2020-03-23, 00:29
Bannlyst
Enligt en kinesisk studie om covid-19 och riskfaktorer har rökare, som behöver sjukhusvård, fjorton gånger större sannolikhet att drabbas försämrat tillstånd eller död.

Hur kan detta inte vara den största riskfaktorn då? Hur kan blodtryck och diabetes vara värre än rökare???
Citera
2020-03-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Teorin om att flockimmunitet skulle fungera i detta läge har förkastats av samtliga länder + WHO. Finns en anledning.

Och nej. Varken du eller Arnold har större förtroende i den frågan än världens ledande experter. Sorry

Jag har inget större förtroende för vad någon skriver om ämnet i trådarna här, men det är bitvis en intressant diskussion just nu eftersom alla sitter och gissar om vad som skall ske.

Om flockimmunitet skulle vara förkastat i det här läget, vad är då alternativet för att få ner smittspridningen?
Citera
2020-03-23, 00:30
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Gud ja- bruten arm, benpipan stack ut, skrek av fasa och smärta- fick vänta åtta timmar i väntrummet.
En bekant vart grovt misshandlad och fick vänta 10 timmar på att få bli sydd i ansiktet.

På avdelningarna får folk sova i korridorerna.

Detta då innan corona.
Ändå slår sig många svenskar för bröstet och ännu jävla sjukare så kan de tom få för sig att Spanien och Italien är ett slags u-länder i jämförelse med oss och att det är därför coronan slagit så hårt där. Det är så provocerande så jag har inga ord.
Fyfan, vad illa, Snabbaste var jag inne på 5 min. Vurpt med cykeln och förlorat medvetandet några sekunder. Tror att jag var i skallröntgen inom 15 min.

Svenskar fattar inte att de blir frånsprunga överallt. Bara en sådan sak som infrastruktur, Sverige borta från CPH index och man sticker huvet i sanden
Citera
2020-03-23, 00:30
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är du expert eller?

Självklart kan vi också göra en ordentlig lock down som man gjort i Kina, och stoppa det, utan att flera hundra tusen ska behöva på vägen mot flockimmunitet.
Nej, detta är grundläggande kunskaper.

Kina kommer också behöva flockimmunitet, man har det bara runt Wuhan idag.

Deras strategi är att invänta ett vaccin så det blir ett väldigt tufft år, eller två, för Kina.

Misstänker man kommer inse sitt misstag och släppa loss viruset under "kontrollerade" former, storstad för storstad, då man inte kommer kunna bibehålla kontrollen så länge.
Citera
2020-03-23, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Jag har inget större förtroende för vad någon skriver om ämnet i trådarna här, men det är bitvis en intressant diskussion just nu eftersom alla sitter och gissar om vad som skall ske.

Om flockimmunitet skulle vara förkastat i det här läget, vad är då alternativet för att få ner smittspridningen?

Det finns massvis med genier här i tråden med svaret på den frågan. Jag förstår inte varför dom inte får kontakt med våra makthavare och fixar skiten. 😁😁
Citera
2020-03-23, 00:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Enligt en kinesisk studie om covid-19 och riskfaktorer har rökare, som behöver sjukhusvård, fjorton gånger större sannolikhet att drabbas försämrat tillstånd eller död.

Hur kan detta inte vara den största riskfaktorn då? Hur kan blodtryck och diabetes vara värre än rökare???
Finns undersökningar som är gjorda med drygt 1000 personer där rökare är underrepresenterade i dödsfallen och de tror det beror på att viruset inte gillar formaldehyd.
Citera
2020-03-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ett alternativ är ju att hålla så många som möjligt undan smittan.

Ja men det är ett dåligt alternativ eftersom det kommer kosta liv på andra sätt. Det finns nu ingen som riktigt vet hur länge vi skulle behöva stänga ner samhället, däremot kan man se vad den ekonomiska katastrofen får för konsekvenser för människor.
Citera
Medlem
Hmm Sydkorea har runt 8000 smittade och en dödlighet på 1% vi har runt 2000 smittade och en dödlighet på 1%
Har inte syd Korea testat sjukt mycket? Typ en halvmiljon? Något stämmer inte med den här sjukdomen...
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Sverige har god beredskap.

Smart startegi av Tegnell att låta de friska och unga ta emot smällen i lagom takt och skapa flockimmunitet.
Dessa behöver inte ligga i respirator.
av Corona. Måste i så fall stänga ner ekonomin varje gång, eftersom flockimmunitet saknas.

Du har fel även unga friska personer ligger i respirator världen över. De har säkerligen betydligt högre chans att överleva än äldre och de unga i riskgrupperna.

Flockimmunitet pratas här om 60% av befolkningen (vilket jag inte tror på)
Låt säga att resterande sitter i karantän tills 60% är smittade. När dessa sedan är friska så skall det alltså vara fritt fram att komma ur karantänen. Hur blir det för Sverige nästa gång corona bryter ut, skall vi stänga gränserna?
Kan våra äldre och riskgrupper någonsin kunna resa utomlands? Vågar vi låta människor från andra länder turista framöver. Vi har alltså 40% av befolkningen som inte är immuna?
Förklara gärna varför denna idé är så bra
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Detta undrar jag med! När ska u-länderna få sin bit av kakan?!

Troligtvis får de redan det, bara att det kanske inte registreras och rapporteras lika bra.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192

Dumheter, det finns inga alternativ, lika som för alla andra smittsamma sjukdomar.

Annars hade man, rent teoretiskt, fått stänga ner hela världen samtidigt i 6-7 veckor, men dels hade det inte varit möjligt och dels skulle miljontals dött.
Citera
2020-03-23, 00:34
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, detta är grundläggande kunskaper.

Kina kommer också behöva flockimmunitet, man har det bara runt Wuhan idag.

Deras strategi är att invänta ett vaccin så det blir ett väldigt tufft år, eller två, för Kina.

Misstänker man kommer inse sitt misstag och släppa loss viruset under "kontrollerade" former, storstad för storstad, då man inte kommer kunna bibehålla kontrollen så länge.

Herregud, man vert inte ens om "flockinmunitet" fungerar på detta virus.
Kina har testat, spårat och isolerat, likadan med sydkorea. Hela länderna gick in i LOCKDOWN och det är därför det lugnat ner sig där nu. Man har bra kontroll i Kina nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in