2020-03-25, 12:28
Medlem
DoktorTengeles avatar
Omvärlden börjar få upp ögonen för den svenska modellen. Vi skötte även finanskrisen 2008 riktigt, riktigt bra. Sverige är ett bra land att befinna sig i när omvärlden krisar. Facit talar sitt tydliga språk...
Citera
2020-03-25, 12:28
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Känns som svenskar faktiskt accepterar att sina att nära och kära dör för att rädda ekonomin. Och jag tror inte ens att ekonomin kan räddas av att Sverige ensamt kör den här taktiken, däremot om resten av världen varit öppet definitivt.

Det är inte mycket mer att göra än att acceptera att vi har ett virus som kommer döda många i världen över. Även länder som tog hårda tag mot viruset direkt har dödsfall och smittade. Man måste även tänka på framtiden. Men det som stör mig är att företagare går ändå så jävla mycket back och går i konkurs så att Sverige kunde lika gärna tvinga stänga alla dessa krogar och klubbar direkt
Citera
2020-03-25, 12:29
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
10-12% får allvarlig symptom och behöver sjukvård. Räknar vi med 1% dödlighet är det alltså 60-70k människor som dör bara i April, uppfattar jag det korrekt?
Tror inte det kommer att bli så många eftersom kurvor enligt vad vi sett historiskt har en tendens att plana ut.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Om du räknar med 1-2% dödlighet så ser du vad regeringen offrar för ekonomin.

Och det är förutsatt att vi också får immunitet samt inte drabbas av en ny våg - låt säga till hösten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Att det finns brist och kommer fortsätta vara brist har bekräftats sedan länge. Senast igår av socialstyrelsen.

Det är inget problem. Man kan göra rätt bra skydd hemma. Visir har vi redan sett, men även munskydd går att göra av till exempel bomulls t-shirts eller dammsugarfilter.

https://smartairfilters.com/en/blog/best-materials-make-diy-face-mask-virus/

Hur man syr ett munskydd:
https://www.deaconess.com/How-to-make-a-Face-Mask

Alla med symaskin borde nu hjälpa till och tillverka munskydd till de som måste vara ute och jobba.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det kan man ju bara spekulera i, men i vilket fall som helst så ändrar inte det min åsikt. Denna sjukdom skall utrotas, inte tolereras. Man utrotar den genom karantän. Område från område. Ett i taget.

Jag håller med till 100% men så gör inte Tegnell och några andra psykopater.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Känns som svenskar faktiskt accepterar att sina att nära och kära dör för att rädda ekonomin. Och jag tror inte ens att ekonomin kan räddas av att Sverige ensamt kör den här taktiken, däremot om resten av världen varit öppet definitivt.

Finns något ruggigt "stalinistiskt" över den där meningen..
Citera
Medlem
Smittat utan att man har symtom.

Farligt!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast här skrivs ju Sverige ska agera på samma sätt som länder som Italien, Frankrike, Spanien med flera där folk dör som flugor inlåsta i karantän.

Då undrar jag vad Sverige har att vinna på att agera som de länderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nu var det ju inte Sverige som tog smittan till Europa utan Italien.

Vad har det med saken att göra? Din fråga var ju vad Sverige har att vinna på att agera som Italien, Frankrike, Spanien mfl. Inte vem som tog smittan vart.
Citera
2020-03-25, 12:30
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Tror inte det kommer att bli så många eftersom kurvor enligt vad vi sett historiskt har en tendens att plana ut.

Och vilken historia pratar vi om då? Tidigare länder eller tidigare pandemier?
Citera
Medlem
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6912e3.htm?s_cid=mm6912e3_w
RNA-molekyler från viruset hittades i hytter 17 dagar efter att den sista resenären gått av.
Citera
Medlem
Enligt övriga länder: hur många söker vård? 20% 10%?
6% säg väl bli kritiska enligt det jag såg från Italien? Är de 6% beräknade utav de som söker vård? För idagsläger är väl Sveriges 144 kritiska ganska exakt 6% av de rapporterade.. ca 2400 pers. Vad skulle då mörkertalet kunna ligga på, inräknat att så mycket som (enligt island) 50% är asymptomatiska. Tänker hur långt vi har kvar till flockimmuniteten... 🐑
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in