2020-03-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Mörkar om underliggande med hänvisning till patientsekretess. Kanske inget underliggande.
Her er fra spørsmål og svar på Expressen:
"
37 minJohan Bratell - EXPRESSEN
LÄSARFRÅGA. Hej! Vi har också sett de nya uppgifterna men vi går i nuläget på vad Region Jönköping kommunicerat i frågan. Skulle det visa sig att det inte stämmer så kommer vi självfallet att uppdatera.
Nu får ni uppdatera & rätta till uppgifterna om mannen som avlidit i Jönköping. Inte 30 år utan 40 år med flertal underliggande sjukdomar
T.B"
https://www.expressen.se/gt/yngre-man-dod-i-corona-i-jonkoping/
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kina öppnar matmarknaderna igen....det är ta mig f-n sanslöst om det stämmer.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163761/Chinese-markets-selling-bats.html

Läste nyss det där. Jag är arg så jag kokar. Hade faktiskt trott att de den här gången skulle ha stängt ned dem för gott.
Funderar på att bojkotta allt kinesiskt. Synd bara att det är omöjligt om man ska kunna leva ett normalt liv idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vi kan hoppas på att klara oss bättre än Wuhan då man blev överrumplad och överbelastade där.
Runt 3000 döda med befolkning liknande Sveriges. Kan vi hålla det runt tusentalet är det ju en ordentlig bättring, men vi får se.

https://time.com/5811222/wuhan-coronavirus-death-toll/

5000 urnor med kremerad aska levererades till ETT begravningshem i Wuhan under 2 dagar. Finns många sådana begravningshem och fler leveranser väntas. NYT uppskattar det till minst 45000 urnor och en kines i videon säger att man nog kan lägga på en nolla på antalet döda, kanske 2. Så antingen

1, Antalet döda i Wuhan är betydligt högre.
2. De som dödades i "förebyggande syfte" räknas inte in i statistiken.
3. Rensning av dissidenter
4. Man delar upp askan så alla barnbarn får en urna med lite aska från morfar...
5. Man kremerade alla djur på marknaden också.
6. Produktionen av urnor höll igång ekonomin
7. Fake news.
8. Det är en vanlig influensa

Vad tror ni?
Senast redigerad av HrP 2020-03-29 kl. 15:09.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Besserwissersvar - Ex

1743 https://sv.wikipedia.org/wiki/Dalupproret_1743

1811 https://sv.wikipedia.org/wiki/Kl%C3%A5gerupskravallerna

Sen är det relativt nära för revolution runt 1918. Till ex Per Albin Hansson ville ha det. Högern ger med sig och Hjalmar Branting stoppar "ungtupparna" hos soc dem.

Sen finns det även andra uppror.

Dock vad jag vet så hade ingen av upproren något att göra med sjukdom. Mat och skatter brukade få folk och bli sura.

Ja men inga lyckosamma uppror. Gustav Vasa vann över dansken och adeln men sen har det i stort sett varit diktatur i Sverige, om än under ett tunt lager demokratisk fernissa.
Citera
2020-03-29, 15:04
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
https://mobile.twitter.com/KarimJebari/status/1243623773967912963

Här har du en liten förenklad förklaring.
Han (Karin) verkar inte uppdaterad på att WHO ändrat sin åsikt gällande antalet asymtomatiska till cirka 90% vilket inte är långt ifrån Tegnells 95% men annars en bra enkel text.
Lombardiet har redan visat att det är osannolikt att 95 % skulle vara asymptomatiska.

Lombardiet har en befolkning på ganska exakt 10 miljoner. Låt säga att 5 miljoner redan smittats i regionen och att de alltså redan skulle vara nära flockimmunitet (60 - 80 %). Om 95 % är asymptomatiska skulle det innebära att 250 000 personer blivit sjuka med symptom. Studier från Kina visar att c:a 5 % av de som insjuknar blir kritiskt sjuka. 5 % av 250 000 är 12 500 personer. Om hälften av de kritiskt sjuka avlider betyder det 6 250 dödsoffer.

Antalet döda i Lombardiet uppgick igår till 5 944. Om Tegnells tes är korrekt uppnår Lombardiet inom den närmsta veckan flockimmunitet. Om inte nya fall i Lombardiet sjunker drastiskt de närmsta dagarna så har Tegnell fel.

Betydligt troligare är att det faktiskt är runt 1 % som dör av sjukdomen (så länge det finns tillgång på högkvalitativ sjukvård).
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Her: https://www.dagbladet.no/nyheter/sjekk-din-kommune/72245992
"Fylkesoversikten
FYLKE SMITTEDE DØDE
Viken 1158 9
Oslo 989 8
Vestland 427 2
Rogaland 313 0
Trøndelag 287 0
Innlandet 286 2
Agder 153 1
Troms og Finnmark 134 2
Vestfold og Telemark 126 1
Møre og Romsdal 92 0
Nordland 40 0
TOTALT 4015 25

Edit: Hvor de som døde bodde, vet jeg ikke om det finnes noen oversikt over.

Finns det någon norsk sida där detta diskuteras - typ som FB?
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag jämför med Italien ja, men målet för oss alla är att vi ska få så få döda i absoluta tal, så få som möjligt.

Att antalet döda nu minskar dag för dag måste innebära att vården gör någonting bra. Eller att vi är starka och friska i grunden.

Säger ingenting om hur det kommer se ut de kommande dagarna. Folk dör inte samtidigt så att säga.
Citera
Medlem
Citat:
Jag jämför med Italien ja, men målet för oss alla är att vi ska få så få döda i absoluta tal, så få som möjligt.

Att antalet döda nu minskar dag för dag måste innebära att vården gör någonting bra. Eller att vi är starka och friska i grunden.
Det är för tidigt att säga att de minskar dag för dag.. 331 på iva. De ökar med 10 %varje dag..
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yorkshireman
Detta är brevet som skidades ut från Rålambshovsskolan för några minuter sedan. Jag saknar ord......

20200305
Just nu florerar det rykten om att det förekommer coronavirus på Rålambshovsskolan och att elever är smittade. Vi kan förstå att det med anledning av rykten och information i sociala medier finns oro bland elever och vårdnadshavare. Med hänsyn till alla elevers integritet och patientsekretess kan vi på skolan inte bekräfta om enskilda elever är smittade eller har varit på provtagning.

Vi har fullt förtroende för att rutinen som sjukvården har fungerar. Skulle det finnas misstänkt smittade/smittade på skolan så är det Region Stockholm och Smittskydd Stockholm som ansvarar för att de får lämna prover, får provsvar och vid konstaterad smitta att de får vård. Det är också Smittskydd Stockholm som ansvarar att spåra smittan, för att nå eventuella personer som patienten kan ha haft kontakt medför bedömning och eventuell provtagning. Vid behov får vi på skolan den information vi behöver och professionellt stöd att hantera situationen.

Skolan har verksamhet som vanligt imorgon fredag. Vårdnadshavare som känner oro och vill att deras barn ska vara hemma med anledning av coronaviruset behöver ansöka om ledighet som vanligt, enligt de rutiner som finns på skolan. Den kommer att godkännas enligt stadens riktlinjer.

Har du frågor om coronaviruset covid-19 kan du ringa det nationella informationsnumret 113 13.

Vi håller er informerade via Skolplattformen.

Med vänliga hälsningar,
Skolledning och Personal

Nu, nästan 4v senare börjar man skönja effekten av hur rålis hanterade situationen.
En elev insjuknade-testades-skickades sen hem typ 2 dagar efter.
Sen inofficiellt stängde rålis ned alla 7:e klassare i en vecka, där dom sen kom tillbaka.
Tidningen Mitti serverade helt andra uppgifter i det ämnet, att bara eleven hade skickats hem.
Sen 2v tillbaka är Rålambshovsskolan helt nedstängd.
Det visade sig sen att eleven hade hunnit smitta fler på skolan, och dessa elever sprang just i den livsmedelsaffär där "radiolegendaren" som nu avlidit också handlade tidigare.

Får väl kolla i dödsannonserna framöver i hur många i Fredhälls-området som dött och ev avlider inom 1-2 veckor till, eftersom sekretessen förhindrar den typen av info.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/QobRwQ/radiolegendaren-kerstin-behrendtz-har-dott-i-corona
Citera
Medlem
Citat:
Jeffrey Ipstein 4 president!

Han har ett aldrig sinande förråd av fakta begravt djupt ner i ett mörkt förråd, tänk om han bara ville dela med sig till våra myndigheter - miljontals liv hade räddats!
Kom tillbaka om ett halvår.
Citera
2020-03-29, 15:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fullpackad med folk på både buss och tunnelbana...
Finns det tunnelbana är det inte en by

Utanför städerna är för en bonde där man är på semester om man hittar en tunnelbana ;p

Det är ju hopplöst för arbetspendlare runt Stockholm, det förstår jag. Har bott där själv en gång i tiden.
Citera
2020-03-29, 15:05
Medlem
Citat:
Nej, jag har rapporterat stigande siffror i min talserie, eftersom min tes och tro var att vi skulle ha 233 döda idag. igår började jag se att det inte skulle bli så.

Jag erkänner också att jag suttit och tänkt, om 7-14 dagar, så ballar det ur helt. Nu är det 3-4 veckor sedan, och saker ser ju faktiskt bättre ut än jag trodde. Dock kommer det ju såklart bli mycket mycket värre, men mina värsta farhågor har inte besannats än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in