2020-03-25, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Sverige +19 och +1 dödsfall idag.
Och hur mycket är klockan?
Citera
2020-03-25, 12:44
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tror inte det kommer att bli så många eftersom kurvor enligt vad vi sett historiskt har en tendens att plana ut.
Eftersom uträkningen gjordes på ett genomsnitt över svårt sjuka och med WHO´s uppskattning av virusets dödlighet 1-2% så ligger summan i underkant!
Att det kan vara svårt att ta in är en sak men att inte tro på siffrorna är ren dumhet.
Citera
2020-03-25, 12:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Någon som kan förklara varför sats först stängde och sedan öppnade. Vad har förändrats i smittspridningen?

Dom stängde för att en person som varit på flera Sats anläggningar i köpenhamn visat sig varit smittad med Corona.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fast många av dom kan själva sköta sjukdomen i hemmet.

När Trumpmedicinen traskar in är det slut med Corona

Jag vet inte om jag var oklar, 10-12% KOMMER BEHÖVA sjukvård. Alltså resterande delar som är smittade kommer ha vanliga influensa symptom eller nästan inga alls. Dessa 10-12% måste ta kontakt med sjukvården och belasta systemet där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Din höga önskan om bråd död kommer inte uppfyllas. Vi gör det här bra. Att möta covid-19 öga mot öga är det enda möjliga alternativet, det är för sent att utrota detta virus. Vi hade en liten, liten chans att isolera viruset i Kina. Då hade nedstängning av hela länder fungerat, nu gäller inte detta längre. Viktigt dock att smittspridningen inte sker för snabbt, sjukvården måste kunna hänga med.

Det sistnämda är varför vi behöver stänga ner Sverige idag. Regeringens åtgärder är alldeles för lama och för många kommer bli sjuka samtidigt. En nedstängning bromsar upp smittspridningen så mycket som möjligt så man sen kan släppa på igen. Just nu kör vi ner i ett avgrundsdjupt hål, men vi kan ju iaf leva våra liv nästan som vanligt tills dess..
Citera
2020-03-25, 12:46
Medlem
Bara jag som känner att Sverige kommer klara detta bättre än andra länder och bli hyllade för våra val av ingrepp i samhället? 🤔
Känns som saker går stabilt och detta inte kommer orsaka några större bekymmer för sjukvården.
Citera
Medlem
Citat:
Vårdförbundet har över 100 000 medlemmar som jobbar inom vården. Nu slår ordförande Sineva Ribeiro larm om att bristen på utrustning håller på att bli akut.
– Jag får signaler från medlemmar som vårdar covid 19-patienter att skyddsutrustningen tar slut om två till tre dagar. Det är alltifrån skyddsmasker till visir, säger hon.

Citat:
Kommunerna larmar om akut brist på skyddsutrustning för personal som ska vårda coronasmittade.
– Vi har nog så att vi klarar oss till lunch imorgon ungefär, säger Katarina Löfberg, enhetschef på Liljegården i Örsundsbro.

Och så Anders Tegnell:

Citat:
Andningsskydd är det enskilt viktigaste för vårdpersonal, och signalen i dagsläget från vården är att det finns tillräckligt med skydd för personalen, säger Tegnell.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Tycker det på grafer ser ut som att det började någon vecka senare i Autstralien. Och kan värmen ha något att göra med spridningseffekten trots allt?

Många andra virus sprids ju sämre när det är varmare så det borde vara liknande när det gäller Covid-19.

https://reason.com/2020/03/16/coronavirus-epidemic-may-be-slowed-by-warm-and-humid-weather/

Någon hänvisade också tidigare i tråden till en Thailändsk studie som indikerade att Temperaturer över 27 grader minskade virusets förmåga att sprida sig rejält. Man får också ha i åtanke att många länder där det är varmt som Singapore där sprids det via AC anläggningar inomhus så då får man en viss spridning ändå.
Citera
Avslutad
Citat:
Sverige +19 och +1 dödsfall idag. Känns som att det kanske går åt rätt riktning för övriga Sverige -Fjollträsk

Var 36st igår till sent på kvällen. Så snarare har 5 personer dött inatt/idag. Dessutom är det för tidigt att säga slutsiffran då man verkar uppdatera sporadiskt över dagarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Din höga önskan om bråd död kommer inte uppfyllas. Vi gör det här bra. Att möta covid-19 öga mot öga är det enda möjliga alternativet, det är för sent att utrota detta virus. Vi hade en liten, liten chans att isolera viruset i Kina. Då hade nedstängning av hela länder fungerat, nu gäller inte detta längre. Viktigt dock att smittspridningen inte sker för snabbt, sjukvården måste kunna hänga med.

Det är just därför de kommer att tacka sin lyckliga stjärna... att förhala spridningen är nyckeln... men det Sverige gjort är inte att förhala viruset utan att blunda och släppa det vind för våg... så nej, vi har inte skött det bra... och jag önskar allt annat än bråd död även om det är vad jag tror väntar oss i överflöd de närmaste veckorna...
Citera
2020-03-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anoss
Bara jag som känner att Sverige kommer klara detta bättre än andra länder och bli hyllade för våra val av ingrepp i samhället? 🤔
Känns som saker går stabilt och detta inte kommer orsaka några större bekymmer för sjukvården.

Ja, det är bara du.
Citera
2020-03-25, 12:47
Medlem
Citat:
Är också sjukt trött på detta

Vakna
Frukost
Sonens rum (arbetsrum)
Lunch
Sonens rum (arbetsrum)
Middag
Soffa
Sova

Samma sak varje dag ;D

Har märkt att jag blivit mycket tröttare av att jobba hemma. Frun som är läkare och jobbar för fullt även om hon inte jobbar med virusbehandlingen säger att jag verkar vara deprimerad.

Jag känner mig inte deprimerad men det är inte omöjligt att det kan bli så av att jobba hemma så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in