2020-03-25, 12:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ser bra ut. Klarsr vi oss med 5-6 döda idag ser jag ett tydligt trendbrott mot italien. Då behöver det inte bli så illa och Tegnell är ett geni.
Det rör sig enbart om tur.
Hur det än går kommer han att ha en efterhandskonstruktion.

Sverige ligger avskärmat i utkanten av världen.
Det räckte med några smittade återvändande skidturister för att vi skulle få in smittan ...
Citera
2020-03-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Skydden måste vara CE-märkta, annars är det olagligt. Polisen skjuter dig för langning av ej godkänd skyddsutrustning.

Visir är också en sorts skyddsutrustning och igår visade en läkare hur man tillverkar visir hemma.
Men på sätt och vis kan jag förstå det eftersom om någon blir smittad så kan den stämma arbetsgivaren ifall det var ett icke godkänt skydd.
Men det borde kunna lösas om man lägger över ansvaret på personalen. De kan köpa skydden själva eller att de skriver på att papper att de använder skydden på egen risk.
Citera
2020-03-25, 12:48
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anoss
Bara jag som känner att Sverige kommer klara detta bättre än andra länder och bli hyllade för våra val av ingrepp i samhället? 🤔
Känns som saker går stabilt och detta inte kommer orsaka några större bekymmer för sjukvården.

Som sagt, 96 nyinlagda på intensiven de senaste 3 dagarna. Känns - enligt mig - inte så stabilt. Notera - återigen - att dessa kommer behöva intensivvård i genomsnitt 14 dagar.
Citera
2020-03-25, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Angående klimatet/vädrets inverkan är det intressant att följa Kanada och Australien. Båda stora länder med ganska utspridd befolkning, ungefär samma folkmängd, ungefär samma nivå på levnadsstandard och sjukvård, båda har många inresande från bland annat Kina.

Kanada: 26 döda
Australien: 9 döda

(Antal smittade tycker jag är meningslöst att jämföra, eftersom det mest beror på hur mycket man testar och med vilken strategi).

Ingen stor skillnad, men det kan tilläggas att spridningen och dödsfallen kom igång tidigare i Australien, så Kanadas siffra är summa döda sedan 8/3 medan Australiens är sedan 1/3.

Eller, annorlunda jämfört, Australien hade sitt första dödsfall 10 dagar innan Sverige, men nu har vi 4 gånger så många döda som dem, trots att vår befolkning är mindre än hälften av deras.

Verkar ju ändå vara en rätt tydlig tendens. Länder på norra halvklotet borde köra stenhårt på att försöka bli smittfria innan hösten...

Svårt att säga, verkar mest som att Australien hade en väldigt långsam initial utveckling, kanske hade myndigheterna bra koll. Och sedan har det dragit igång ordentligt. Enskilda dödsfall kan ju handla om "slumpen", om fel personer blir smittade.

Fast å andra sidan har väl temperaturen gått ner sedan i februari? Så accelerationen kanske satte igång med fallande temperaturer. Kruxet är att de fortfarande har runt 20 grader. Bättre väder än så kan vi absolut inte räkna med under Maj, så vädereffekterna kanske vi inte får förrän Juni eller till och med Juli?
Citera
2020-03-25, 12:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Och så Anders Tegnell:

Ja, Dr Tengele bryr sig bara om att tillräckligt många hinner bli smittade innan regeringen reagerar o gör lock down...
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Hur kan ett vaccin vara det bästa alternativet ? Du förutsätter att större delen av Sveriges befolkning inte är smittad redan eller ? Är större delen redan smittad är ett vaccin meningslöst. Vaccin skall inte ges till redan smittade..Det skall ges INNAN folk smittats då helst minst en månad innan helst flera månader innan och ev. i flera omgångar för att bygga upp en immunitet. Är redan större delen av befolkningen smittad gör ett vaccin mer skada nytta troligen.
Ja, jag tror att större delen av befolkningen inte är smittad. Vi skulle ha betydligt fler vårdfall i så fall. Men det är klart, dröjer det för länge innan vaccinet kommer så kanske det inte gör så stor nytta. Sedan kan man ju tänka sig att att ett kommande vaccin täcker in flera coronavarianter?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Är också sjukt trött på detta

Vakna
Frukost
Sonens rum (arbetsrum)
Lunch
Sonens rum (arbetsrum)
Middag
Soffa
Sova

Samma sak varje dag ;D

Låter ju som en drömtillvaro. Tänk om du skulle vara tvungen att sitta på en jävla massa onödiga möten och pendla långa sträckor.
Citera
2020-03-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Inget. Snarare ett beslut som grundare sig i deras överlevnad. Inga intäkter, ingen affär.

Men det kommer förstås inte att förmedlas officiellt
När andra gym kör som vanligt måste de förstås haka på för att inte mista kunder. Att medelåldern på döingarna i Sverige är +82 är ju inte heller en nackdel med tanke på gymmens klientel.
Citera
2020-03-25, 12:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Nej, varken Tengele, Ollongren eller Svetsaren kommer någonsin att ställas till svars.

Jag kan bara hoppas att mina gamla föräldrar klarar sig.

Jag är inte orolig för egen del. Försöker hålla mig undan smittan. Är inte ung men heller inte gammal. Får jag det så kanske jag klarar mig, kanske inte.
Tänker också mest på mina äldre föräldrar.

Andra länder stänger.
I Sverige säger de så här:
"Smittskyddsexpertens coronaråd: ”Gå ut i vårsolen”"
Johan Giesecke, smittskyddsexpert

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/smittskyddsexpertens-coronarad-ga-ut-i-varsolen
Citera
2020-03-25, 12:51
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Låter ju som en drömtillvaro. Tänk om du skulle vara tvungen att sitta på en jävla massa onödiga möten och pendla långa sträckor.

Sitter i skitmöten på skype istället, nej fan jag saknar att käka lunch med arbetskamraterna, sitta i köer med bilen och sjunga falskt, ta en fredagsöl..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Har jobbat hemma ett bra tag nu och i början var det skönt. Men jag börjar ledsna på det nu och på sikt är det inget jag rekommenderar. Det passar kanske för en del, men inte för mig.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Men om du inte tycker det, varför svarar du mig hela tiden , ditt trögfattade socfall...

Läs vad jag skriver och lär dig, din tönt.
Stackars dig du måste ha någon typ av attitydproblem kombinerat med lågt självförtroende. Återvänd till spritflaskan nu. Det är nog lugnast för alla parter... Eller så kanske du lär dig att läsa och förstå samtidigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in