2021-03-12, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det krävs relativt lite för att en medverkande skall kunna dömas för anstiftan och medhjälp. Den medverkande behöver inte ha bidragit till gärningen i någon ansenlig omfattning. En av orsakerna till att medverkanshandlingar blir straffbara trots att de inte har haft någon egentlig betydelse för gärningen är, som nämnts ovan, att enbart närvaron av den medverkande många gånger innebär ett psykiskt stöd för gärningsmannen.

Sammanfattningsvis går det att konstatera att det för både anstiftan och medhjälp krävs att de subjektiva rekvisiten är uppfyllda. Det måste föreligga uppsåt, alternativt oaktsamhet, både i förhållande till det aktuella medverkansobjektet och till medverkansgärningen i fråga.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:322078/FULLTEXT01.pdf

Det är ingen tvekan om han främjat det här med både råd och dåd. Det är väl uppsåtet man kan diskutera. Men varför i h-vete tar man med sig en rulle plast till ett rån? Korrespondensen dagen innan talar inte heller till hans fördel här.

Nä, den här killen klarade sig enbart eftersom han var korkad och mesig så till den grad att delar av rätten fick ont i hjärtat. Men kork i skallen har inte hjälpt andra.

Exakt såhär säger lagen.
Brottsbalken 23 kap 4 §

4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.

Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.

Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet. Lag (1994:458)

Visst det köper jag att han inte torskade för.
Men Grovt Rån kunde den Jäveln ändå ha fått, tycker jag.
Citera
2021-03-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det kommer bara en tidsfråga, tycker nog de där två som torterade de två killarna på kyrkogården i Solna är en likvärdig kombo dock glömde de ju att mörda.

Nej, dom blev störda av förbipasserade.

Det gjorde inte anabola killarna i Vallentuna.
Citera
2021-03-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Exakt såhär säger lagen.
Brottsbalken 23 kap 4 §

4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.

Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.

Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.

Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet. Lag (1994:458)

Visst det köper jag att han inte torskade för.
Men Grovt Rån kunde den Jäveln ändå ha fått, tycker jag.
Ibland undrar man lite om V verkligen var så barnslig och naiv att han var rädd för Cs fantasifigur er. Det kan ju ha varit något sorts hemligt språk som C hade hittat på som dom sen tyckte var ballt och roligt. För roligt var det ju på sätt och vis med den här skrämseldockan och allt det andra. Fantasi hade ju C och det kanske var roligt för V också.
Att V så småningom efter lång tystnad börja prata i polisförhör en berodde väl på att han fått nys om att C också hade börjat prata och då fick han lägga fram sin version på bästa sätt. Han ville väl vara tyst och lojal tills C börja prata. När sen poliserna bevisade för honom att dom här figurerna inte fanns var det ju ett perfekt tillfälle att spela dum och låtsas att man varit rädd och trott på dom. Ibland tänker man lite så. Kul hade dom nog iallafall många gånger tillsammans och det här påhittet skulle ju också bli kul att göra hos L och S.
Citera
2021-03-12, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
VK tar ett lån på 300000 och ger dem till CÖ som säger sig ha slarvat bort ett knarkparti för Arkas och att han blivit bötad av Arkas som är han själv.
Han lånar pengar av sin flickvän och köper en dyr bil som han sen säljer men hon får inte tillbaka sina pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men borde inte Flickvännen åtala CÖ för den saken. Hon vågar väl inte om hon skulle förlora målet. Det blir ju för dyrt. Kanske inte har tillräckliga bevis heller.
Menar du att hon skulle väcka enskild talan för den fordran hon har gällande CÖ?
Kan hon styrka sitt krav, så borde det väl gå att driva ärendet? Låt oss enas om att CÖ vid en tvist kommer att ha vissa trovärdighetsproblem om han skulle hävda att flickvännen bara ville ge honom pengarna som en gåva. CÖ är en lögnare och helt opålitlig. Ingen domare skulle ens bry sig om vad CÖ i en tvistesituation skulle anföra. Min gissning.
Citera
2021-03-12, 22:58
Medlem
Det finns ju inga tvivel alla på att de ända som gör en rättvis och korrekt bedömning av dessa fall är f.d hovrättsrådet Ulla Bergendal och hovrättsrådet Jacob Aspegren.

Victor mördade S. Punkt slut!
Citera
2021-03-12, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfen88
Det finns ju inga tvivel alla på att de ända som gör en rättvis och korrekt bedömning av dessa fall är f.d hovrättsrådet Ulla Bergendal och hovrättsrådet Jacob Aspegren.

Victor mördade S. Punkt slut!

Håller med. I alla fall var han delaktig. Det är sanslöst att hovrätten kan bortse från det. 16 år hade varit det enda rätta.

Men nu tror jag det löser sig ändå. Han, VK, är inte tillräckligt smart för att skaffa sig en undangömd position. Utomlands eller var fan som helst. Om han anmäler/inställer sig vid nåt fängelse så får han sitta runt ett år. 4 år minus häktningstiden och en tredjedel. Ute 2022. Det räcker för att han är ett större vrak när han kommer ut. Än vad han är just nu. Han får det inte lätt. Om han inte tar livet av sig. Det har ju ändå försvunnit.
Citera
2021-03-13, 00:26
Medlem
EjSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Öhman, vilken nolla.

Verkligen , Äcklet har fått hjälp att släcka ner sin FB idag. Han som är så ball kille tycker han , vill han inte fortsätta briljera med sitt anlete och vara känd samt stå för vad han gjort !??

Citera
2021-03-13, 01:01
Medlem
Tack "Picasso2" för hovrättsdomen! Tack "MarkOfTheBeast" för FUP!
Tack Texasman & TrotylHasse för pålästa & insiktsfulla kommentarer!

Kan man leva med hovrättens dom. Ja, det går an, men med visst illamående. Två hovrättsråd är skiljaktiga. Visserligen i ett komplext fall men det hör inte till vanligheterna. Frågade en hovrättsassessor idag som inte höll för otroligt att HD kan ta upp målet till prövning. Målet skär genom värderingen av vad som orsakats "gemensamt och i samförstånd". Jag trodde inte att någon skulle fällas till ansvar för mordet på Lars men är tacksam att jag fått fel. Vidhåller att åklagaren i detta mål varit både stolpskott, bleknos och tröttmössa. Stolpe in då CÖ ska få blada många mil på självläkande linoleumgolv vid riksanstalter, klass 1! VK ska tacka sin lyckliga stjärna och be tio pater noster varje dag resten av sitt liv för att han är en fri man snarare än många kunde ana. Man får hoppas att han fortsätter böja rör resten av sitt yrkesverksamma liv och åter blir en god skattebetalare. Vad CÖ beträffar så håller jag fast vid mitt scenario från igår, möjligen med tillägget att att han får påbackning för egen produktion av toalettvin och att han berusar sig oregerlig på anstalten.

CÖ scenario:
"Om sådär 21 år slussas CÖ ut i samhället efter särskild utskrivningsprövning. Han är då som nu en patologisk lögnare som utnyttjar och missbrukar människor som korsar hans väg. Däremot är han då mycket erfaren att stansa metallbrickor, svarva ljusstakar och snickra sängbottnar vilket han lärt sig i kriminalvårdens regi. Trots värdefulla yrkeskunskaper förtidspensioneras CÖ på grund av svårdiagnostiserade mag- och ryggsmärtor. Han blandar upp inkomsten från Försäkringskassan med bedrägerier. Lagom till femtioårsdagen och inträdet i den sköna medelåldern flyttar han till Sydostasien där han driver en liten bordell & bar."
Citera
2021-03-13, 01:55
Medlem
Nån som vet om chrisoffers morsa eller victors flickvän finns med i nåt förhör på fup?
Citera
2021-03-13, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plural69
Nån som vet om chrisoffers morsa eller victors flickvän finns med i nåt förhör på fup?
Jaa då. Båda två. Jag kommer inte ihåg vad Viktors flickvän sade. Det var så länge sedan jag läste. CÖs mamma kommer jag ihåg att hon sade att CÖ var så snäll. Men hon hade sagt till honom att hon förstod att allt han gjorde inte var riktigt lagligt, men snäll skulle han vara. Hon hade lånat honom pengar men beklagade sin inte över det bara uppgav det vid förhör. Sen var det mycket mer men man får läsa själv. Alla föräldrar är förhörda. Jag kommer ihåg att Viktors pappa sade att han var bestört. Christoffers ex är också förhörd. Dom bodde ju tillsammans i Sumpan en tid men hon blev visst hysterisk på honom till slut. Han kom ju också hem och talade om att han varit otrogen, kanske med den horan som åkte till Spanien. Jag vet inte. Ja, det finns mycket att läsa i FUP.
Citera
2021-03-13, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Menar du att hon skulle väcka enskild talan för den fordran hon har gällande CÖ?
Kan hon styrka sitt krav, så borde det väl gå att driva ärendet? Låt oss enas om att CÖ vid en tvist kommer att ha vissa trovärdighetsproblem om han skulle hävda att flickvännen bara ville ge honom pengarna som en gåva. CÖ är en lögnare och helt opålitlig. Ingen domare skulle ens bry sig om vad CÖ i en tvistesituation skulle anföra. Min gissning.
Det är det man tycker, men allt måste väl bevisas även i ett sådant ärende och det kanske blir svårt om man inte har skriftligt på saken, och då kanske ett sådant papper måste vara bevittnat också. Kan ske inget man håller på och sysslar med när man är sambo. Men jag vet inte. Men innan man åtalar någon måste man nog vara riktigt säker på att man kommer att få rätt annars blir det väl lika mycket pengar till som kommer att försvinna till rättegången.
Citera
2021-03-13, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Så fort du är misstänkt för brott och har blivit åtalad så blir du av med ditt jobb. det finns ingen som vill ha en kriminell person i företaget. företaget måste överleva det kan skada företaget om du har kriminellea i huset vem vill ha en rånare i stt hem som lagat vvs. Hans tjej har gjort slut med honom av det jag har hört i byn. vem vill förknippas med dessa två mord och vem vill viktor som pappaförebild när det ska avlas fram barn. så tyvärr så är det många broar som har rasat för Viktor fast han inte är dömd nu för morden. Tyvärr så blir det tufft för honom. det han kan göra är att sedan byta stad plugga på univesritet i 4 år så att han kan få ett jobb efter det då kankse domen i nte syns i registret när de begär ut det vid en anställning.

Söker han jobb som tex personlig assistent så kan han börja då han vill då många kommuner inte begär utdrag ur brottsregistret om det inte är barn under 18 år man ska jobba med, tror ärligt inte det är problem att få jobb som rörkrökare heller då det är brist på sådana. I Vallentuna kan han inte bo men i övrigt kan han leva rätt anonymt och fortsätta som rörkrökare då han kommer ut om nått år, förstod de som han va rätt duktig rörkrökare.

Men naturligt skulle han dömts hårdare, jag tror fotavtrycket från V på kvinnans rygg va för han tryckte ner/höll fast kvinnan när C lindade plasten runt huvudet och drog åt skärpet runt halsen. Så medhjälp till mord skulle de nog varit iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in