2020-03-25, 08:08
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, ett Coronavirus orsakar t.ex rinnande näsa Det rör sig om en kusin rill det Coronavirus som orsakar covid-19.

Mitt personliga dilemma är att jag, nästan alltid har rinnade näsa och halsont under vinterhalvåret. Men skulle jag få hosta och/eller feber också så skulle alla alarmklockor ringa och jag skulle, givetvis, hålla mig hemma.
Jag tror nästan alla får rinnande näsa på vintern utan att vara sjuka. I synnerhet när man kommer in i värme från kallt. Har ingen aning om orsaken...
Citera
2020-03-25, 08:08
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Vad säger man om Finland, 800 smittade- 1 död. Inget slaskande där tydligen!

Vet inte hur det är i Finland men jag vet att Sveriges vård redan innan corona var eftersatt. Väldigt mycket eftersatt dessutom. 1000-tals liv kommer gå förlorade nu p.g.a att staten inte prioriterat skattebetalarnas pengar rätt och investerat i vården. Ingen debatt att ta nu under rådande utbrott men när corona lagt sig hoppas jag innerligt att svensken straffar våra politiker för de mord dem förorsakat.
Citera
2020-03-25, 08:14
Medlem
Citat:
Storbritannia:- Halvparten kan være smittet.
Og nå antyder en ny forskningsrapport fra universitetet i Oxford at regjeringen, kanskje uten at de var klar over det selv, kan ha oppnådd noe som kan minne om flokkimmunitet, skriver Financial Times.
https://www.dagbladet.no/nyheter/storbritannia-halvparten-kan-vaere-smittet/72290471
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Många verkar tro att andra länders kompetenta regeringar och myndigheter har räddat folk i sina länder från att dö och att det bara är i Sverige som Corona finns, p g a våra myndigheters inkompetens.

Många länder satt in kraftfulla åtgärder alldeles för sent och därför blev åtgärderna i stor sett verkningslösa. Sverige är fast beslutna att göra samma misstag verkar det som.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Vare sig du eller någon annan är tvungen att agera på ett 'nedärvt' sätt; det är därför vi utrustats med hjärnor...
Jag har funderat på om denna övertro på auktoriteterna Tegnell och Löfven är någon form av nedärvd instinkt att vända sig till en Gud som vi gjort oss av med.

Några psykologer har ju i dess coronatider uttryckt i media att det limbistiska systemet tar över (känslocentrat om jag förstått rätt)
Citera
2020-03-25, 08:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Många verkar tro att andra länders kompetenta regeringar och myndigheter har räddat folk i sina länder från att dö och att det bara är i Sverige som Corona finns, p g a våra myndigheters inkompetens.

Alla länder har samma mål och det är att få ner antalet smittade till en rimlig nivå. De vet att majoriteten av befolkningen kommer få det men alla vill "plana ut kurvan" som är standardsvaret nu.

Vissa länder agerar proaktivt som ex finland samt flera länder i sydamerika som har en viss spridning men försöker stoppa det så fort de går för att minska spridningen. Andra länder når en viss gräns där de måste stoppa folk från att gå ut för att spridningen är för stor och det är där de flesta länderna är just nu. Sverige är i fasen där de inte vet hur stor spridningen är och avvaktar innan de gör några större begränsningar för folket. Har vi tur och då menar jag tur och inte skicklighet så kanske vi inte får någon extrem belastning annars så kommer vi också få stänga nästan allt som många länder gör.
Citera
2020-03-25, 08:15
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osceola
Vid en normal influensaepidemi dör det ca 500 människor i Sverige.
Vid en kraftig influensaepidemi dör det dubbelt så många som ca 1000-1500 varje år.
Info enligt Folkhälsoinstitutet.

Vi är ju långt ifrån dessa siffrorna.

Korrekt. 50 000 döda som Björn Olsen och epidemiologer sagt vi får om vi inte agerar tuffare än nu långt ifrån influensasiffror.
Citera
2020-03-25, 08:16
Medlem
I Lund mäter man nu luften i coronapatienternas rum för virus.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7437490
Citera
Medlem
Anna Hallgren var i Nyheterna på Tv4 igår och såg sur ut när han Kraft(?) frågade om smittspridning och bordsservering. Men varför tog han inte upp Skistar och after-ski i Åre och fjällen med henne? Hon har för fan intressen i just Skistar.

https://www.expressen.se/nyheter/anna-hallberg-55-ny-utrikeshandelsminister/

Är det locket på i detta skenheliga hycklande.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Är det någon annan som har funderat över varför Norge har mer personer inskrivna på intensiven en Sverige? Våra länder låg jämsides tidigare när det gällde dödsfall men Sverige har dragit i från realt. Vi har 40 och dom har 12 nu, det är väl inte helt osannolikt att det har med att Sverige är så slapphänta att göra. Men varför denna skillnad på intensiv platser. I går fick vi höra talas om en kvinna som dog efter har blivit nekad vård. Är detta också en anledningen varför det dör så många i Sverige?

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-03-25, 08:17
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Gåtan är varför inte fler iranier är sjuka. Iofs vet vi ju inte hur många av de sjuka späom är iranier/afghaner.

Du ska nog inte se ned på iranier, pucko.
Högre utbildningsgrad än svenskar i gemen och många är läkare och sjukvårdsutbildade.

White trash svenne beteende . Blir minst sagt trött på översittare, bara för att du råkar vara född här eventuellt,gör det inte dig upphöjd per automatik.
Senast redigerad av Yinool0401 2020-03-25 kl. 08:19.
Citera
2020-03-25, 08:17
Medlem
DrunkenZealots avatar
Frågan är om länderna har lurat på längden av detta. På 2 veckor har kring 100 000 Svenskar smittats. Skall vi nå 60% smittade och immunitet, så pratar vi 6 miljoner och 120 veckor i denna takten. Alltså 2 år.

Då har säkert viruset muterat också, vilket gör att vi för börja om. Det finns alltså bara en väg att gå och det är att utrota viruset med karantän, så som Kina gjorde.

Vi får se när folk börjar fatta läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in