2020-03-21, 09:46
Medlem
crisscrosss avatar
..och så kommer kvacksalvarna förstås. Lökomslag, kolloidalt silver m.m. så blir du frisk. Härliga sågningar av Björn Olsen: "Är vi på medeltiden?"
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/blufflakare-och-halsogurus-tjanar-pengar-pa-corona/
Citera
2020-03-21, 09:47
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slashken
Men lilla vännen... Det den personen sa var att det började gå tillbaka till det vanliga igen, syftade på att Wuhan sakteligen börjar vakna upp.

Personen sa inte att allt var som vanligt, men "i stort sett" har jag för mig. Dessutom avgav han bara andrahandsinfo så lite magstarkt att kalla honom för lögnare, tycker du inte?

Jag läste artikeln och såg inte hur spända alla var, däremot på sin vakt. Som sig bör.
Och jag vet att det inte heter Gestapo.... men du förstod inte ens min replik och det är inte första gången.
Vet inte vad det är du menar av det jag skriver som inte stämmer, ville bara belysa att åtgärderna i Kina/Wuhan var väldigt långa, kraftfulla och omfattande, när man hör vissa uttala sig märker man att de har uppfattningen att Wuhan stängde ner någon vecka och det sen var bra.

Vet inte vad du menar med det sista, är det så att du faktiskt inte känner till Gestapo och det är detta som skapar förvirring?

Ber om ursäkt i så fall, bara förutsatte att alla kände till detta, kort kan man säga att man hade ett omfattande angiverisystem, om man spionerade lite på sin granne eller fru exempelvis och rapporterade in oegentligheter belönade staten detta.

Liknande system som i Kina nu, mycket effektivt naturligtvis men samtidigt också mycket godtyckligt.
Citera
2020-03-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Uteserveringar sägs vara ett bättre alternativ än inomhus. Hur tänker dessa sk experter? Vad med blåsten (vinden) 6-8 m/s så måste restaurangbesökarna ha 6-8 meters avstånd MINST och det är bara en måttlig vind/bris! Eller hur experter? Överlever viruset längre tid än en sekund så måste avståndet ökas ytterligen för att vara på den säkra sidan!!!
haha men kom med i matchen - smittor sprids mycket bättre inomhus än utomhus, alltid
Citera
2020-03-21, 09:48
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Så dom sanningsenliga siffrorna att 99% hade underliggande sjukdomar, samt att 96% var över 60 år stämmer inte?

Det son du skriver nu var inte uppe i det ursprungliga inlägget som jag skrev.
Lägg inte ord i min mun.
Citera
2020-03-21, 09:48
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har varit isolerad efter bästa förmåga sedan i januari, inga sociala sammankomster eller besök sedan dess. Jag har såklart gått till affären, men använt alla försiktighetsåtgärder jag kunnat komma på. Till slut blev jag tvungen att åka till arbetsförmedlingen förra veckan, och sedan dess är jag sjuk.
Nu har dock igår AF bestämt att alla besök ställs in, och ingen aktivitetsrapportering ska ske förrän i Juli. Men beslutet kom för sent för min del.
Men för att inte vara så dramatisk, jag hoppas att det bara var en kraftig förkylning jag åkte på.

Se där ja. Jag hade mina aningar om att du var just arbetslös.
Citera
2020-03-21, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largeone
Ett stort problem i Sverige verkar vara att alla beslut som tas vägs på den politiska värdegrunden vilket verkar bromsa handlingskraften.

Om stägning av grundskolor inte har någon verkan så är stägningen av gymnasium och vuxen utbildningar och universitet minst lika verkningslös.
När det kommer till grundskolan och dagis så har man ju gång på gång sagt att det beror på att man inte vill förora personer som jobbar i samhällsviktiga jobb. Samtidigt har man i alla andra länder löst det med barnomsorg för dessa grupper. Samtidigt mellan raderna senaste veckan har det gång på gång sagt från officiellt håll att Polisen har bett om ej stänga grundskolan, barn i dåliga hem kan fara illa. Förortsbarnen kan bli utan mat eller lockas bli kriminella etc.

(Antar att sommarlovet är avskaffat med på samma grunder i beröda områden då)

Just nu ligger det 9 personer mellan 20-50 på intensivård i Sverige och företagen mass varslar.

Så min fråga är då har stägning av skolor en positiv verkan i att bekämpa virusets framfart utbredning och varaktighet?

Har det inte det så fine med just nu rådande beslut.

Men om det har det hur många har man tänkt att ska betala priset.

Är det 2000 döda , 20 000 döda , 50 unga människor med livslånga handikap av kolappsade lungor eller 5000. Ska 10 000 bli av med jobb eller 600 000.

Vart ska man dra gränsen för hur mkt bristande föräldraskap hos personer som 0 taxerat i 20 år för att värna att deras barn inte drabbas negatift i rådande situation ska övriga betala. Det blir nämligen inte mkt mat på bordet i framtiden heller när 20-40% potentiellt är arbetslösa om detta inte ebbar ut till sommaren. Samma arbetskraft som nu finansierar hela deras uppehällen och levene via skattesedeln i dagens läge.

Så min fråga är finns det krass data på att stägning av skolor varit effektift i att bryta kurvor i dom länder man fattat dessa beslut?
Man ska inte överskatta våra myndigheters och folkvaldas kompetens men de väger olika saker mot varandra. Givetvis inser de att om en tid framåt kan det braka samman ordentligt och ordningsmakten kan då få allvarliga problem att stävja en brottsvåg. Genom att inte stänga mångkulturskolorna köper man sig lite tid. Tror det är så de resonerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Som icke varandes ett malarialand, hur många doser tror du Sverige förfogar över? Av samma anledning testar man inte alla med symptom heller. Resurserna finns helt enkelt inte.

Du har fel. Antalet doser är inte begränsningen...
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det är du som smittar dem. De äldre är inte de som sprider smitta, de ombeds hålla sig hemma för att ni unga ska kunna fortsätta att sprida smittan i landet. Utan att ta något som helst ansvar

Sprider och sprider… Vem sprider idag? Det är inte den 25 januari längre… Alla som går utanför huset och kommer i kontakt med folk. Lägg ner det här med att peka ut grupper.
Citera
Medlem
Drinis avatar
Min mor jobbar på Sjukhus. Hon har fortfarande patienter på upp till 100 år(!!) som åker lokaltrafik till sjukhuset för ett icke-akut ärende (hörselkontroll ). Vad i helvete.
Citera
2020-03-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Uteserveringar sägs vara ett bättre alternativ än inomhus. Hur tänker dessa sk experter? Vad med blåsten (vinden) 6-8 m/s så måste restaurangbesökarna ha 6-8 meters avstånd MINST och det är bara en måttlig vind/bris! Eller hur experter? Överlever viruset längre tid än en sekund så måste avståndet ökas ytterligen för att vara på den säkra sidan!!!
Tror att dropparna hänger kvar i stillastående inomhus luft längre?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Kan alla Tegnell-troll sluta skriva att corona drabbar gamla? Vi vet från framför allt Norge att det inte är sant.

Många osäkra som inte själva kan sortera information kommer till flashback och denna tråd för att få mer kunskap (i synnerhet när det offentliga sverige skickar dubbla singnaler).

Du tar på dig ett stort ansvar för andras hälsa. Du är precis lika stor skit som den kinesiska kvinnan som spottar i hissen.
Vi har ett personligt ansvar för den information vi förmedlar nu. Då är det försiktighet som är utgångspunkt.
Senast redigerad av godhetsaposteln 2020-03-21 kl. 09:53.
Citera
Medlem
JackArrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Länken funkar inte. En läkare som skriver att viruset sprids genom luft? Vad vill hon, att folk endast går till jobb och handlar mat? Enligt hennes beskrivning kommer smittspridningen att vara enorm bara genom att vi jobbar och handlar mat.

Det här är det värsta med sociala medier. Förståsigpåare som sprider panik. Som läkare bör hon hänvisa till FHM, inte komma med skrämselpropaganda och egna råd som går emot myndigheternas.

Storbritanniens myndigheter håller inte med dig.

https://www.gov.uk/guidance/high-consequence-infectious-diseases-hcid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in