2020-02-02, 23:51
Medlem
hur reagerar dessa aerosoler i kyla, riktig kyla utomhus.....det brukar ju ryka ur munnen när man prata eller andas. Det kommer bli ett avståndstagande samhälle, man kommer inte vilja ta i hand, gå för nära , ge en kram och alltid vara misstänksam mot alla. (tror jag)
Citera
2020-02-02, 23:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Okej, Grollaren. Då kanske jag tolkade dig fel.
Vad tror du är anledningen till att de tog bort artikeln och bilder?

Vad tror du anledningen är att twitteradmins dammsugit twitter på screenshots av artikeln?

Jag tror det är för att de satte ihop två och två och ansåg att artikeln kunde uppfattas som okänslig, när de insåg stundens allvar. Det är vad jag tror.

Jag skulle gärna svara på vad jag tror, men som jag skrev tidigare började det hända oförklarliga saker med min dator när jag blev aktiv i denna tråden, och skrev en del kritiska inlägg med länkar.
Så jag vågar faktiskt inte svara. Men det är klart att jag fattar.
Jag överlämnar därför källkritiken till andra numer
Citera
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
För er som har haft lunginflammation, hur var det? Är det något som man kan ta sig igenom själv hemma om man är normalfrisk i övrigt?
Väldigt individuellt och beroende på bakteriesort/virus.

När jag fick dubbelsidig lunginflammation 2002, insjuknade jag under en förmiddag. Låg redan vid lunch i syrgas och maskiner på intensiven i sex dagar, för att sen flyttas till vanlig vårdavdelning ytterligare 9 dagar. Hade en syresättning på 71% när jag kom in på akuten.

När jag fick det i tonåren däremot behövde jag knappt ens ta mer astmamedicin.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej jag vill att du förklarar dig.

Enligt ditt scenario smittar person A person B, varpå person B genast blir smittsam.

Varifrån kommer de virus som patient B smittar med, menar du?

Eller är det så att du framför en masda BS?

Vi har redan gått igenom detta ditt förbannade mähä. Att förklara för dig en gång var en hel dags ansträngning. Jag kommer behöva lägga min inom 2 timmar i alla fall, för att orka jobba imorgon. Och det lär inte räcka för att få dig att begripa ens de enklaste ting.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Du menar antibiotika? I det här fallet är det ju virus och då biter inte antibiotika vad jag har förstått det som. Behöver verkligen alla som har lunginflammation vård?
Öh, ja. Lunginflammation är ett allvarligt tillstånd som man kan dö av!
En vän till mig som är i trettioårsåldern fick lunginflammation utan att veta att det var lunginflammation. Han sökte hjälp efter att han varit hemma sjuk i tre veckor och det inte blivit bättre. Han förstod inte vad det var för supertung förkylning han fått. De röntgade hans lungor, gav honom ett batteri mediciner och sen klarade han sig men var som sjuk i 4v.
Citera
Medlem
Deerhunter10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boored
Ska vi fortsätta med exponentiell ökning tills i höst lär det inte finnas så många människor kvar att smitta nej

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
10 procent av 10 miljoner är 1 miljon vårdplatser, akutvård.
Hur många platser finns det i hela Sverige?

Ca 500 intensivvårdspatienter i hela landet.
Dessa står idag dock ej tomma.
Citera
2020-02-02, 23:53
Medlem
Madagascars avatar
Någon som har en länk med info om dagens nya fall i Kalifornien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Israel är en av få platser just nu där man kan känna sig säker. Är det en nation som kommer att överleva längst så är det just Israel.

tror mer på St:a Helena, Pitcairn och liknande isolerade öar
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag skulle gärna svara på vad jag tror, men som jag skrev tidigare började det hända oförklarliga saker med min dator när jag blev aktiv i denna tråden, och skrev en del kritiska inlägg med länkar.
Så jag vågar faktiskt inte svara. Men det är klart att jag fattar.
Jag överlämnar därför källkritiken till andra numer
Hmm. Mitt firefox på plattan segar ner nåt otroligt när jag går in på kinesiska twitterkonton, just. Det är så man blir konspiratorisk! Winnie the Xi is after me lol
Citera
2020-02-02, 23:54
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
I Thailand har ju just Tamiflu och hiv-mediciner haft bra effekt på en 71-årig kvinna.

Ok! Tack för upplysningen, intressant..
Citera
Avslutad
Den stora paniken borde vara om de med tidiga symptom dör i ganska stor mängd i I- länder med stora resurser. Personligen är jag mer rädd för en death rate på 8% i väst än 12% i Kina.
Citera
Avslutad
Citat:
För er som har haft lunginflammation, hur var det? Är det något som man kan ta sig igenom själv hemma om man är normalfrisk i övrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har haft som barn, gjorde jäkligt ont att andas in, men jag blev frisk, ingen sjukhusvård.

Lunginflammation är bevisligen inte det samma som döden.

Jag har haft lunginflammation som 15-åring.
Förmodligen i sviterna av en lång förkylning. Hostade (men inte överdrivet på något sätt) ganska länge vilket störde mig och det slutade med ett besök hos vårdcentralen. Inget ont eller så.

Man konstaterade lunginflammation och jag fick antibiotika utskrivet.

Jag mådde bra förutom hostan och den var mildare än vid förkylning skulle jag säga.
Minns att jag t.o.m. spelade fotboll på rasten i skolan och det var ändå på den tiden då man gjorde allt för att få en frisedel från skolan. Med lite hosta som biverkning så klart.

Så en lunginflammation kan vara extremt mild som du säger. Men gissar väl på att lunginflammation skapad av 2019-nCoV inte beter sig riktigt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in