdens förmåga att hantera allvarligt sjuka, påverkar utfallet.

USA utmärker sig med att fortfarande ha en exponentiell ökning av antalet som diagnosticeras som infekterade. Om inte den trenden bryts så kan USA komma upp i en miljon döda inom någon månad.
Om dom ska fira påsk "som vanligt" så kan det gå ännu snabbare.

Min prognos för Sverige om tio dagar är 1000 döda, räknar då en fördubbling var tredje dag (så egentligen är siffran för om nio dagar)

Förhoppningsvis har våra små åtgärder lyckats få ner siffran något... Till kanske 700 döda... (En dubblingstakt var fjärde dag)
Citera
2020-03-30, 05:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Hur vet du att hon var gravid???

Då måste ju också barnet ha dött!!!

Tycker att många på detta forum hittar på vad som helst för att säkerställa att ingen "frisk" ung person kan dö....

DN formulerade det konstigt. Hon hade inga underliggande sjukdomar men tillhörde en riskgrupp. Gravid eller astma är det enda jag kan komma på, om man nu inte räknar astma som en sjukdom.
Citera
2020-03-30, 05:13
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jag är helt övertygad om att det sista stället du vill hamna på är ett sjukhus... Tror, som ni vet (spekulerar alltså så behåll trosor och kalsonger på) att det måste vara omöjligt för sjukhus att behålla hygientekniska rutiner som gör att deras lokaler är någorlunda sterila. Det fuskas självklart abnormt mycket, pga. stress, okunskap och brist på skyddsutrustning...
Citera
2020-03-30, 05:17
Avslutad
Ett glädjens budskap om vi kan få en lugn måndag
Citera
2020-03-30, 05:21
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
DN formulerade det konstigt. Hon hade inga underliggande sjukdomar men tillhörde en riskgrupp. Gravid eller astma är det enda jag kan komma på, om man nu inte räknar astma som en sjukdom.

Fetma.
Citera
2020-03-30, 05:22
Medlem
Trump har nu insett allvaret. Blir inget påskfirande. Social distansering fram till 30 april.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trump-ville-oppna-upp-usa-till-pask-nu-andrar-han-sig
Citera
2020-03-30, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Fetma.

Kan vara en bidragande orsak men enkom fetma i den åldern tror jag inte.
Citera
2020-03-30, 05:30
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Kan vara en bidragande orsak men enkom fetma i den åldern tror jag inte.

Tja. Eftersom hon tydligen drabbats att hjärtstillestånd kan det ju vara så att hon drabbats av sepsis och helt enkelt haft otur, riskfaktor eller ej.
Den intensivvårdade gravida kvinnan som det tidigare skrivits om i media är för övrigt 31 år.
Citera
2020-03-30, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Tja. Eftersom hon tydligen drabbats att hjärtstillestånd kan det ju vara så att hon drabbats av sepsis och helt enkelt haft otur, riskfaktor eller ej.
Den intensivvårdade gravida kvinnan som det tidigare skrivits om i media är för övrigt 31 år.

Jo det är ju möjligt.
Citera
2020-03-30, 05:36
Medlem
Citat:
Koshar1
Vi har klarat oss bra trots Tegnells beslut.

Jag är övertygad om att vi ekonomiskt har klarat oss väsentligt mycket bättre än länder som infört total karantän.

Sverige ligger riktigt jäkla illa till.
-vi har en av världens mest uppblåsta bostadsbubblor
-Sverige är exportberoende och även då vi är öppna är resten av världen stängd, handelskedjorna har brutits och exporthandeln har väl i stort sett upphört för allt utom medicin och mat.
-vi har en enorm grupp i "utanförskap" som vi döljer genom dyra "arbetsmarknadsåtgärder".
-vi är ett litet land med egen valuta vidöppen för spekulation.

Visst har de länder som gjorde full lockdown det värre, i Italien fortsätter viruset härja med full kraft, medborgarna vägrar nu vara instängda och brottslighet och ekonomisk kollaps kommer som en ångvält i spåren av detta.

Du har rätt i att Sverige gjorde rätt som inte stängde ned hela landet i panik men det fanns många enkla åtgärder som kunde gjorts,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.

Nu gör befolkningen själva mycket av ovan men det är alla små åtgärder som hade gjort stor skillnad och som skulle kommunicerats av staten och det hade "planat ut kurvan" precis som Tegnell vill och som kurvan nu inte är.
EDIT - och anledningen att Tegnell inte vill göra åtgärder är hans och andras (Agnes Wold) teoretiska modell om flockimmunitet. Detta har ännu inte testats och är en modell som dom nu ska försöka sig på med ett fullskaligt test. Dom har också inte kommunicerat detta klart (ärligt) till medborgarna utan har tagit omvägar som att "det är ojämlikt om vissa stannar hemma", "rasistiskt att inte släppa in iranier", "skyddmasker fungerar inte".
A-O i katastrofhantring är att VARA TYDLIG OCH ÄRLIG och i dagens twittervärld är det jäkligt svårt att ljuga och komma undan med det

Du har ju läst i tråden de som säger att dom är riskgrupp men inte vågar stanna hemma eller hålla sina barn hemma, det är riktigt illa.

Nu får ju Tegnell istället allt mediautrymme och någon användare postade igår en sammanfattning av hans uttalanden som ständigt varit - "oroa er inte, lev som vanligt" samtidigt som regeringen börjar gnälla på att "medborgarna lyder inte dom lever som vanligt"...

Sen vill jag också upplysa om att det inte startat ännu i Sverige.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

Vänta tills det dubblats 4-5ggr till, vi kommer se sjukvårdskollapsen på att antalet döda vs antalet bekräftat smittade når 10%. stockholms kommun kommer då i panik stänga ned staden. det är vad jag tror kommer hända nu under April.

Vad göra, utbilda sig till sjukvårdspersonal och köpa aktier i toalettpapperstillverkare som verkar vara produkten och jobben för framtiden
Senast redigerad av Africanized 2020-03-30 kl. 05:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in