Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Nu pratar jag inte om kritisk vård.
Tror ni tjejer får mildare symtom är män? Eller tror ni fler män än kvinnor får högre feber och är sjukare längre??
Kan ålder spela roll hur sjuk man blir?
Tex vissa får förkylning knappt det. Medans vissa har 40 grader i 1 vecka
Har inte sett några uppgifter på att tjejer får mildare symptom, men det finns några procents skillnad i dödlighet mellan kvinnor och män. Det är inte utrett varför ännu.
Ja man vet ålder viss spelar roll i framförallt möjlighet att återhämta sig, finns olika teorier om detta men i grund och botten handlar alla om antalet ACE2 receptorer du har som tros vara den receptor som viruset dockar med för att ta sig in i cellerna, vad jag förstått så ökar dessa generellt med ålder men även av andra anledningar som tex läkemedel som påverkar vasokonstriktion men blir för lång post och det är nog bättre du läser om detta själv, men detta är en av anledningarna till att högt blodtryck anses vara en riskfaktor.
Men oavsett ålder eller kön kan du bli väldigt sjuk.
Varför vissa är helt symptomfria, andra bara får lättare symptom medans vissa får dubbelsidig lunginflammation finns ingen utarbetat teori om ännu vad jag sett, annat än kopplingen till just ovanstående.