2020-03-20, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf

Jag gissar att norra Europa har umgängesmönster, familjemönster (äldre bor för sig själva eller i äldreboenden), glesbyggt och möjligtvis även auktoritetstro som gör att vi klarar oss bra med vår lösning där vi försöker hålla igång företag så gott det går.
.

Jag tror också att det du beskriver är på plussidan för oss. Det finns tack och lov kvar en hel del av det tänkesättet i Sverige än.

Tyvärr har ett flertal dekadenta och direkt samhällsnedbrytande kulturer importerats under ett antal decennier. Dessutom rör det sig om gaphalsar som ska ha allt men vägrar ge något och som minst av allt vet vad ordning och reda verkligen innebär och att det kräver personliga uppoffringar.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror också att ett vaccin kommer att finnas tillgängligt till hösten. USA, Kina, Israel och Australien ligger långt fram

Yes..

Men jag gillar inte att man tar genvägar. De normala tidsaspekterna med att framställa vaccin, är tillsatta med god grund.

Det är illa nu, men kan gå helt åt h-vete om man inte passar sig.

Genvägar är senvägar..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
80 000 svenskar är utomlands och ska resa hem. Kommer man att kräva att de ska sitta i karantän eller gör man som med skidturisterna. Rakt ut i samhället.

Rakt ut i samhället troligen.

Extra intressanta är de risktagare som stack till riskländer (med svag sjukvård hygien och utbildning) mitt i krisen, och som snart vill lalla hem, helt utan koll. Idioter.

Man ska veta att vissa länder totalt saknar vett och styrning åxo, tex Iran, som nyss släppte ut 85 000 fångar (!)

Snart kommer svenskar hem från Afrika och Sydafrika... Och så har vi diverse nysvenskar, som inte kan och vill prata med vården i vanliga fall.

Gute reise.
Citera
2020-03-20, 07:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Spärra in alla som tar en promenad ute eller åker tunnelbana också.
Helst i 1,5 år - så länge som viruset kommer att cirkulera.
Låter som en genomtänkt idé.

Tunnelbana är livsfarlig den kommer jag aldrig mer att använda. Men friska luften varför ska man inte gå där rådjuren smittar inte.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Ja, och då gäller samma även för dina föräldrar. Du kan också hjälpa dem genom att beställa hem mat till deras dörr.

Tegnell åtalas - för vad?
Tror snarare han får medalj när allt är över.
Jag tror han ska åtalas för att han ens finns och inte bara pekar på vad alla andra gör.

Vi behöver inget eget Folkhälsoinstitut eller ens egna politiker utan ska bara leka Följa John och göra som andra länders politiker beslutar.

Italien är bra, de var först ut med smittspridningen i Europa och alla ska följa deras strategi och inget land får sedan avvika från den för alla länder redan utstakade vägen.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Var har du sett den tidsuppskattningen för ett vaccin? Enda siffrorna jag stött på är 12- 18 månader, i bästa fall that is...

Så lång tid kommer det inte att ta denna gång. Nu är det akut och alla medicinbolag samt forskare kör på akutfart.

Flera länder har redan kliniska tester efter 2 månaders arbete. Måste vara ett nytt rekord!
Citera
2020-03-20, 07:43
Medlem
Danmark ger sina medborgare information - Sverige döljer den

https://www.dr.dk/nyheder/indland/coronasmittede-patienter-pa-intensiv-er-mellem-47-og-82-ar

Visst är det bättre att veta än att gissa?
Citera
2020-03-20, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
UD har skickat två svenska plan för att hämta hem svenskar(turister?) från Marocko.. åker turister till Marocko nu för tiden eller är det gatubarn vi hämtar hem? 🤔

Det finns en del pensionärer som är där under vintern. Inget jätteovanligt turistmål heller.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tror han ska åtalas för att han ens finns och inte bara pekar på vad alla andra gör.

Vi behöver inget eget Folkhälsoinstitut eller ens egna politiker utan ska bara leka Följa John och göra som andra länders politiker beslutar.

Italien är bra, de var först ut med smittspridningen i Europa och alla ska följa deras strategi och inget land får sedan avvika från den för alla länder redan utstakade vägen.

Verkar dock somatt USA har en annan typ av smittspridning!
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Ett totalt inrese- och flygstopp från Kina och därefter Iran, och därefter karantän och testning för alla som kom tillbaka från Italien. Detta hade kanske kunnat hindra katastrofen.

Allt detta är ju dock hypotetiskt och då vi lever i den "humanitära stormakten" Sverige så hade det ändå varit kört och gått åt helvete förr eller senare.

Yes!
Citera
2020-03-20, 07:45
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Danmark ger sina medborgare information - Sverige döljer den

https://www.dr.dk/nyheder/indland/coronasmittede-patienter-pa-intensiv-er-mellem-47-og-82-ar

Visst är det bättre att veta än att gissa?

Typ samma som för alla

Gennemsnitsalder: 70 år
Citera
2020-03-20, 07:46
Medlem
Finns det någon vänlig själ som kan länka till studier visar på att symptomfria smittar? Finns det? Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in