2020-03-21, 22:52
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Enda sättet?? Är du statsepidemiolog i Nordkorea!?

Ehh... har du hört talas om vaccin och antivirala läkemedel? Och vet du vad som krävs för att utveckla dem? Tid!!!
Och vad tror du vaccin leder till..

Helt rätt svar: flockimmunitet

Det är målet för alla länder men vaccinet är inte runt hörnet tyvärr, någon skrev till sommaren, och ja, är man extremt positivt lagd i sitt tänkande är det kanske en möjlighet.

Men inte denna sommaren, bara till att glömma.
Citera
2020-03-21, 22:52
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Men är man så dum o flockas i Åre i dessa tider 🤦‍♂️
Kanske ändå är lite bättre än Stureplan?
Citera
2020-03-21, 22:53
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Kroniska sjukdomar ökar alltid ens risk att dö på grund av corona eller andra influensavirus. Autoimmuna sjukdomar som MS innebär bland annat att våra celler attackerar andra nyttiga celler. Det gör att vi har sämre utgångspunkt att försvara oss mot virus.

Enligt ms-sällskapet är det medicineringen som kan vara knepig i detta fall inte själva sjukdomen. Men den som lever får se.. jag har ms själv så därav nyfikenheten. Jag har aldrig hört att influensor eller liknande skulle vara farligare för mig. Har till och med frågat min neurolog någon gång om jag bör vaccinera mig mot influensa men svaret var bara att det inte behövs. Som det är nu ska jag avstå min behandling och börja med en annan mildare behandling pga covid.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Myndigheterna måste varna för Åre! Min svåger ligger svårt sjuk efter resa där i helgen. Ingen hjälp tycks han få om han typ inte får total andingssvårighet. Det smittar på ytor, det smittar genom ögon. Det smittar genom urin och avföring. En toalett med många som klampar runt med pjäxor bland kiss på golvet, sedan går de hem till sina stugor. Det är matserveringar och caféer. De får fasen inte klokt!! Det finns riskgrupper där ute.

Only in Sweden. Det är ta med fanemig inte klokt, sjukt är det. Hela Europa är nedstängt, oavsett om du tittar åt Syd, Öst, Väst eller Norr. Sverige är instängt som en liten bisarr klick, där viruset frodas och sjukvården kollapsar. Och absolut ingen åtgärd alls tas.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Menar du allt sånt som Tegnell tagit hänsyn till?

Det finns en milslång tråd redan om Anders T:s fadäser. Jag uppmanar dig att läsa den.
Citera
Medlem
solo-112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag tippar på 60-80 dödsfall. Vad tippar du på? Om två veckor från idag? Jag tror på Tegnell. Han är ett missförstått geni.

Ironi funkar inte.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Folk vill nog fortfarande köpa en gravsten. Och kanske t.om. med en kista som de fyller med presenter eller personliga tillhörigheter.

De kanske inte ens får begrava den döda utan bara får ett dödsintyg hemsänt med förklaring att den avlidna har kremerats med tanke på smittorisken.
Citera
2020-03-21, 22:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Du svamlar ju totalt just nu, du kan inte bli immun emot virus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virus
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/allmant-om-vaccinationer/
Citera
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Grundskolan kan man stänga utan problem! Massa skit snack att det skulle bli stora samhällsproblem.
  1. Sommarlov, studiedagar m.m. Funkar utan att samhället slås i spillror
  2. Redan nu gapar det tomt i klassrummen. Föräldrar sjukskriver sina barn.
  3. Dagligen uppstår håltimmar, kidsen sticker hem

Alltså, i praktiken är skolorna redan stängda till stor del, och då kan man likväl stänga dem officiellt också.

Skolfrågan har egentligen fått alldeles för stort utrymme i debatten...

Våra nordiska grannländer har varit konsekventa I den här frågan .Norrmän, danskar och finländare är och kan vara stolta över hur deras regeringar hanterat epidemin.
Lov och andra likande uppehåll från skolan löses inte i alla fall av föräldrar som kan närvara hemmavid under en vecka. När det görs är de dessutom planerade över tid och drabbar ytterst få i den sektorn som de facto bär samhället. Det här med att stänga skolor är något helt annat. Stäng skolor, bromsa spridningen i några veckor och återgå sen till högre tal än innan. På det kraschar vi istället ekonomin! Blir kanon!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Myndigheterna måste varna för Åre! Min svåger ligger svårt sjuk efter resa där i helgen. Ingen hjälp tycks han få om han typ inte får total andingssvårighet. Det smittar på ytor, det smittar genom ögon. Det smittar genom urin och avföring. En toalett med många som klampar runt med pjäxor bland kiss på golvet, sedan går de hem till sina stugor. Det är matserveringar och caféer. De får fasen inte klokt!! Det finns riskgrupper där ute.

Alla är drabbade, det där med riskgrupperna är bara nys. Det finns massor av exempel på unga utan underliggande sjukdomar som dött. Det tar ju två veckor innan man dör. I Italien närmar sig dödssiffran 50%. Just nu dör fler än som friskförklaras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Skall vi prata ekonomi så var korthuset en hårsmån från att falla 2008. Vi har alla vetat att detta skulle komma. Att korthus föll pga en pandemi var däremot oväntat. Världsekonomin och den svenska är bortom räddning. Acceptera faktum. Så nu får vi rädda människorna och vara anständiga.

vi får börja om helt enkelt. Vi fixar detta genom att hålla ihop och vara anständiga.
Det hjälper ju inte en 85-åring att släppas ut ur isoleringen om 18 månader, in i en värld där ingenting längre fungerar, de inte längre får någon pension, vård, osv.

Det anständiga är att vi som är friska och starka utsätter oss för viruset, slår vår tärning, samtidigt som riskgrupperna isoleras under tiden. Sedan håller vi de gamla och svaga skyddade av vår immunitet, tills vaccinet kommer.
Citera
Bannlyst
Det måste begränsas med antal personer på sammankomster ruskigt fort nu, 500 är för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in