2020-03-23, 00:34
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Och vem utfärdar detta intyg?
Tror ett stort problem var att man släppte in viruset i sjuk- och äldrevården då man inte visste så mycket om det. Även utmanade ödet trots bättre vetande då man kanske inte anade att konsekvenserna kunde bli enorma.

Men vi hoppas andra länder tar lärdom, Europa tror jag kommer klara det ganska bra med det kommer bli en riktigt ordentlig utrensning i hela Amerika och de stora asiatiska länderna som Indien, Bangladesh kanske även Kina igen.

Afrika blir jag inte riktigt klok på, men känns som om att antingen trivs inte viruset där eller så kommer det smälla till riktigt ordentligt snart.

Självdeklaration

Ja, och ett stort problem i sverige är att man nu släppt in viruset i sjuk- och äldrevården trots att man hade facit.
Citera
2020-03-23, 00:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfanerlite
Ser jag fel när det står 76 patienter?

Sjukhusen har ställt in all planerad verksamhet - och vårdar nu 76 personer med konstaterad Covid-19. Det är så som jag förstått det.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag har inget större förtroende för vad någon skriver om ämnet i trådarna här, men det är bitvis en intressant diskussion just nu eftersom alla sitter och gissar om vad som skall ske.

Om flockimmunitet skulle vara förkastat i det här läget, vad är då alternativet för att få ner smittspridningen?
Nu är det försent för att ens fundera på alternativen. Nu kommer verkligheten redan om en vecka så April, Maj blir facit till alla gissare.
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inget större förtroende för vad någon skriver om ämnet i trådarna här, men det är bitvis en intressant diskussion just nu eftersom alla sitter och gissar om vad som skall ske.

Om flockimmunitet skulle vara förkastat i det här läget, vad är då alternativet för att få ner smittspridningen?

Flockimmunitet går alltså inte ut på att få ner spridningen utan tvärt om. Alternativet är att minska kontakten mellan människor så mycket som möjligt och att skydda sig på olika sätt när man måste ha kontakt med andra människor. Kan man i stort sett stoppa alla kontakter under 3 - 4 veckor så bör man minska spridningen rejält. Sedan kan man börja släppa på det men väldigt försiktigt och stegvis.
Citera
2020-03-23, 00:36
Medlem
Det första fallet i Kina kan ha varit redan 17 november enligt en läcka. Kinas officiella version är att de inte kände till viruset förrän långt senare.

Från det datumet så upptäcktes sedan 1-5 nya fall per dag för till 15 december, och sedan började det ta fart.

Den officiella versionen från Kina är att den första patienten var 8:e december

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/first-covid-19-case-happened-in-november-china-government-records-show-report

https://youtu.be/ADRRfppj7XA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Hmm Sydkorea har runt 8000 smittade och en dödlighet på 1% vi har runt 2000 smittade och en dödlighet på 1%
Har inte syd Korea testat sjukt mycket? Typ en halvmiljon? Något stämmer inte med den här sjukdomen...

Delay før død. Sverige er i et tidligere stadium. Dødeligheten vil øke.

Sør Korea hadde dødelighet på 0,4%, men den har økt siden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, detta är grundläggande kunskaper.

Kina kommer också behöva flockimmunitet, man har det bara runt Wuhan idag.

Deras strategi är att invänta ett vaccin så det blir ett väldigt tufft år, eller två, för Kina.

Misstänker man kommer inse sitt misstag och släppa loss viruset under "kontrollerade" former, storstad för storstad, då man inte kommer kunna bibehålla kontrollen så länge.

Ja, det är intressant, jag är nyfiken på vad Kina hittar på härnäst. Dom är helt makalösa i sin samhällskontroll så dom borde kunna lyckas rätt bra med kontrollerad "herd immunity".
Samtidigt, om dom har så stram kontroll kan dom kanske lika gärna vänta på vaccin.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ja men det är ett dåligt alternativ eftersom det kommer kosta liv på andra sätt. Det finns nu ingen som riktigt vet hur länge vi skulle behöva stänga ner samhället, däremot kan man se vad den ekonomiska katastrofen får för konsekvenser för människor.

Det räcker med att isolera våra äldre, vilket vi delvis redan gör i Sverige. Samhället kan sedan mer eller mindre fortsätta som vanligt. Inom ett år även för våra äldre då vi hittat bot.
Citera
2020-03-23, 00:37
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Förkastad av samtliga länder + WHO.

Gissa varför?

Men Revej vet bättre.
Du är rolig, faktiskt. Känns lite som bortkastad tid att försöka få dig att förstå, men vi får se..

Känner du till vaccin? Kanske till och med injicerat någon gång? Mässling exempelvis..

Vad händer om tillräckligt många struntar i denna spruta?

Ingen flockimmunitet och åter spridning i samhället.

Google mässling. Pandemi. Samt vaccin. Sen återkom.
Citera
2020-03-23, 00:37
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Självdeklaration

Ja, och ett stort problem i sverige är att man nu släppt in viruset i sjuk- och äldrevården trots att man hade facit.

Och hur?
1. För att deras barn tog hem skiten från skolan och smittade föräldrarna som tog med det till jobbet.

2. För att sjukhusen inte fått material dom behöver av regeringen.
Citera
2020-03-23, 00:38
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har fel även unga friska personer ligger i respirator världen över. De har säkerligen betydligt högre chans att överleva än äldre och de unga i riskgrupperna.

Flockimmunitet pratas här om 60% av befolkningen (vilket jag inte tror på)
Låt säga att resterande sitter i karantän tills 60% är smittade. När dessa sedan är friska så skall det alltså vara fritt fram att komma ur karantänen. Hur blir det för Sverige nästa gång corona bryter ut, skall vi stänga gränserna?
Kan våra äldre och riskgrupper någonsin kunna resa utomlands? Vågar vi låta människor från andra länder turista framöver. Vi har alltså 40% av befolkningen som inte är immuna?
Förklara gärna varför denna idé är så bra

Den tanken slog även mig. Ska äldre och riskgrupper isolera sig tills de dör/det finns ett vaccin?

Hur ska man säkerställa att smittan aldrig når dem.

Får bara immuna t.ex. arbeta inom äldrevården i framtiden?

Sedan är det ju så att de kommer att smittas nu, då det alltid finns någon med symptom eller lite snuva som går till jobbet. Eller har en sjuk anhörig, och då ska man ju gå till jobbet ändå.
Citera
2020-03-23, 00:38
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Det finns massvis med genier här i tråden med svaret på den frågan. Jag förstår inte varför dom inte får kontakt med våra makthavare och fixar skiten. 😁😁
Hade vi fått det så hade vi eliminerat Palme redan 1974 och fortsatt vara en nationalstat av kvalitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in