2020-03-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Influensasäsongen sträcker sig över halva året, dvs, säg, ungefär 180 dagar. Dela 24981 med 180, det blir ungefär 139. Just nu dör det 400-450 italienare om dagen i corona, dvs ungefär 3 gånger så många. Och då var väl 2016/17 ett rekordår för influensan?

Men ponera att corona "bara" skulle vara som vanlig influensa. Redan då har du dubblerat belastningen på sjukvården. Redan det är rätt illa. Den årliga influensan kostar samhället enorma summor i sjukvård och förlorad arbetstid. Det vore en svår börda att permanenta en dubblering av den belastningen. Och, som sagt, överlagsberäkningen tyder snarare på att corona är cirka 3 gånger värre. Lägg därtill den stora osäkerheten - vi har massor av erfarenhet av influensa, men ingen vet riktigt säkert vad som händer under en coronapandemi, eftersom det är första gången vi är med om en.
Och apropå uppskattningen "tre gånger värre än influensa":

När jag igår kväll tittade på statistiken för antalet vårdtillfällen i intensivvården, så stod det så här:

Influensa typ A: 129
Influensa typ B: 35
Coronavirus: 39
Annat: 2

När jag nu tittar ungefär ett dygn senare (25 timmar, för att vara exakt), så står det:

Influensa typ A: 132 (+3)
Influensa typ B: 36 (+1)
Coronavirus: 47 (+8)
Annat: 2

På ett dygn tillkom 4 vårdtillfällen för influensa och 8 för corona. Belastningen på intensivvården pga coronapatienter är då uppskattningsvis dubbelt så stor som för influensa.

Givetvis är uppskattning extremt osäker eftersom den är baserad på så kort tidsintervall, men ändå. OCH, det viktigaste, antalet personer i landet som är smittade med influensavirus är sannolikt mycket större än andelen som HITTILLS smittats av corona. Den dag vi kommer upp i ca en miljon smittade, som under en normal influensasäsong, då brakar såklart intensivvården ihop fullständigt.

Siffrorna kommer från:
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-03-19 kl. 20:50.
Citera
2020-03-19, 20:45
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Har du lagt märke till att smittade och dödsfall ökar? Ser du någon skillnad för 2 veckor sen?.

Vänta till det dör 10.000/dygn

Italien kommer bli ett ungt och nästintill pensionärsfritt land med andra ord..
Citera
2020-03-19, 20:46
Medlem
Corona får allt jobba på om den ska komma upp i miljoner döda. Största hotet för vår överlevnad är befolkningsökningen som verkar ligga runt 83 miljoner per år. Vore bra om Corona i alla fall jämnade ut 2020 så det blir + - 0. Det betyder 82 990 000 döda till. Får hoppas att vi också inte får bättre förhållanden på jorden så de ca 24 000 som dör i svält varje dag inte skulle göra det. Det är ju dessutom flest barn och de kommer ju förstöra mer än de gamla som vi nu ska rädda så att de kan sitta av lite mer tid på hemmet i demensens dimma. Allt är så skevt. Vi ska nu krascha vår framtid för att förlänga ilands gamlingars levnadslängd så den blir 90 istället för 80 (ja jag höftar) Vi ska inte lägga energi på fattigdom och kanske höja deras medellivslängd till 50. Ja det är mycket bättre att vår art dör ut. Hoppas. Vi är för onda för att få finnas.
Citera
Medlem
Lost.Villains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Berätta om vilka fall av skolutbrott du sett i t ex Kina?

Skolutbrott i Kina? De har väl haft skolorna stängda i en månad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Kan någon förklara för mig varför dessa siffror presenteras dagligen? Den är så missvisande, med tanke på att vi har en okontrollerad spridning i samhället. Siffran är helt obetydlig just nu

Och ja men resten av landets siffror då? Stockholm är INTE allt
Citera
2020-03-19, 20:47
Medlem
Det är dom som är rädda som sticker huvudet i sanden, och har svårt att förstå vad detta innebär.

Kanske detta kan hjälpa mot rädslan:

Jag har tidigare skrivit här i flashback om en kompis som har coronan, och hur han och hans son försökt motverka den med extra starkt liposomalt vitamin C.

På den fjärde dagen bestämde han sig för att ta en dos ozon. Bara ett enda andetag. Han har ett ozonaggregat och han höll slangen under näsan och drog in luft och ozon. Sedan höll han andan, för att ozonet skulle verka i lungorna.

Han kände gemast en dramatisk förbättring, och efter en halvtimme hade febern försvunnit.
Han gav även sin son ett andetag, och samma resultat.
Dom är nu friska.

Jag frågade om han trodde det hade gått lika bra med endast c-vitamin? Men det trodde han inte för denna infektion hade känts annorlunda, och starkare. Det var ozonet som gjorde den stora skillnaden.
Dom fortsätter med C-vitamin.

Ozon är ett starkt virusdödande ämne, och har även tidigare använts för att behandla lungsjukdomar.

Hans ozonaggregat ger 10 gram ozon /timme. (6SQY).
Han fick uppskattingsvis i sig 5 milligram ozon.

Ozon är ett starkt ämne som kan skada lungorna om man tar för mycket. Denna engångsdos var tillräcklig.
Citera
2020-03-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Sydkorea har testat 307 000 (+11 000 sen igår).
Tyskland testade över 100 000 förra veckan.

Sverige har testat totalt 14 000.

Så rimligtvis planar vår kurva ut (enl denna källa) mycket pågrund av att vi testar färre antar jag. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
Vet inte helt hur jag ska tolka denna data

Någon som begriper. Är det två olika hälsodepartement som har olika åsikter?

Den första kolonnen verkar något märklig då det implicerar att vissa regioner haft en absurd ökning från i går i så fall

Bahia 3=>27 bland annat.

https://g1.globo.com/bemestar/coronavirus/noticia/2020/03/19/casos-de-coronavirus-no-brasil-em-19-de-marco.ghtml

Eller är det bara första kolonnen som har nyare siffror?

Eller är det klassikern att de blandar ihop positiva prov med bekräftade fall?

Fram till kl 15.20 på torsdagen (18) släppte de statliga hälsoavdelningarna 540 bekräftade fall av ett nytt coronavirus (Sars-Cov-2) i Brasilien i 20 stater och Federal District.

Två dödsfall bekräftades i Rio de Janeiro i torsdag av hälsosekreteraren. I São Paulo har fem dödsfall hittills registrerats av statsregeringen, vilket bringar det totala antalet dödsfall i Brasilien till sju.

Även på torsdagen uppdaterade hälsosekretariatet i Alagoas antalet från 1 till 4 fall.

Den senaste balansräkningen från hälsoministeriet , som släpptes på onsdag kväll, räknar 428 infekterade, 11 278 misstänkta fall och 1 841 kasserade fall .

Jag uppfattar det som onsdag kväll 428 smittade från Hälsoministeriet.

Fram till 15:20 på torsdag 520 smittade från statliga hälsoavdelningarna.

Min gissning är delstaterna i Brasilien ligger före i rapporteringen jämfört med landets hälsoministerium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Har du lagt märke till att smittade och dödsfall ökar? Ser du någon skillnad för 2 veckor sen?.

Vänta till det dör 10.000/dygn

Tror inte det blir så många. Hade vart intressant att veta varför du tror det.
Citera
2020-03-19, 20:49
Medlem
Arbetsförmedlingens aktivitetsrapport har dom lagt ner till Juli har jag fått reda på genom en kompis.

Men Aktivitetsgarantin är tydligen i gång för fullt med aktivitetsrapport personliga möten och gruppmöten och hela faderullan.
Man måste lämna in fem ansöka jobb per vecka annars är risken stor att man blir avstängd. Dom rapporterar det alltså direkt. Kompisen frågade att är det inte läge att släppa släppa lite den biten nu eftersom att AF har lagt ner det.. Nej det här är inte så farligt som folk tror hade has sagt på aktivitetsmötet.

Förra veckan hade han som jobbar på aktivitetshuset harklat lite diskret i början på mötet mötet men inte under mötet men började hosta och harkla kraftigt och snörvlade sig efter mötet. Min kompis vill egentligen inte smitta någon men blir han sjuk så kommer han inte bry sig om någon av dom på det kontoret i alla fall sa han och jag förstår honom för om jag jobbade där och någon hostade så hade jag fan kastat ut den arbetskamraten med en gång.

Vilken idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Skolutbrott i Kina? De har väl haft skolorna stängda i en månad?

Nej i drygt 3 månader.

Skolbarnen hade lov när utbrottet började kring det kinesiska nyåret och har inte öppnat sedan dess.
Citera
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur vet man det, hur vet man när någon smittades och hur lång inkubationstid någon har haft?

Mänskligheten klyver atomer och skickar rymdsonder ut ur solsystemet.

Men du tror på riktigt att vår art inte förmår göra en hyfsat korrekt skattning av inkubationstiden för en sjukdom.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in