2020-03-20, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Du som inte har fattat att man ska sätta riskgrupperna i karantän - inte de unga opch produktiva.

Ändå var de skidåkande svenskar som blev smittade i italienska skidorter som blev smittade. Så kommunalrådet som åker på semester till fjällen under Sveriges största kaos tror sig vara immun?
Citera
2020-03-20, 07:10
Medlem
Slashkens avatar
Någon som har koll på Schweiz antal intensivvårdade?
Citera
2020-03-20, 07:11
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men du vet allt som man. Berätta vad du vet vilket jag inte tror att du kan.....

Det börjar normalt sätt med grundforskning där man konstaterar att det finns effekt, teoretiskt. Då går man vidare till en så kallad preklinisk studie, dvs labbstudier. Dessa tar kanske tar 2-4 år. Det är utifrån prekliniska studier beslut tas om man ska gå vidare och genomföra kliniska prövningar. Fas 1,2,3 osv, där börjar man småskaligt för att sedan gå vidare till målgruppen och sedermera trappa upp. Det sista som händer är att läkemedlet utvärderas utifrån effektivitet och säkerhet.

Jag skulle säga att det kanske normalt sätt tar 10-15 år för hela processen och är otroligt kostsamt.

Är det nåt mer du vill veta pojkspoling?
Citera
2020-03-20, 07:11
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Varför verkar det som att skolstängning inte är ett gigantiskt problem i andra länder såsom det tydligen utmålas här? I Sverige är det ju världens undergång om man stänger skolan i två- tre veckor tydligen. Hur kan det funka i andra länder?
För att i andra länder hatar man inte sina barn utan trivs att umgås med dem (agnes vold har gett barnhatandet ett ansikte).
Citera
2020-03-20, 07:12
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Tillhör ni inte riskgruppen så är det bara att köra på som vanligt men skippa onödiga sociala kontakter, av hänsyn till de i riskgrupperna. Medverka inte till onödig smittspridning. Håll en bra hygien, ät bra, motionera...

Det är inte bra att rekommendera att de som ej är i riskgrupperna skall köra på som vanligt.
Även om man inte tillhör någon riskgrupp så finns risken att flera kommer att behöva vård på IVA och andingshjälp. Resurserna kan ta slut och prioriteringar av unga och friska kommer att behöva göras.
Citera
2020-03-20, 07:13
Medlem
HGs avatar
Verkar som att någon med politiskt inflyttande har varit i Marocko?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/vQKM94/ud-har-tryckt-pa-for-att-fa-hem-svenskar-fran-marocko
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Dubbla lönen för de inom sjukvården så kommer nog även de som slutat att komma tillbaka.

om det blir riktig kris så får man använda sig av pliktlagstiftningen - vägran upp till 4års fängelse. Men det gör man om bara om det går åt skogen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Antar du tillhör den gruppen som ser till att viruset fortsätter frodas i samhället.

Storleken på gruppen med dina likar utgör största risken att tillräcklig smittminskning inte kan uppnås då det är oklart om ni är 5 eller 15% som "vet bättre".

I ett land som USA rustar gemene man ordentligt nu och folk som springer runt ovrydda med smittan i samhället kan nog räkna med att skjutas i självförsvar.

Jag har proviant och nödvändiga varor för min familj för minst två månader, sen har jag jaktmarker, jaktkoja, potatisland... MIN familj går bara utanför huset till absolut nödvändiga saker... Mupp!
Mina bekymmer handlar om min 77 åriga major till far och mor och det faktum att Sveriges regering är handlingsförlamade... Anders Tegnell kommer att åtalas....
Citera
2020-03-20, 07:16
Medlem
Citat:
Fortfarande bara 11 döda i Sverige.
Samtliga multiskuka med snittålder på 85 år.
Skulle även kunna ha dött av vanlig förkylning.

Och folk tror att digerdöden är här.

Exakt min tanke också. Hur många har dött av något annat under samma tid?
Citera
Medlem
Citat:
Du som inte har fattat att man ska sätta riskgrupperna i karantän - inte de unga opch produktiva.

De unga kanske inte behöver sättas i karantän men ge fan i att gå ut efter jobbet.

Inget bio- cafe-, restaurang-, Stureplanstrams. Inga svammelresor.

Högst från och till, om det är nödvändigt, jobbet.

Frysen har ni full av mat. Lär er laga långkok som ni sedan fryser in. Handla mat behöver ni bara göra varannan vecka. Planering och strikt organisation. Nu är det slut på Dampandet, just DAMP, runt om i världen.

För mig är karantän liktydigt med att man sitter på ett kalt kakelgolv fastkedjad till en betongvägg och där är vi verkligen inte än och förhoppningsvis kommer vi heller aldrig dit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Ändå var de skidåkande svenskar som blev smittade i italienska skidorter som blev smittade. Så kommunalrådet som åker på semester till fjällen under Sveriges största kaos tror sig vara immun?

Viruset går inte att stoppa i vilket fall som helst.
Det kommer att cirkulera i minst 1,5 år.
Man kan inte sätta hela befolkningen i karantän så länge.

Ingen kommer att producera något och alla kommer att svälta ihjäl.

Tanken med Tegnells strategi är att de unga och friska ska ta smällen av viruset. En del kommer att bli sjuka, en del symptomfria. Men de dör inte. Se studie från Italien där 99 % av de döda var multisjuka.
En större del av befolkningen kommer då att bli immuna och viruset klingar av.

Samtidigt ska man skydda riskgrupperna och sätta delar av dessa i karantän.

Då kan även ekonomin fungera som vanligt, utan att allt kraschar med massarbetslöshet, konkurser på löpande band, masskriminalitet.
Senast redigerad av Vitalio 2020-03-20 kl. 07:30.
Citera
2020-03-20, 07:18
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thermalgrease
Jag har proviant och nödvändiga varor för min familj för minst två månader, sen har jag jaktmarker, jaktkoja, potatisland... MIN familj går bara utanför huset till absolut nödvändiga saker... Mupp!
Mina bekymmer handlar om min 77 åriga major till far och mor och det faktum att Sveriges regering är handlingsförlamade... Anders Tegnell kommer att åtalas....
Ja, och då gäller samma även för dina föräldrar. Du kan också hjälpa dem genom att beställa hem mat till deras dörr.

Tegnell åtalas - för vad?
Tror snarare han får medalj när allt är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in