2020-03-30, 02:30
Medlem
vet någon hur länge pandemin kan pågå?

jag läste någonstans att en vaccin tar 3-18 månader att utveckla.

kommer sverige att börja ge ut gratis masker till alla invånare och införa lag som kräver att man bär en mask.
Citera
2020-03-30, 02:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
I dina framtida efterforskningar så kan jag tipsa om dessa nyhetskällor:
https://www.statnews.com/
http://www.cidrap.umn.edu/
http://virological.org/

Sidor som "newscientist" är antagligen inte särskilt pålitliga.

New Scientist har funnits sedan 1956 och har var jag vet ganska bra renomme globalt.

Cytokine-stormar är inte heller något kontroversiellt eller ifrågasatt utan är relativt vetenskapligt belagt, så det finns ingen anledning att använda en mera trovärdig källa om ämnet.

Men tack för dina länkar!
Citera
2020-03-30, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
vet någon hur länge pandemin kan pågå?

jag läste någonstans att en vaccin tar 3-18 månader att utveckla.

kommer sverige att börja ge ut gratis masker till alla invånare och införa lag som kräver att man bär en mask.

Det är ingen som vet hur länge det kommer hålla på speciellt inte på global nivå. Men tittar vi bara på sverige så om spridningen fortsätter i den hastighet den för nuvarande gör och inget annat sätts eller händer så har nog de flesta fått eller haft infektionen till mitten/slutet av maj.

Vaccin tar minst 12 månader innan det är färdigt enligt de flesta experter men det innebär inte att det finns massproducerat och tillgängligt att köpa då, utan att det är färdig utvecklat och testat till den grad man känner sig säker på att det inte orsakar större problem än nytta.

Troligtvis inte eftersom det är brist på masker.
Citera
2020-03-30, 02:37
Medlem
kato85s avatar
Jag skulle vilja tala om invandrares förhållningssätt till viruset.

I Oslo (där jag huserar) ser jag nu förtiden BARA invandrare som tar kollektivtrafiken.
Antalet svarta och MENA som tar upp platserna är mellan 90-100% det känns som man befinner sig i ett annat land.

Ingen av dessa använder munskydd (jag gör det), och flertalet hostar öppet och regelbundet, vilket tyder på att de är smittade.

Jag skulle kunna ta tunnelbanan och jaga smittade invandrare och ringa Polisen hela dagen om jag ville göra det (skulle ju ge bra inkomster till staten då boten i Norge för brott mot karantänen är på 20.000)

Det känns både provocerande och tragiskt att utlänningar skiter i smittans allvarlighet och dess dödlighet på äldre.

Ibland känns det som att de tänker "jag är ju ung så varför ska jag bry mig?"

Är det kanske därför som vi ser så många invandrare bland de döda i Sverige?
De bryr sig inte om sjukdomen, beror det på ignorans eller egoism?
Är detta en kulturell sak, bryr de sig inte om samhällsansvaret? Eller är det ngt. annat?
Har de redan ett så jävligt liv att de helt enkelt inte orkar bry sig?
Senast redigerad av kato85 2020-03-30 kl. 02:41.
Citera
2020-03-30, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det är ingen som vet hur länge det kommer hålla på speciellt inte på global nivå. Men tittar vi bara på sverige så om spridningen fortsätter i den hastighet den för nuvarande gör och inget annat sätts eller händer så har nog de flesta fått eller haft infektionen till mitten/slutet av maj.

Vaccin tar minst 12 månader innan det är färdigt enligt de flesta experter men det innebär inte att det finns massproducerat och tillgängligt att köpa då, utan att det är färdig utvecklat och testat till den grad man känner sig säker på att det inte orsakar större problem än nytta.

Troligtvis inte eftersom det är brist på masker.

så du påstår att vi når en peak i slutet av maj, och börjar återgå till det normal under juni?
Citera
2020-03-30, 02:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Så vad menas med detta?
Troligtvis en faktor utanför riskgrupperna så det är bara att gissa.
Citera
2020-03-30, 02:52
Medlem
Citat:
så du påstår att vi når en peak i slutet av maj, och börjar återgå till det normal under juni?

Hm ställer mig tveksam till det. Om större delen har fått infektionen i slutet av maj så har de ju infektionen aktiv i kroppen i flera veckor och smittar om de som redan har haft det om man släpper på allt. Tror inte det är lösningen staten tänker sig. De tänker nog karantän för hela landet juni-juli. Så startar de upp landet igen i augusti virus fri.
Citera
2020-03-30, 02:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Jag tycker det är störtlöjligt när folk börjar göra en whataboutism med influensa.

Folk dör ja dagligen av allt möjligt.

Det är dessa + detta som man försvarar sig mot.

Många förstår inte att man gör så gått det går att rädda människoliv. Det är så lätt att bli så distanserad vad ett liv är när man reducerar det till en siffra. Tyvärr är de flesta som inser detta dem som oftast får uppleva det den hårda vägen.

Är väl det hela det egentligen handlar om.

Att rädda de man kan rädda.

Klart Italien inte skulle göra en lockdown som de gjorde och spara in en massa pengar. Men hur kan man rättfärdiga det när man ser dödssiffran.

Pengar har blivit en sådan drivkraft att det är viktigare än liv.

Människan när man tänker efter...
Citera
2020-03-30, 02:55
Medlem
Citat:

Nej jag säger vad jag tror baserat på vad jag räknat på själv, men min beräkning tar inte i hänsyn någon logistisk utveckling utan är rent linjär om utvecklingen fortsätter linjärt från nu vilket verkligheten inte kommer göra men i så fall skulle varenda person i Sverige vara infekterad runt mitten på maj- 16 maj för att vara mer precis, men eftersom utvecklingen är exponentiell så ökar antalet smittade med en rasande takt sista veckan och det kommer sannolikt inte vara verkligheten, mer troligt är att Sverige trots alla floskler om frihet och inte begränsa osv kommer gå i lockdown innan detta om utvecklingen fortsätter så här.

Så det är bara en gissning baserad på ett värsta falls scenario.

Jag är inte så säker på att det kommer gå tillbaka som det var under detta år alls, även om sjukdomen försvinner till sommaren så kommer det troligen vara mycket som är dysfunktionellt i samhället, men ingen vet det finns dock inget som tyder på att det försvinner närmsta tiden någonstans i världen just nu.
Citera
2020-03-30, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag tycker det är störtlöjligt när folk börjar göra en whataboutism med influensa.

Folk dör ja dagligen av allt möjligt.

Det är dessa + detta som man försvarar sig mot.

Många förstår inte att man gör så gått det går att rädda människoliv. Det är så lätt att bli så distanserad vad ett liv är när man reducerar det till en siffra. Tyvärr är de flesta som inser detta dem som oftast får uppleva det den hårda vägen.

Är väl det hela det egentligen handlar om.

Att rädda de man kan rädda.

Klart Italien inte skulle göra en lockdown som de gjorde och spara in en massa pengar. Men hur kan man rättfärdiga det när man ser dödssiffran.

Pengar har blivit en sådan drivkraft att det är viktigare än liv.

Människan när man tänker efter...

Jag håller med i stort, men det är inte riktigt sant att det är dessa + corona fallen eftersom det är precis det man försöker uppmåla klart och tydligt i samhällspropagandan nu, att de som dör av detta är personer som redan var "dödsdömda" man skriver därför "person xy år med underliggande sjukdom".

Och av någon anledning så tycker flera här att det är helt okej, personer som under normala förhållanden troligtvis skulle levt 5-20 år trots sina underliggande sjukdomar kunde gå bort redan nu för att rädda ekonomin.
Citera
2020-03-30, 03:03
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag skulle vilja tala om invandrares förhållningssätt till viruset.

I Oslo (där jag huserar) ser jag nu förtiden BARA invandrare som tar kollektivtrafiken.
Antalet svarta och MENA som tar upp platserna är mellan 90-100% det känns som man befinner sig i ett annat land.

Ingen av dessa använder munskydd (jag gör det), och flertalet hostar öppet och regelbundet, vilket tyder på att de är smittade.

De bryr sig inte om sjukdomen, beror det på ignorans eller egoism?
Är detta en kulturell sak, bryr de sig inte om samhällsansvaret? Eller är det ngt. annat?
Har de redan ett så jävligt liv att de helt enkelt inte orkar bry sig?

Bor i samma land som dig faktiskt men huserar uppe i Trondheim. Här är det knappt några synliga invandrare alls på gatorna. Bussarna är nästan helt tomma på folk överlag, så vi har fått införa lördagsruten varje dag. Samma sak med gator, butiker m.m. Invandrarna håller sig hemma och vi andra håller avstånd till varandra i butiker med mera.

Nu när jag tänker på det är det extremt homogent överallt. Men helt ärligt nu så la jag faktiskt märke till ett gäng afrikaner i midtbyen för några dagar sen med Oslodialekt som pratade om "bunnpris" och hostade högt så att jag reagerade. Detta är helt sant och inget nedsättande rasistskämt.

Det är nog så att Oslo har gett upp eftersom det är så illa drabbat per capita. Det leder till att norrmän gärna drar sig undan. Kommer inte på nån annan förklaring.

Mina vänners erfarenheter från svenska städer såsom Göteborg är likadana, invandrarna håller sig faktiskt inomhus mer än vanligt.
Senast redigerad av Refund 2020-03-30 kl. 03:07.
Citera
2020-03-30, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
New Scientist har funnits sedan 1956 och har var jag vet ganska bra renomme globalt.

Cytokine-stormar är inte heller något kontroversiellt eller ifrågasatt utan är relativt vetenskapligt belagt, så det finns ingen anledning att använda en mera trovärdig källa om ämnet.

Men tack för dina länkar!

Hehe ok my bad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in