2020-03-21, 22:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Tegnell är en hjälte. Ni kommer fatta det med tiden. Det är som med Jesus. I början var det bara hans lärjungar som fattade, men efter några hundra år så fattade alla.
Får se om ett par tre veckor om det börjar lukta bränt fläsk i halva Stockholm eller om alla bara går runt och hostar och några äldre som ändå skulle ha trillat av pinnen försvann.
Citera
2020-03-21, 22:46
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Bögar och annat skit folk festar på som vanligt.
Synd att dem kommer sprida viruset vidare.
Finns teorier om att bögarnas bromsmediciner också verkar på Kina-viruset.
Citera
2020-03-21, 22:47
Medlem
Ang journalister och deras frågor på PK, det är övertydligt att de är resigerade, man behöver inte ens ha inside-info om det då minsta avsteg från planen får de utfrågade att totalt tappa fattningen.

Det finns folk även i den tredje statsmakten som vill att sanningen kommer fram, de hintar och visar det för de som vill se, skapar vi ett tryck från botten kommer det brista och vi kommer få ett mer transparent samhälle.

Risken finns dock att väldigt många önskade att de slapp veta om vi ställer frågan.....

Detta virus är den perfekta "kokta grodan", så perfekt att det nästan verkar skapat, hade jag inte varit medveten om att naturen kan skapa betydligt mer än vi kan föreställa oss hade jag varit säker på att detta virus var skapat.
Vi som folk sitter och ser italiens siffror sakta men säkert stiga samtidigt som vi blir avtrubbade, sen tittar vi på våra egna siffror, rycker på axlarna och går ut och tar en öl....

Hade jag velat avliva så många som möjligt hade detta varit mitt vapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Före stormen"? Hela västvärlden är i totalt kaos för en kina-influensa. Kan det bli värre än så här?

Menar här i Sverige, där vet jag att det råder kaos!
Citera
Medlem
Myndigheterna måste varna för Åre! Min svåger ligger svårt sjuk efter resa där i helgen. Ingen hjälp tycks han få om han typ inte får total andingssvårighet. Det smittar på ytor, det smittar genom ögon. Det smittar genom urin och avföring. En toalett med många som klampar runt med pjäxor bland kiss på golvet, sedan går de hem till sina stugor. Det är matserveringar och caféer. De får fasen inte klokt!! Det finns riskgrupper där ute.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solo-112
Givetvis. Jag nästan gråter över att du behöver förklara så självklara sammanhang..

Varför ställde du frågan då? Som man bäddar får man ligga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
Mörkertal, människa. Mörkertal.

Sverige har dessutom slutat räkna / testa, troligen är Norge vassare på den punkten. Samt att det mycket väl kan vara så att norskar i ännu högre grad än svenskar besöker skidorter i italienska alperna.

Nog för att Folkhälsomyndigheten uppgav att man inte lägger fokus på diskussioner av antalet smittade längre men man har inte slutat testa, skillnaden är att man enbart testar personer på sjukhus eller personer som tillhör en riskgrupp.
Senast redigerad av Hydrophonix 2020-03-21 kl. 22:49.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Inte en enda person under 30 år död i Italien av Corona. Endast 42 döda under 50 år (troligtvis multisjuka) av 3,770 dödsfall. Det motsäger bilden som alla fear mongers här försöker sprida https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/bollettino/Infografica_21marzo%20ITA.pdf
Spelar det någon roll tycker du. Sjukdomen är beviseligen dödlig. Räcker inte det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
På två veckor? Ja, det var synnerligen optimistiskt. Hoppas du har rätt, men säker på att du har fel.
Jag tippar på 60-80 dödsfall. Vad tippar du på? Om två veckor från idag? Jag tror på Tegnell. Han är ett missförstått geni.
Citera
2020-03-21, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg har ikke funnet noen slike data. Men jeg leste for ca 2 uker siden at det var regnet ut for de som døde, at fra de ble syke og til de døde så tok det gjennomsnittlig 18,5 døgn. Jeg tror at jeg leste om det på worldometers, men jeg finner det ikke nå.

Jeg fant det nå, og nå står det 14 dager og ikke 18,5 døgn

Her er andre interessante tall:

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-incubation-period/

Jag tackar hemskt mycket för dina länkar och svar och det var intressant läsning.

Det jag egentligen undrade, vilket jag gissar kan vara svårt att ta reda på, är genomsnittlig tid en omkommen av corona-virus hade varit registrerad i systemet som smittad, alltså inte inkubationstiden eller tid från första symptom till man dör. Jag antar att vissa söker vård, och därmed registreras som smittade ,ibland över en vecka efter att de faktiskt insjuknade?

Av det jag ser kan jag inte utläsa det i det du skrev?

Anledningen till jag frågade den något märkliga frågan är att man med vetskapen om den tid mer träffsäkert kan skatta den reella dödligheten, då mörketalet blir den enda osäkra variabeln.

Hoppas du har en trevlig kväll i övrigt!
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Grundskolan kommer att stänga under vecka 13 men minst till vecka 14.

Grundskolan kan man stänga utan problem! Massa skit snack att det skulle bli stora samhällsproblem.
  1. Sommarlov, studiedagar m.m. Funkar utan att samhället slås i spillror
  2. Redan nu gapar det tomt i klassrummen. Föräldrar sjukskriver sina barn.
  3. Dagligen uppstår håltimmar, kidsen sticker hem

Alltså, i praktiken är skolorna redan stängda till stor del, och då kan man likväl stänga dem officiellt också.

Skolfrågan har egentligen fått alldeles för stort utrymme i debatten...

Våra nordiska grannländer har varit konsekventa I den här frågan .Norrmän, danskar och finländare är och kan vara stolta över hur deras regeringar hanterat epidemin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har försökt argumentera i dagar här..

Men tycker mig ändå se en del positiva tendenser i att fler och fler inlägg verkar förstå Sveriges strategi, kontra exempelvis Kinas, bättre ju längre tiden förflyter, till en början då vissa länder valde populistiska lösningar fick detta naturligtvis många att fråga sig varför Sverige inte gick samma väg.

Kina, Sydkorea och Taiwan har valt den populistiska vägen. Alltså den som folk vill ha. Den innebär att man nu har kontroll på situationen och att deras samhällen har klarat sig hyfsat väl ekonomiskt.

I Sverige väljer vi den elitistiska vägen. Alltså man låter viruset spridas fritt bland pöbeln. Det är ju ändå mest gamla och sjuka som drabbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in