2020-03-23, 00:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Lite komiskt i det hela att Tjeckien tog alla ansiktsmasker som Italien skulle få från Kina. Gissa om italienarna blev upprörda. Det kommer nya masker leverarade från Kina.
Tjeckerna har lovat att ersätta Italien med nya.

https://www.repubblica.it/esteri/2020/03/21/news/coronavirus_cosi_la_repubblica_ceca_ha_sequestrato _680_mila_mascherine_inviate_dalla_cina_all_italia -251883320/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Friska överlever i hög grad om det finns IVA/respirator till dem. Men vad händer när dessa är ockuperade? De dör! .

Det var populärt här i tråden för någon dag sedan med påståendet att 100% av de som hamnade i respirator dör. Har det ändrats?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Det här verkar inte vara Digerdöden 2.0, det här är ett kinesiskt förkylningsvirus.

Håll gubbarna och tanterna inne tills vi hittat bot till detta kinesiska förkylningsvirus. 40% arbetslöshet och depression är inte att leka med, det kommer att drabba inte minst gamlingarna mycket hårt. Det blir en välfärdsslakt som vi inte sett maken till, som kommer att drabba de svagaste i samhället.

I kristider, tänk smart. Grips inte av panik. Just nu är det 100% panik som gäller.
Personligen tror jag helt klart att vi hamnar där på sikt. Precis på samma sätt som det funnits väldigt farliga utbrott av influensa - nuförtiden är exempelvis svininfluensan en variant bland andra.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det är för att varje moment kostar i amerikansk sjukvård. De kanske valde bort det momentet när de fyllde i papperna i sin feberfrossa? Allvarligt talat. USA:s sjukvård är ingen sjukvård om man inte har pengar. Det är en skuldsättning.

Efterblivet jävla system är vad det är.
Citera
2020-03-23, 00:23
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Tvärtom.
Ni ber ju på era bara knän att myndigheter ska in och detaljstyra era liv.
Ni gnäller för att det är för mycket personlig frihet.
Det är absurt enligt mig.
Va?
Nä, Ska vi ha myndigheter ska de vara transparenta och inte ändra sig hela tiden som Morgans glaset är fullt, 2015. Ylvas våldtäkterna sjunker 2019, Sandviksrapporten mfl.
Är samma djävla flum hela tiden.

Förmodar att du inte kikat i min posthistorik.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustaf.frigolit
Så mörkertalet är då alltså 200000 smittade och..... och..... 42 döda. % är ju gigantiska.... jag kommer dö.. NEJ jag vill inte dö, mörkertalet är 1 promille... jag sket just på mig, tur jag har 18 mil dasspapper.
Fyfan vad tur att jag har ravioli och dasspapper så jag klarar mig.
Herregud nu dör vi allihop.

Nej, men det vore ganska skoj om du fick din farmor eller annan anhörig dödad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erty0192
Men yngre som behöver intensivvård tillfrisknar hyfsat snabbt ser det ut som. Får vi in gamlingar och risksjuka i större utsträckning blir det problem eftersom de lämnar respiratorn efter längre tid och kanske som lik.
Flockimmunitet är ingen teori, det är verklighet och anledningen till att det inte ser ut så här under varje säsongsinfluensa. Antingen uppnår vi flockimmunitet genom vaccin eller på naturlig väg, eller genom en kombination av dessa. Nu har vi inget vaccin så vi har inget alternativ annat än att försöka hålla de gamla och sjuka undan från smittan och hantera de som blir svårt sjuka.

Teorin om att flockimmunitet skulle fungera i detta läge har förkastats av samtliga länder + WHO. Finns en anledning.

Och nej. Varken du eller Arnold har större förtroende i den frågan än världens ledande experter. Sorry
Citera
2020-03-23, 00:24
Medlem
Varför går det så segt i Indien? de äter ju med händerna och delar rövpinne på dass. Skumt!
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det låter obehagligt att vara fastspänd och ha panik. Vad är ards?

https://janusinfo.se/behandling/akutinternmedicin/lungsjukdomar/lungsjukdomar/acuterespiratorydistresssyndromeards.5.304d30c1612 95452457184.html
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Har jag haft det kände jag det inte.
Poliser håller ju avstånd, bär mask och handskar.
Exakt hur det går till vid en kontroll vet jag inte men jag antar att avstånd hålls. Du måste ha med en deklaration för ditt ärende samt id.
I de flesta fall säger dom bara till dig att gå hem. Folk följer reglerna förvånansvärt bra.
Att gamla och unga bor tillsammans är vanligare än i sverige men inte alls så vanligt som du vill tro. I norra italiens mer tätbefolkade områden (där covid19 härjar) är det marginellt vanligare än i sverige.
Det förekommer ute på landet och mer i södra italien. Det förekommer ju i svenska utsatta områden också
Och vem utfärdar detta intyg?
Tror ett stort problem var att man släppte in viruset i sjuk- och äldrevården då man inte visste så mycket om det. Även utmanade ödet trots bättre vetande då man kanske inte anade att konsekvenserna kunde bli enorma.

Men vi hoppas andra länder tar lärdom, Europa tror jag kommer klara det ganska bra med det kommer bli en riktigt ordentlig utrensning i hela Amerika och de stora asiatiska länderna som Indien, Bangladesh kanske även Kina igen.

Afrika blir jag inte riktigt klok på, men känns som om att antingen trivs inte viruset där eller så kommer det smälla till riktigt ordentligt snart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Har ni det så illa. Om vi jämför är det längsta jag fått vänta på ajuten i Spanien 2 timmar.

Gud ja- bruten arm, benpipan stack ut, skrek av fasa och smärta- fick vänta åtta timmar i väntrummet.
En bekant vart grovt misshandlad och fick vänta 10 timmar på att få bli sydd i ansiktet.

På avdelningarna får folk sova i korridorerna.

Detta då innan corona.
Ändå slår sig många svenskar för bröstet och ännu jävla sjukare så kan de tom få för sig att Spanien och Italien är ett slags u-länder i jämförelse med oss och att det är därför coronan slagit så hårt där. Det är så provocerande så jag har inga ord.
Citera
Medlem
Arnold15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Läste du inte vad jag skrev; En tredjedel av de på IVA US är varken gamla och har eller ingen underliggande sjukdom.

Därtill; de enda 5 forskningstudierna hittills på området säger samma sak; astma är ingen riskfaktor för detta Corona. En av källorna: https://ipac-canada.org/coronavirus-resources.php

Friska överlever i hög grad om det finns IVA/respirator till dem. Men vad händer när dessa är ockuperade? De dör!

Du är en som papegoja. Och du är en mycket tragisk person.

Lås in dig tills pandemin är över.

Men ta med dig en kalshnikov.

När du kommer ut kan du behöva den. För då är det inte viruset som hotar, utan kriminella rånargäng som härjar i arbetslöshetens svallvågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in