2020-03-28, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag roade mig med att göra lite jämförelser med Lombardiet, centrum för Italiens epidemi. Det visar sig att provinsen Lombardiet har nästan exakt lika många invånare som Sverige.

Senaste tre dagarna (25-27 mars) har Sverige haft 227, 314 och 206 nya diagnosticerade fall samt 22, 15 och 28 dödsfall (källa: Wikipedia).

Det här är väldigt likt Lombardiet för tre veckor sedan, 4-6 mars hade man där 300, 431 och 361 nya diagnosticerade fall samt 18, 25 och 37 dödsfall (källa: https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy).

Tittar man en vecka innan ovanstående perioder, 26-28 feb i Lombardiets fall och 18-20 mars i Sveriges fall, så ser man att Lombardiet hade 1, 5 och 3 dödsfall och Sverige 2, 1 och 5 dödsfall (diagnosticerade fall känns mindre relevanta eftersom Italien i princip inte hade fått i gång någon testning vid det tillfället). Sammantaget finns det en mycket stor likhet i de respektive områdenas utveckling.

Precis som Sverige hade Lombardiet vid den tiden inte fått någon vidare ordning på sitt smittbegränsningsarbete. Lite skolor var stängda och större folksamlingar var förbjudna, ungefär som Sverige. En omfattande nedstängning av hela provinsen kom först den 8 mars.

Tittar man lite framåt från den 4-6 mars så kan man konstatera att en vecka senare låg dödsfallen på cirka 100 om dagen och två veckor senare låg de på cirka 400 om dagen. Därefter, vilket även är ungefär två veckor efter nedstängningen, planar både dödsfall och antal smittade ut och ligger kvar på samma nivå även nu, tre veckor senare.

Av detta bör man kunna dra slutsatsen att Sverige är dömt att ha bortåt 400 döda per dag om två veckor. Sedan blir det lite mer experimentellt. Personligen har jag lite svårt att se att Sverige inför någon drakonisk nedstängning den närmaste veckan. Och i sådana fall kommer ökningen rimligtvis att fortsätta exponentiellt, så att vi har 1500 döda per dag om tre veckor. Helt klart spännande tider detta.
Nej nej... i Lombardiet lanserades i början av mars en jättekampanj vid namn "Milano non si ferma" (Milano stannar icke), där invånarna uppmanades att ge sig ut och festa som aldrig förr. Politiker lät sig fotograferas på aperocena-barer vid Navigli, stadens främsta tillhåll för nöjeslystna.

Jättefiffigt. Det var där det började skena på allvar.

Här är reklamen: https://www.youtube.com/watch?v=Gr0Nsrz7W3s
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Men är de inte så att att vid COVID så är de bakterier som orsakar lugniflammationen? Läst de nånstans

Nej, som jag förstått det handlar det om en viral pneumoni, det är också därför dödligheten är så hög. Det enda som finns i behandlingsväg är respiratorvård. Och ibland hjälper inte detta.

Vid en långvarig virusinfektion är barriären försvagad och bakterier som normalt håller till i de övre luftvägarna kan vandra ner till de nedre luftvägarna som normalt är sterila, och sätta igång en lunginflammation.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Är det för att du är rädd?

Jag är livrädd att jag skall dö i dubbelpipig lunginflammation trots att jag är bara 38 år.

Jag väger just under 100. Lite förhöjt blodtryck.

Har dödsångest
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Bättre att du refererar till denna artikel om någon undrar. De mätte på andningsluften.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/coronapatient-var-smittsam-i-37-dagar/ar-BB118Jr5

Ok tack ska kolla
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om man stoppar alla flyg (eller har oerhört noggrann kontroll på samtliga anländande passagerare, med provtagning och övervakad karantän) och gör likadant i färjehamnar och vid Öresundsbron, och om norrmännen gör likadant, hur kommer viruset in då?
Uppenbarligen hittar det andra vägar eftersom stoppade flyg inte har visat sig ha någon bevisad effekt.
Citera
2020-03-28, 21:03
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Är det någon som tror på Kinas siffror? Det här viruset kommer döda miljoner.

WHO och oberoende läkarteam från länder som USA och Storbritannien som varit där verkar tro på dem.

Edit: Självklart kan man ifrågasätta dessa oberoende observatörers möjlighet att verifiera siffrorna och om de verkligen är oberoende men det är vad det är.
Senast redigerad av Evil_Santa 2020-03-28 kl. 21:05.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag sover3-5 timmar per dygn jag med..
Dock för att jag forskar och är helt uppslukad av detta virus,.men hade ljugit jag sa att jag inte är rädd.

Jag är också rädd, det verkar övermäktigt för oss i Sverige att hantera detta. Vi har så många myndigheter som kan skydda, skylla och hålla varandra om ryggen sen. Jag ser experimentet Sverige som mycket skrämmande.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag sover3-5 timmar per dygn jag med..
Dock för att jag forskar och är helt uppslukad av detta virus, men hade ljugit om jag sa att jag inte är rädd.

Har gått i hemkarantän så jag försöker så minst 12 timmar nu och vila upp kroppen för det som skall komma............................................. ........
Citera
2020-03-28, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Kolla detta:

Det är droppburet men det kan även bli luftburet, se allt i sin helhet för att fatta grejen bäst (valfritt):
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Om man inte är efterbliven kan man själv tänka ut en rad scenarion då det blir just luftburet.

Om man aerosolgenererar en lösning med viruset kommer det hänga kvar i luften längre. Det är känt sedan tidigare för andra luftvägsvirus, och därför måste man ha andningsskydd för sådana procedurer på sjukhus.
Citera
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitr
Det är väl bra att du räknar, men har du tagit i beaktning folktäthet?
Sverige: 25
Lombardiet: 420
Afterskin 499
SL bussar som sillar...
Nogo-zon 35st i en 2:a..
Norrland 1/10 km2

En stor del i swedistan bor rätt tätt.. sedan har vi stora områden där det knappt bor någon alls...
Citera
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Det tror jag inte. Eller det skulle de åtminstone aldrig säga högt, till skillnad från Norge och Danmark.

Eftersom vi för två veckor sedan införde testförbud av alla som inte var aktuella för inläggning på sjukhus är ju våra siffror ju helt otillförlitliga.
Endast de allra sjukaste inläggningsfallen i Stockholm blev testade.

Sjukhuspersonal med hög feber, nyligen hemkomna Italienresenärer, 70-plussare med många riskfaktorer - alla blev de avvisade från att få testa sig.

När jag hörde talas om flera sådana fall uppmanade jag alla att kräva att deras avvisning från att testa sig journalfördes, vilket tydligen gjorts. Det tål att gå igenom detta framöver. Det är en enorm skandal att dessa personer uppmanades till ensamkarantän i två veckor utan att veta om de var smittade.
Det har skapat enormt mycket oro, besvär för anhöriga och onödig frånvaro från viktiga jobb.

Det borde naturligtvis som vid alla anmälningspliktiga smittsamma sjukdomar vara en rimlig åtgärd att den som misstänker smitta också kan bli testad.
När ett test är så enkelt och så billigt att genomföra och kan lämna ett tillförlitligt svar på mindre än en timme borde tester vara självklara. Inom övriga anmälningspliktiga smittsamma sjukdomar får misstänkt smittade förtur och gratis tester direkt.

Att inte ens testa sjukvårdspersonal som utsätter sig för stor smittorisk och samtidigt just nu verkligen behövs på jobbet är fullkomligt absurt.

Såg dock nyligen något nytt uttalande från någon (Tegnell?) att sjukvårdspersonal ska få bli testade - men rent praktiskt är det inte sant. Senast i fredags/igår blev en sköterska och en läkare nekade att testa sig när de hostade och hade stark huvudvärk och feber. De uppmanades gå hem i två veckor i stället.

Men denna nugga inställning till att testa borde våra svenska siffror på smittade inte ens få publiceras utan asterisk i internationell statistik. Det är allt för inkorrekta siffror.
Masstesta nu i Sverige!
Senast redigerad av Solglittret 2020-03-28 kl. 21:07.
Citera
2020-03-28, 21:05
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jag vill att Sverige ska bli en teokrati. Där får Gud bestämma och istället för lagboken så har vi Bibeln.
Inte en teokrati ledd av svenska kyrkan hoppas jag...det vore att införa stalinismm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in