2020-03-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det håller jag med om men sålänge vi inte vet vilken riskfaktor hon hade kan vi inte utesluta att de syftade på graviditet heller eftersom det finns med som riskfaktor i SIR. Även ett antal unga utanför riskgrupperna kommer att dö precis som i andra länder.

Det stämmer. Hon kan ha varit bara gravid så att säga.
Citera
2020-03-30, 00:58
Medlem
Coronamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Tack, jag är medveten om den sidan, men var ser jag beläggningsgraden?
Kan man se hur många IVA platser som varje län har?

Typ som: https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Dock ser man endast statistik för fem av 21 län.
HTML-kod:
RPV
201	223	-22 (Disponibla vårdplatser - Inskrivna - Lediga platser)
Covid-19-patienter: 2	
Uppdaterad: 2020-03-29 15:56
Vad har dessa två för ålder och bakgrund?...
Senast redigerad av Coronaman 2020-03-30 kl. 01:29.
Citera
2020-03-30, 01:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Du glömde en sak.

Svensken...och "svensken".

Den ena agerar till mesta dels med ansvar och respekt för andra.
Den andra är ett jävla skithål.
Ändå är det.välbärgade (nåja, medelklass i alla fall) svennemaränger som dragit hit skiten från Italien.... För dom flesta "svenskar" åker inte skidor i alperna över sportlovet.
Citera
2020-03-30, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tittar på Agenda o blir så trött på att invandrare inte förstår svenska o ligger långt ifrån informationskanalerna o att detta skulle vara samhällets fel.

Nja, lite är det ju det. Har man många som inte pratar svenska i landet måste de ju i ett sånt här läge se till att skydda svenskar genom att köra ut information på alla språk de kan. Att inte göra det gör ju bara att fler svenskar riskerar att smittas. Stannar liksom inte vid att somalier smittar varandra, de är i mataffärer, åker kollektivt osv.
Citera
2020-03-30, 01:02
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Hur ska man kunna slåss mot ett virus.
Hur ska man kunna undgå hotet.
Att inte bry sig överhuvudtaget är också ett sätt att avskärma sig från det hela.
Vi kan inget göra åt saken. Varken du eller jag.
Och hur mycket fina "empatiska ord" man än använder sig utav så kan det inte stoppa sjukdomen.
De absolut enda hjältarna i det här är sjukvårdspersonal.
Nu hjälper inga we shall over come eller kramar och pussar.
Det är som det är.
Fel. Om man är sjuk stannar man hemma. Om man är ledig, behöver man inte resa. Det är inte som det är utan efter den kontroll människor väljer att ha. Om jag stannar hemma, sprider jag inte det jag har och även om det är något annat, är det skönt för andra människor att slippa det också. Särskilt under en pandemi.
Citera
2020-03-30, 01:02
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Ja, finns ju många medfödda diagnoser som inte klassas som sjukdomar utan handikapp.

Finns ju folk som föds med skador så dom knappt kan andas själva, utan att för den sakens skull vara "sjuka" även om många skulle kalla dom för det.

Är också en rimlig teori utöver rökning, graviditet och övervikt.

Enligt SIR:
"Någon riskfaktor innefattar:*barn med flerfunktionshinder, hypertoni, ålder över 65 år, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom."

Känns som även vuxna borde räknas in där.
Citera
2020-03-30, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Förtjänar dom att dö då menar du? Ditt efterblivna kukhuvud, hur är du funtad egentligen? De hade troligen levt långa liv om det inte vore för covid19.

Men du är förmodligen rädd, och detta är din försvarsmekanism.

Vet du ens vad du svarar på`? Det var ett svar på ett inlägg och ditt svar till mig är totalt ovidkommande den ursprungliga diskussionen. Är det något som felar däruppe och eller är du påtänd så du tolkar lite hur som haver? Du är fullkomligt bortgjord här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nu pratar jag inte om kritisk vård.

Tror ni tjejer får mildare symtom är män? Eller tror ni fler män än kvinnor får högre feber och är sjukare längre??

Kan ålder spela roll hur sjuk man blir?
Tex vissa får förkylning knappt det. Medans vissa har 40 grader i 1 vecka

Har inte sett några uppgifter på att tjejer får mildare symptom, men det finns några procents skillnad i dödlighet mellan kvinnor och män. Det är inte utrett varför ännu.

Ja man vet ålder viss spelar roll i framförallt möjlighet att återhämta sig, finns olika teorier om detta men i grund och botten handlar alla om antalet ACE2 receptorer du har som tros vara den receptor som viruset dockar med för att ta sig in i cellerna, vad jag förstått så ökar dessa generellt med ålder men även av andra anledningar som tex läkemedel som påverkar vasokonstriktion men blir för lång post och det är nog bättre du läser om detta själv, men detta är en av anledningarna till att högt blodtryck anses vara en riskfaktor.
Men oavsett ålder eller kön kan du bli väldigt sjuk.

Varför vissa är helt symptomfria, andra bara får lättare symptom medans vissa får dubbelsidig lunginflammation finns ingen utarbetat teori om ännu vad jag sett, annat än kopplingen till just ovanstående.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
I synnerhet marijuanamissbruk är potentiellt dödligt.

https://www.westword.com/marijuana/are-you-still-sharing-11664734

Helt fel!

Marijuana ökar inte risken mer än vanlig rökning vilket framgår av artikeln du själv länkade!

""Stop using your lungs for smoking marijuana. It's a lung injury, and that's what most people are worried about with this COVID-19 thing," he explains. "It's not the most important thing, but it can break down that barrier in your lungs, and that's what we're worried about right now.""
Senast redigerad av Flaklypan 2020-03-30 kl. 01:04. Anledning: grammafel
Citera
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Självklart inte. Vi ska naturligtvis istället tro på en anonym, hysterisk gnällspik på flashback som dig.

Tegnell har haft fel med allt än så länge
Citera
2020-03-30, 01:04
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Och folk tror på allt utan att veta orsakerna till det. 30 åringen hade underliggande sjukdomar alltså inte fullt frisk, och kvinnan hade riskfaktor, så fråga först kanske?

Är nog mest ett sätt att lugna allmänheten. Väldigt många av oss går att katalogisera med "underliggande sjukdom" eller "riskfaktor".
Citera
2020-03-30, 01:05
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Jag är imponerad av att Iran har klarat av att diagnostisera 40 000 personer varav 3000 har dött. Självklart är det många fler som har dött men Iran verkar rapportera alla de hittar. Sverige kommer också missa många dödsfall i corona.

Det har vi redan gjort. De som dör i hemmet kommer sällan med, och sedan FHM tog över rapporteringen av dödsfall ifrån regionerna i förrgår så har det knappt kommit ut några alls längre.

Man har lagt locket på helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in