2020-03-29, 16:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det ditt svar på allt det som radades upp i inlägget?
Det var ju väldigt uttömmande ... ... du gör det väldigt enkelt för dig.

Enkelt för mig? Det är ett kallt konstaterande och inte särskilt revolutionerande. Det gäller och har alltid gällt.

Att du verkar tro att någon efter så här kort tid ska komma med svar som bygger på genomarbetad forskning är ju i sig rätt komiskt.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
det är ju redan tidigt sagt att man inte vill uttala sig om tidigare status på enstaka patienter som då kan vara identifierbara. När de säger äldre blir det en grupp. När de meddelar en yngre är det så ovanligt att personen då blir lätt att identifiera.

Problemet är media som är som flugor på att rapportera ingående om yngre som dör. De vill ha direktuppgifter från chockade anhöriga som om de vore medicinska experter.

Hur tänker du här? Det är inte hemligt vilka som avlider i Sverige. Inom några dagar är dödsfallet registrerat i skattemyndighetens dödsfallsregister och en offentlig handling. Så svårt lär det inte vara att få fram vilka 30-åringar det är som kan ha avlidit i corona om man vet tidpunkten.

Dessutom så lär ju anhöriga och vänner själva prata om det och komma i kontakt med pressen. När yngre avlider i corona så lär det inte finnas en brist på personer som vet vad som hänt.

Det här att det skulle finnas nån anledning eller ens vara möjligt att hemlighålla vilka som dör i corona är helt absurt. Vården har sina regler, men patientsekretessen upphör på det stora hela när en patient har avlidit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Har aldrig sagt att jag är en professor.

Tack för din förståelse.

Haha det har du visst sagt i tråden, din jävla lögnare. Du trollar ju på heltid? Jeez.

Citat:
Jag är nog mer kunnig än dig, jag är proffesor. Och snälla prata inte med mig om spanska sjukan och motarbete.

Den spanska influensan varade i två år, och en överväldigande majoritet av dödsfallen händde hösten 1918, medan utbrottets andra våg orsakades av ett muterat virus!

Vissa platser lyckades hålla viruset i styr med traditionella och effektiva metoder, som att stänga skolor, förbjuda allmänna sammankomster och låsa in byar

Godnatt.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Om jag förstår det här diagrammet rätt, så kan det ta både dagar och veckor innan ett vårdtillfälle rapporteras från en IVA-avdelning till Svenska intensivvårdsregistret (som Tegnell använder som källa för sina påståenden att inskrivningen "minskar"):

https://portal.icuregswe.org/siri/report/tmedel

Median för Riket: 4,7 dygn.

Informationen på portalen är ganska kryptisk, så jag reserverar mig för feltolkningar. Men, som sagt, diagrammet tyder i alla fall på en rejäl eftersläpning i rapporteringen.

Tack! Det förklara en hel del, bara man vet om det är det ju okej. Men, som nu, använda det vinklat och direkt medvetet förvränga är inte så bra.
Citera
2020-03-29, 17:00
Medlem
Citat:
Till mina vänner i tråden med en IQ över 100.

Minst åtta olika muterade stammar av coronaviruset tar sig runt världen och skapar ett spår av död och sjukdom som jag och andra forskare spårar och följer efter genetiska fotavtryck.

Även om mycket är okänt, dolda i virusets unika mikroskopiska fragment är ledtrådar till ursprunget på dess ursprungliga stam, hur det uppför sig när det muterar och vilka stammar som förvandlas, medans andra dör ut tack vare karantänåtgärder.

Fördjupade i en gång livliga och nu nästan tomma laboratorier, jag och andra forskare som övervakade dussintals projekt är istället fokuserade på ett mål: spåra de nuvarande stammarna av SARS-CoV-2-viruset som orsakar sjukdomen COVID-19.

Laboratorier runt om i världen vänder sina sekvenseringsmaskiner till uppgiften att snabbt sekvensera virusprover tagna från personer som är sjuka med COVID-19. Informationen laddas upp till en webbplats som heter NextStrain.org som visar hur viruset migrerar, muterar och delas upp i liknande men nya subtyper.

Vad händer om en muterad variant kommer tillbaka till kina, är det just det vi ser nu i kina, klassas det då som ett återinsjuknande eller kommer en sådan patient in som en ny trots att personen räknades första vågen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I de rankingar som görs varje år brukar Italien och Frankrike turas om att ligga etta.

Många italienare som bor i Sverige - och många italiensvenskar på semester - är bokstavligen livrädda för svensk sjukvård.
Sjukvården levererar nu i alla fall, fler utskrivna än inkommande på ICA-avdelningarna
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Är det vitamin C och Zink som funkar mot virus?

Något annat man borde köpa i samma släng?

Zink har väl immunförsvarstärkande egenskaper.
C-vitamin är jag mer osäker på?
Låter bra iaf.
C-vitaminbrist i coronatider känns inte jättebra iaf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Berätta vad det är som ska börja som vi ska vara så rädda för.
Mer smittade, mer döda i Sverige kommande månader. År?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hur menar du? De registrerar ju antal nya patienter per dag på IVA.

Kollar vad Varmadrycker precis skrev, men nej, dom gör inte det, datan släpar efter. Det kan också bero på hur vårdadministratörer jobbar och vilka rutiner dom följer.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Tror ni det kommer ta 3-4 år innan ekonomin är tillbaka på samma nivå som i början av 2020?
Ingen som vet, ingen som vet!
Själv tror jag dock på en betydligt längre tid - och frågan är hur internationell handel (och EU) utvecklas under den tiden.
Citera
2020-03-29, 17:01
Medlem
Det är skrämmande att så många i den här tråden inte förstår skillnaden mellan linjär och exponentiell ökning. Det säger verkligen en hel del om Sveriges skolsystem.

Här är en bra sammanfattning som de flesta borde kunna förstå, vad gäller Corona och grundläggande matematik.

https://www.google.com/amp/s/www.washingtonpost.com/weather/2020/03/27/what-does-exponential-growth-mean-context-covid-19/%3foutputType=amp
Citera
2020-03-29, 17:01
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Lita inte på några siffror som presenteras under helgen. Det råder eftersläpning i redovisningen. Sent måndag eftermiddag lär verkliga läget vara klarare.

Men snälla, det handlar inte om att ”FHM mörkar siffror”. Jag pratar om siffrorna sjukhusen rapporterar varje dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in