Citat:
Så det hjälper att öppna Scania och Volvo fabrikerna som inte kan få komponenter för att underleverantörer i Italien, Kina eller var som helst i världen är stängda? Hur hjälper det?
Hjälper det att öppna teatrar och idrottsarenor? Flygplatser? Närstudier vid högskolor? Kanske lyfta begränsningen så det blir litet häftigare After Ski i Åre?
För den konsumtionen lyfter ju börskurserna direkt? Kanske det fixar oljepriserna också?
(Jag förstår inte riktigt hur detta hjälper något annat än smittspridningen - ah, var det det du menade? Öppna för mera besök på äldre boenden och sjukhus? Jag börjar förstå flockimmunitet=folkmord-foliehattarna snart.)
Hjälper det att öppna teatrar och idrottsarenor? Flygplatser? Närstudier vid högskolor? Kanske lyfta begränsningen så det blir litet häftigare After Ski i Åre?
För den konsumtionen lyfter ju börskurserna direkt? Kanske det fixar oljepriserna också?
(Jag förstår inte riktigt hur detta hjälper något annat än smittspridningen - ah, var det det du menade? Öppna för mera besök på äldre boenden och sjukhus? Jag börjar förstå flockimmunitet=folkmord-foliehattarna snart.)
Skärp dig. Allt öppnas i takt med att det finns en marknad för det, självklart.
Teatrar, biografer och idrottsarenor och annat nöje som förvisso inte producerar något värde men som åtminstone stimulerar samhället litegrand då folk kommer köpa saker som måste produceras till dessa evenemang.
Det måste så klart ske i samklang med de vi handlar med och för tillfället bör Sverige, så länge EU inte handlar fritt (i praktiken) skippa alla tullar och uppmuntra de vi handlar med att göra det samma. Och moms på momsen för företag som importerar kan avskaffas o s v.
Du fattar inte var vi hamnar ekonomiskt om vi fortsätter såhär.
Indien kommer att vara rikare än EU innan detta är över, tack vare krigstillståndet.
Hur är jag en foliehatt? Jag var också en alarmist. För 1-2 månader sedan. Det är för sent nu utan att ekonomin fullständigt kommer krascha.
Jag vill inte att vår del av världen utkonkurreras av Indien ensamt när vi är klara, för att inte tala om Kina som redan har fått bukt på smittan och i princip bara behöver behandla de sjuka och sedan är de klara - problemet för Kina blir omvärlden.
Sverige är långt ifrån självförsörjande. Inte ens EU kan försörja sig självt i dagsläget. På mat alltså. Hade du fått bestämma hade väl svensk militär stått redo med artilleri och sprängt varenda bil/tåg/whatever som nu närmar sig i luften, vid Öresundsbron? Eller just ja, det var Stockholm som skulle sättas i Karantän. Är det bara innerstan som ska omringas av beväpnade vakter eller hela länet? Det blir lite kämpigt att stoppa tunnelbanevagnen grövre kaliber på vapnen än vad polisen har, men länet kanske skulle kunna sättas i karantän. I söder är det lätt (rakt söderut är en återvändsgränd, åt Sydväst har du Södertälje som du enkelt kan spärra av infarten till Stockholm via, men Södertälje ingår ju i länet och det finns alldeles för många småvägar att ta sig in via, och .... ja, du kanske hade tänkt inkalla militär helt enkelt, för att isolera innerstan är enkelt om du först slår ut tunnelbanesystemet (det är bara att spränga sönder varenda järnväg eller tunnelbana) och sedan i norr spärrar du enkelt av vid Roslagsvägen (spräng sönder den lilla bron bara)..... Västerut får du hitta en karta och själv räkna ut hur du ska göra, och Södermalm är plättlätt att spärra av söderifrån. De broarna är dock ordentliga konstruktioner så snälla, spräng bara broarna i absoluta nödfall.
Är det något sådant du tänkt dig? Det blir väl första gången i världshistorien som en huvudstad har ett parlament som beslutar om att spärra av sig självt från omvärlden?
Jag gillar ditt mål, men du förstår inte vad det kommer att kosta oss i längden.
Du hittar ingen som vill Sveriges folk bättre än jag på det här forumet.