2020-03-22, 22:10
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Visst kan jag sammanfatta åt dig

Statsministerns tal till nationen:

...

Varsågod!

Hahaha! Tack Grollaren, dig kan man lita på!

Ja, jag ser vart detta är påväg, och då jag inte vill missta syskon, föräldrar och Mostrar och Morbröder.
Så jag är väldigt Pissed Off.

Man skulle kunna säga: Jag är en Loaded Gun om detta blir i närheten av Italien.

Nu har jag några härliga glas inför västen så lätt nu att vara lite kaxig, men jag tror heller inte att jag är ensam om att känna att "ansvariga" kommer få känna på högaffeln om detta tar en mycket värre vändning.

Jag säger "Om."

De vet att det är en fråga om "När".

Vi kommer få se på en Utomordentlig Polisstat.

Då kommer alla tricks i boken om detta blir värre (vilket det troligen blir).

Tack EU!
Senast redigerad av Sinnersten 2020-03-22 kl. 22:13.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ett till fall med en sjukling som bara packar ihop mitt pa gatan, i detta fall en man vid busshallplats i Rom
https://www.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-noch-170000-deutsche-urlauber-im-ausland-diskussion-ueber-ausgangssperren-69389434.bild. html#la69563102

Han ligger på exakt samma sätt som de i Kina gjorde.
Vad tusan gör viruset med människor?
Citera
Medlem
Smurfanerlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Ja först ett dramatiskt skådespel med tal till nationen med Stefan Löfven in huvudrollen. Sen Anders Tegnell som säger att allt är lugnt, och promenerar på Stockholms tomma (?) gator tillbaka till hotellet och funderar på vilka åtgärder han kan häva nästa vecka.

Intag på intensiven (som Tegnell sa vi skulle räkna) uppdaterades senast kl 18:46 då var antal patienter 6.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Ser jag fel när det står 76 patienter?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför fick inte Giesecke mer av ordet än en förvirrad VD-kärring för nån jävla fond? Hon verkade ju helt slut i huvudet.
För mig går folkhälsan före ekonomin alla dagar i veckan. Kärringjävel, gå ut och jobba på som vanligt själv då om viruset är så jävla ofarligt. Börjar prata om datum för att återgå till det normala. Säg det till alla anhöriga vars far–och morföräldrar, bröder och systrar som har dött av viruset. As.

Jag har varit en av Tegnells största kritiker i den här soppan men jag börjar mer och mer förstå hur han resonerar.
Problemet nu är inte FHM, utan en handlingsfattig regering. Att fortsätta tillåta grupperingar av 500 personer är absolut skrattretande.

Det är fortfarande på FHM´s begäran som regeringen fattar beslut. De måste indirekt vänta på att FHM säger "nu bör vi sätta en gräns till 100 personer" Så problemet ligger fortfarande hos FHM
Senast redigerad av Dbloods 2020-03-22 kl. 22:14.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jaha fast nu handlar det ju inte om att folk ska klicka på "gilla"-knappen, utan att folk ska överleva.
De kanske har blandat ihop det.

Ja sant, lätt att sammanblanda i vår tid, 2020. Alla vill bli gillade.

Samtidigt, huruvida folket gillar de "regler" och anvisningar som sätts upp har ju stor betydelse för efterlevnaden och hur illa smittspridningen blir. Jag tror att Folkhälsomyndigheten är mycket mån om att lyssna nere på maken, hur saker tas emot...För om inte människor själva förmår att inse situationen och begränsa smittspridningen (genom allt som sagts hittills; allt i från handtvätt till stanna hemma vid minsta symtom, skydda äldre, osv) så behöver ju tvångsåtgärder tas till.

Och i de delar där folk verkar dumma i huvet, t.ex. som det var med fortsatt afterski i Åre tills typ igår, så lyfts det fram och åtgärdas.

Jag var kritisk/skeptisk i början, och även om jag inte fullt sympatiserar med Sveriges strategi idag, så är det ju överlag rimligt upplägg ändå. Men jag vore helt med mer action mot viruset - bl.a. att Sthlm fick in- och utreseförbud imorgon, inkl. stängning av nattklubbar mm, och även stängning av för- och grundskolor inom kort.
Citera
2020-03-22, 22:11
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Hela ditt väsen genomsyras av panik-skräck som verkar förhindra din tankeverksamhet. Om denna paus som samhället just nu befinner sig i fortsätter länge till kommer hela världsekonomin att krascha och skadan kan ta en generation att återhämta sig ifrån.

Då kan vi börja snacka förlust av människoliv på riktigt - inte ett lite virus som på sin höjd klarar av att sätta sista spiken i kistan på multisjuka 70+are.

Skydda de äldre och svaga - övriga lev på som vanligt.
ska vi snacka människoliv och framtida generationer så är det ju utmärkt att ekonomin kraschar hårt så att miljön återhämtar sig och resurserna hinner omvandlas.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Lås in alla gamla och sjuka under våren. Vi andra går ut och lever som vanligt. De allra flesta av oss kommer klara viruset fint. Efter några månader har vi förhoppningsvis uppnått flockimmunitet. Samtidigt har inte samhället gått åt helvete.
Sverige kommer precis som efter andra världskriget då bli svinrika eftersom resten av Europa ligger i ruiner.

Heil Kerstin Hessius.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Nu va jag ung vid 2009-2010 då de va en rådande pandemi och följde inte de så frenetiskt som denna pandemin. Ni som följde de, var de lika allvarligt som nu? Jag minns att folk gick i masker, men va de isolering? Karantäner , överfulla sjukhus, nedstängning av länder ? Har frågat par gånger efter detta men ingen som gett mig riktigt svar på de.

Minns inget sådant. Världen är ”primad” till att agera i panik som en följd av klimatpaniken efter Greta et.al.
Citera
Medlem
Många som klagar över karantäner, isolering osv. Sätt det i perspektiv till andra världskriget, då ungdomar skickades ut i krig för att göra jobbet.

Snacka om låga krav på oss sitta på röven och kolla netflix och invänta ett vaccin

Skämt och sido, tough times ahead...
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Fan vad man slits mellan hopp och förtvivlan.

Tycker att helgens mycket låga dödstal är positiva. På det Tegnells funderingar.

Kände en stund förtröstan.

Nu är det mörker igen.

Ser ni några ljus i tunneln?

De låga dödstalen i helgen är väl positiva eller har jag fel?
Det är positivt.

Sverige har en lite smartare strategi än korkade fransmän och italienare som släcker ner hela landet - till ingen nytta.

Skapa flockimmunitet + isolera riskgrupper.

Inte tvärtom som Italien gör.
Citera
2020-03-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Fan vad man slits mellan hopp och förtvivlan.

Tycker att helgens mycket låga dödstal är positiva. På det Tegnells funderingar.

Kände en stund förtröstan.

Nu är det mörker igen.

Ser ni några ljus i tunneln?

De låga dödstalen i helgen är väl positiva eller har jag fel?
varför är det mörkt igen??
Citera
2020-03-22, 22:12
Medlem
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/18/japanese-flu-drug-clearly-effective-in-treating-coronavirus-says-china

Japaner verkar också vara på gång med läkemedlet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in