2020-03-25, 12:25
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Debattklimatet här inne är fullkomligt rubbat om du menar att den frågan är relevant eller meningsfull på något vis som helst.
Oavsett om vi anser det vara "okej" eller inte, så kommer ju antalet som skrivs in på intensivvårdsavdelninga att öka i ett par veckor efter att antalet nysmittade börjat minska.

Tja, det var ju naturligtvis retoriskt, med själva tyngdpunkten på att det är en kraftig ökning på kort tid. Och ja, det är klart att det kommer tillkomma nyinskrivna ett par veckor efter. Poängen är - om jag inte gjorde den klar - att redan nu ser vi en drastisk ökning. Smittspridningen är total i Sverige och fortsätter det i samma takt (30+ inlagda) så är det kört, tänker jag.
Citera
2020-03-25, 12:25
Medlem
Jag blir galen av sådana här nyheter:

Citat:
Sats öppnar åter träningsanläggningar i Sverige
https://www.dn.se/ekonomi/sats-oppnar-ater-traningsanlaggningar-i-sverige/

Jag är förihelvete beordead att arbeta på distans för att det inte skall ske smittspridning på arbetsplatsen, som är nästan helt nedstängd, pensionärer är tillsagda att sitta och gömma sig i sina lägenheter, osv, men man skall öppna gymen?

Vad är det för fel på folk? Jag har ett litet tips, i all välmening: DET GÅR ATT MOTIONERA UTOMHUS! Det enda du behöver är ett par skor och vissa dagar ett paraply. Riskan att bli smittad under en promenad är noll (0.000000) och det är alldeles gratis.

För i helvete.
Citera
2020-03-25, 12:26
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja självklart.

Det är därför vi är en förebild i Tyskland.

Påsken och skidåkning kommer att skynda på flockimmuniteten. Inga kattuggande åldriga tbcsomalier som riskerar livet i Storlien dessutom. Bra prognos

10-12% får allvarlig symptom och behöver sjukvård. Räknar vi med 1% dödlighet är det alltså 60-70k människor som dör bara i April, uppfattar jag det korrekt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dom gick ju ut och sa att vi inte har Allmän spridning i Skåne vilket är skönt. Problemet är att jag har många polare som tar det som att hotet är över och planerar att ha fester hemma för att fira. Mitt kontor skickade ut mail och berättade att dom nu kommer sätta på värmen och att vi kan komma in 10 och 10 i varannan dag och börja jobba igen.

Personligen stannar jag hemma lite till och ser hur det ser ut på måndag, är det samma lilla ökning som vi har idag så kommer jag nog också återgå till normala livet

Mina barn sa till mig igår att allt fler elever och lärare har kommit tillbaka till skolan (skola i Skåne). Mitt jobb har också kommunicerat ut att vi som har egna kontorsrum kan komma tillbaka. Men jobbresor, anställningsintervjuer, jobba med även lättare sjuksymptom och kundbesök är fortfarande förbjudet.

Det känns som att Skåne mer och mer börjar återgå till ett normalt tillstånd.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Då har jag uppfattat dem fel. Jag förstod det som att det inte var sådan brist att det skulle ta slut inom en dag för vissa?

Nej. Socialstyrelsen kan omöjligt hålla koll på allas individuella lagerhållning antar jag. Men en generell brist på material har varit kommunicerat sedan länge. Det som blev nytt igår på den fronten var att man inte heller hade kunnat få tag på mer material.
Sedan lär det ta olika lång tid för olika verksamheter innan den akuta bristen uppstår på grund av lokala lager, prioriteringar etc.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du måste vara sällsynt trögfattad. Jag har inte sagt det heller, utan min tes var att många verkar tro att södra delen av Sverige är väldigt glest befolkat, vilket inte är sant. Där finns samma befolkningstäthet som genomsnittligt finns i många länder i Europa. Dessutom är ju Europa väldigt tätbefolkat i sig och jämför man Sverige med många andra länder i världen så är inte landet uppseendeväckande glesbefolkat, särskilt inte södra halvan.

Men om du inte tycker det, varför svarar du mig hela tiden , ditt trögfattade socfall...

Läs vad jag skriver och lär dig, din tönt.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ja självklart.

Påsken och skidåkning kommer att skynda på flockimmuniteten. Inga kattuggande åldriga tbcsomalier som riskerar livet i Storlien dessutom. Bra prognos
Ren galenskap.
Citera
2020-03-25, 12:27
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
<klipp>

Samtidigt ska ju inte en ensam person hållas ansvarig. Om det nu är så att man lyssnat på Tegnell bara, och det går åt pipan, så bör ju även de som valde att lyssna och därefter ta politiska beslut också få skit.

Ja det är ju så löjligt. Att hålla Folkhäls(a)omyndigheten ansvarig, och Anders Tegnell är ju helt vansinnigt. Regeringen och oppositionen, lutar sig varje gång de uttalar sig emot expertis.

Ändå är Folkhäls(a)omyndigheten några som har i sina beräkningar främst folkhälsa, därför vi fick höra en från dem igår säga (eller alla) att folkhälsa och främst för barnen är det viktigt att komma ut, och vara i friska luften, tex. ska fotbollsträningar anordnas så att barnen fortfarande kan spela fotboll ute, och vi planerar att komma med rekommendationer om det.

Vi har alltså både regering och opposition som lutar sig emot en myndighet där man har folkhälsa och fotboll i sina parametrar när de beräknar risk för covid-19, och vill att folket ska ha bra hälsa. Skandal av regeringen och opposition att lägga över ansvaret på en myndighet som har så blandade uppdrag, den enda jag sett kritiserat detta är Ebba Busch Thor KD.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Får alla se till att påskynda det så gott det går om det ska vara klart till slutet av April. 6 miljoner är en hel del. Det är nog inte ens möjligt att uppnå utan några restriktioner alls.
Jag tror det är möjligt eftersom den stora blodgrupp 0 inte behöver smittas eftersom dom ändå är immuna, Vi behöver bara hålla ett vakande öga på gamla kattuggare med svår diabetes.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
"Virusmolekyler hittade 17 dagar efter att sista passageraren lämnat fartyg"

Ja det innebär ju att viruset rentav kan spridas med både brev och paket världen över!
Och inte bara det, det är betydligt värre i affärer och överallt där man tar på samma ytor.

En coronasmittad person som fyller på varor, sedan bär man hem smittan på varorna. Sedan spelar det ingen roll om man så står och tvättar händerna i 30 minuter, för smittan kommer finnas på möjlkförpackningen eller vad det nu än kan vara, när man väl sitter och äter och skall ta i det.

Enda positiva är väl att för varje gång man tvättar händerna så minskar man åtminstone antal virusmolekyler, vilket är bra.

https://samnytt.se/virusmolekyler-hittade-17-dagar-efter-att-sista-passageraren-lamnat-fartyg/
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ja självklart.

Om du räknar med 1-2% dödlighet så ser du vad regeringen offrar för ekonomin.
Citera
2020-03-25, 12:28
Medlem
Citat:
Riktigt

Flockimmuniteten lär vara fixad i april

Tyskland beundrar den svenska navigeringen i Coronauniversum

Att ta i så man spricker gäller tydligen åt bägge håll.

Antingen ska vi alla dö och masspanik väntar på jorden...

Eller så beundrar tydligen en hel nation, "Tyskland", den strategi vi kör på...

(Hela Tyskland? Eller är det vad jag sett, en gammal läkare som nu är musiker / dirigent man intervjuat? Haha!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in