2020-03-19, 20:40
Medlem
Någon som vet hur mycket de testar i andra länder jämfört med Sverige i nuläget?

Såg denna https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-17-update/?fbclid=IwAR1FWTfTxAEf788yLhHSnJ478ySN87_l6sfaEwVS cc9UZKbxPnB5tK7eQWE

Undrar om det beror på att vi i princip slutat testa som kurvan planas ut medan de andra testar bredare..
Citera
2020-03-19, 20:40
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
I slutet av den här intervjun säger Tegnell att det var "ett par månader sedan" som han hävdade att det mycket liten risk för smittspridning i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

Men för i helvete, det var ju häromveckan som han uttalade sig så!

När det här summeras kommer namnet Tegnell ha samma klang som Quisling, Mengele, Lysenko.

Just det där slafsigt arroganta halvlögnerna som får folk att helt tappa förtroendet.

Jag tror att han är en verklighetsfrånvänd streber och narcissist.

Han skrattar bort alla sina felanalyser och folks oro för bristande resurser. "Mitt jobb är jätteskojigt "

Sen blir han helt förstörd över lite kritiska mail.?
Citera
2020-03-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Remdesivir
Klorokinfosfat
Lopinavir
Favipiravir
Tocilizumab

Dessa läkemedel har visat sig ha en effekt mot Covid19. Varav det första redan injiceras på patienter i Sverige, vid svåra fall. Godkänt av Läkemedelsverket.

Man tror att det har effekt då människor har blivit friska när de har fått medicinen. Problemet är att patienterna kanske skulle ha blivit friska utan. Nu gör man verkliga studier i Kina för att vara helt säkra. Men som det här är testade mediciner så kan man alltid ge patienter det även om man inte är 100 procent säker på effekt.
Citera
2020-03-19, 20:42
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Det stod 8 dgr i rapporteringen från Italien. 4 dgr i hemmet 4 dgr iva-vård

Ja, men jag skrev från och med när de smittades.

Det finns något som heter inkubationstid också, som är mellan 5 till 14 dagar.

När sjukdomen väl bryter ut börjar det i regel som en förkylning, som lägger sig. Det tar också några dagar i anspråk.

Först efter förkylningen, och det skenbara tillfrisknandet, slår lunginflammationen till.

Det är den som resulterar i de 4 dagar hemma och 4 dagar på sjukan, innan de kolar vippen.
Citera
2020-03-19, 20:43
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Fick precis veta att en bekants jobbarkompis ligger nedsövd på karolinska pga viruset och svävar mellan liv och död.

Han är i medelåldern och har inga andra sjukdomar. Han röker inte heller.

Nu litar jag inte ett jävla dugg på vad alla "experter" säger längre.

Exakt vad är det du anser att "experterna" sagt som skulle motbevisas av ovanstående fall?

Jag har aldrig hört någon "expert" säga att inga friska unga eller medelålders kommer bli svårt sjuka och dö.

Det är kanske så att hört vad du vill höra snarare än vad de faktiskt sagt?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Hallå svenskar.

Idag såg jag i Sthlm pubar fullt med stockholmare.
Flera evenemang kommer att gå som planerat i Sverige. I Åre kommer man tillåta 499 personer att festa, osv.

Ni kommer drabbas hårt av viruset, som Italien. Ni har bara en chans.

Idioter.

Jo Sverige är fullt av idioter tyvärr. Vi har ju t.om en som leder Folkhälsomyndigheten, så inte så konstigt att det kommer att gå åt helvete här. Vi kommer vara världens svarta får statistikmässigt inom en månad. Övriga länder kommer att skratta åt oss. WHO kan peka på oss i framtiden och säga "titta på hur det gick för Sverige när de inte ens lydde våra råd om att testa för COVID-19 2020"

Kineserna bara skakar på huvudet åt oss idag, detsamma gör Italien som står med hakan i backen och ser oss ignorera deras varningar gång på gång igen.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-03-19 kl. 20:45.
Citera
Medlem
Jag undrar hur myndigheterna kan uppskatta spridningen i samhället med 500 stickprov? 500 är en ganska liten del av ~10 000 000. Dessutom antar jag att distributionen bör vara uniformt fördelad, för att minimera fel. Men vad det är kan man ju inte veta om man inte har facit i hand. Tar man två stickprov blir det 0%, 50% eller 100%. En ganska stor spridning. Ju fler stickprov, ju bättre. Det konvergerar mot korrekt resultat. Men 500 låter ändå ganska lite.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Någon som vet hur mycket de testar i andra länder jämfört med Sverige i nuläget?

Såg denna https://www.motherjones.com/kevin-drum/2020/03/coronavirus-growth-in-western-countries-march-17-update/?fbclid=IwAR1FWTfTxAEf788yLhHSnJ478ySN87_l6sfaEwVS cc9UZKbxPnB5tK7eQWE

Undrar om det beror på att vi i princip slutat testa som kurvan planas ut medan de andra testar bredare..

Sydkorea har testat 307 000 (+11 000 sen igår).
Tyskland testade över 100 000 förra veckan.

Sverige har testat totalt 14 000.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Men självklart är det inte en fördel att vara rökare vid en sjukdom som angriper lungorna. Jag menade bara att man lutar sitt uttalande på en studie av 78 personer. Hade dom sagt att det allmänt är en nackdel att vara rökare vid lunginflammation hade jag inte reagerat. Nu gör man reportage om covid19 och hänvisar till en studie på 78 fall. Det är oseriöst.
Jo, men du citerade ju Aftonbladet, inte nån internationellt erkänd vetenskaplig tidskrift.
Citera
2020-03-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Alla kan kanske inte vara hemma med barnen, även om många kan. Men då kan det fåtalet barn få någon form av passning. DE allre flesta kan lösa det via anhöriga eller nätverk.

Problemet var att i Italien var den anhörige äldre. Och inte så bra. Och viktig personal ska inte behöva lösa sådana saker. De har annat att tänka på.
Citera
2020-03-19, 20:44
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Att få ner smittspridningen är väl ett bra sådant?

Berätta om vilka fall av skolutbrott du sett i t ex Kina?
Citera
2020-03-19, 20:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Detta rapporterade jag om för över en månad sedan här i tråden. Måste vara nyhetstorka på aftonbladet.

Jag skrev redan om det för några månader sen eftersom en kort undersökning i Kina visade att en övervägande andel av de som dog av viruset var äldre män med nedsatt lungfunktion pga rökning. Äldre kvinnor som inte rökte drabbades inte alls lika mycket. Samma tendens har även visats rökarländer som Italien, Spanien och Iran.

I vissa länder brukar man röka vattenpipa när man har luftvägsinfektioner (vilket kanske funkar på bakterieinfektioner men verkar göra det värre när man infekteras av Covid-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in